۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۹۰۵۹۱
عضو مجلس خبرگان رهبری:

مبارزه آیت الله صدر با کمونیست ها منجر به شهادت وی شد

حجت الاسلام والمسلمین تلخابی با اشاره به آرام ناپذیری شهید آیت الله صدر در مبارزه با ظلم و ظالم و جریان کمونیستی، گفت: همین مبارزات و حمایت او از انقلاب ایران منجر به شهادت وی شد.
حجت الاسلام مجید تلخابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش اندیشه های سیاسی شهید آیت الله سید محمدباقر صدر(ره) شامگاه یک شنبه در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مجید تلخابی عضو مجلس خبرگان رهبری و دبیر علمی همایش با بیان اینکه تحولات سیاسی روز جامعه همواره مورد عنایت مرحوم شهید آیت الله صدر بود، اظهار داشت: ایشان اهمیت خود را به مسائل سیاسی و اجتماعی روز با نوشتن کتاب های مختلف نشان دادند که هریک وزنه ای سنگین در آن علم به شمار می رود که  «اقتصادنا» و «فلسفتنا» از جمله آن است.

وی افزود: از کارهای مهم ایشان فعالیت در جماعت علمای نجف بود چراکه ایشان به جد می خواست جلوی جریانات کمونیستی در عراق را بگیرند و تا حد زیادی هم موفق بودند و البته از ویژگی های منحصر به فرد ایشان حمایت از انقلاب 15 خرداد و همچنین استقبال از امام راحل در نجف در سال 44 بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جریان شهادت آیت الله صدر خاطرنشان کرد: در زمان ایشان فضای نسبتا باز سیاسی وجود داشت که با کودتای حزب بعث این فضای باز سیاسی بسته شد و بعثی ها عرصه را بر شیعیان عراق تنگ کردند و ایشان که بعد از آیت الله حکیم در چهارمین سال مرجعیت به سر می برد در سال 1351 بعد از فتوای حرام بودن همکاری با بعثی ها به زندان افتاد.

وی ادامه داد: متن این فتوا چنین است: «به اطلاع عموم مسلمانان می‌رساند که پیوستن به حزب بعث، تحت هر عنوان، شرعاً حرام است و هرگونه همکاری با آن به‌منزله یاری ظالم و کافر و دشمنی با اسلام و مسلمین است» که البته حزب بعث به علت اعتراض گسترده علما و مردم ناگزیر شد که او را آزاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین تلخابی با بیان اینکه شهید آیت الله صدر هیچگاه مبارزه با ظالمان را ترک نکرد، خاطرنشان کرد: ایشان بارها تظاهرات مختلفی را به راه انداخت و با امام خمینی(ره) در ایران نیز مکاتبه داشت و در نهایت در 16 فروردین سال 1359 بار دیگر آیت‌الله صدر در شهر نجف اشرف دستگیر و به بغداد منتقل شد که در بغداد از او خواستند تا چند کلمه‌ای بر ضد انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی بنویسد تا از مرگ حتمی نجات یابد اما او این پیشنهاد را رد کرد که در نهایت منجر به شهادت ایشان و خواهر بزرگوارشان شد.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به نقش گسترده شهید صدر در بسط و گسترش معارف اسلامی و بویژه اندیشه سیاسی اسلام، مرکز تحقیقات حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری بر آن شد در تجلیل مقام شامخ ایشان همایشی در راستای بررسی اندیشه های سیاسی وی برگزار کند که با موافقت آیت الله حسینی بوشهری رییس مرکز همراه شد./1330/پ204/ی

ارسال نظرات