۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۴۹۰۶۹۲
آیت الله حائری شیرازی:

مدیران قصور و تقصیرها را پای تقدیر نگذارند

استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: ما نبايد جايي كه تقصير داريم نام تقدير بر آن بگذاريم؛ تقدير را كسي مي‌تواند نام ببرد كه تقصيري نداشته باشد.
آیت الله حائری شیرازی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، آيت‌الله محي‌الدين حائري شيرازي در ديدار شهردار و مديران شهري قم، با تاكيد بر جايگاه قم به عنوان يك شهري ديني و مذهبي، اظهار كرد: يكي از مشكلاتي كه امروز در شهر قم مطرح است بحث تبديل رودخانه به مسير تردد و پاركينگ است كه ممكن است تبعات جبران‌ناپذيري براي شهر داشته باشد.

استاد درس خارج حوزه علميه با تاكيد بر اينكه بايد در عمل اسلام را به جهانيان نشان دهيم، خاطرنشان كرد: بسياري از اعمالي كه در كشور ما وجود دارد از جمله نظم در تردد خودروها، موتورسيكلت‌ها، مسائل بانك‌داري و ربا با مباحث علمي اسلامي مطابقت ندارد و اين را ديگران مي‌فهمند ولي ما در زبان هميشه از دين دم مي‌زنيم و كسي متوجه اين موضوع اساسي نيست.

آيت‌الله حائري شيرازي در ادامه سخنان خود با انتقاد از وضعيت ساخت و ساز در شهرهاي كشور، گفت: ساختمان سازي در كشور ما فداي تجارت شده است و نازيبا بودن اين ساختمان‌ها به اسم اسلام تمام مي‌شود كه اسلام زيبايي شناسي ندارد.

وي خواستار رعايت زيبايي در پروژه‌هاي عمراني شد و افزود: فنون علمي و قواعد مرتبط را حتما در فعاليت‌هاي شهري رعايت كنيد تا در شهري اسلامي براساس اصول علمي حركت شود.

استاد درس خارج حوزه علميه با اشاره به آموزه‌هاي اسلامي، گفت: اسلام مي‌گويد اگر آب خرج مي‌شود مابه ازاي آن بايد توليد شود؛ تمام فعل و انفعالات عالم هستي براساس نظم و سيستم مشخص است و هرچيزي براي يك جا مشخص شده است؛ نمي‌توان گفت كه خدا دستور مي‌دهد تا در جايي باران ببارد بلكه خداوند براساس شناخت جامع سيستمي تعيين كرده كه اين فعل و انفعالات در آن صورت مي‌گيرد.

آيت‌الله حائري شيرازي با تاكيد بر جزئيات چرخه هستي، گفت: هرجا درخت باشد باران هم بيشتر است، انسان از درختان تغذيه مي‌كند و درختان هم از انسان تغذيه مي‌كنند.

وي گفت: انسان هر اندازه در هستي اكسيژن مصرف مي‌كند بايد به همان اندازه درخت هم بكارد تا با مشكل مواجه نشود.

استاد حوزه علميه قم با تاكيد بر اينكه توسعه فضاي سبز و درختكاري نبايد دولتي باشد، افزود: با اين روند نمي توان مشكل فضاي سبز را حل كرد.

آيت‌الله حائري شيرازي با تاكيد بر اتكاي بر مردم در كاشت درختان، خاطرنشان كرد: به دنبال اين باشيد كه وقف درخت را در جامعه افزايش دهيد و مردم محور توسعه فضاي سبز قرار گيرند.

استاد درس خارج حوزه علميه با اشاره به زنجيره‌هاي نادرست غذايي در جامعه، بيان كرد: بسياري از بيماري‌ها و مشكلاتي كه مردم دارند به دليل آن است كه به قواعد طبيعت توجه نمي‌كنند و آنچه كه بايد و نبايد را عمل نمي‌كنند.

وي مردمي شدن فضاي سبز در كشور را يك ضرورت دانست و افزود: دولت نبايد براي درخت و فضاي سبز هزينه كند و اگر اينگونه باشد نمي‌توان مشكلات را حل كرد؛ شما مي‌توانيد اطراف قم را پر از درخت كنيد و اين جز با مشاركت مردم امكان پذير نيست.

استاد درس خارج حوزه علميه با تاكيد بر اينكه در زندگي بايد اندازه را نگه داشت، گفت: ما به اندازه‌اي كه خودرو توليد مي‌كنيم و اكسيژن مصرف مي‌كنيم بايد درخت بكاريم.

آيت‌الله حائري شيرازي با اشاره به مشكلات سد معبر در شهرها، بيان كرد: با تشكيل بازارهاي هفتگي مي‌توان از سد معبر در شهرها جلوگيري كرد.

وي گفت: ما نبايد جايي كه تقصير داريم نام تقدير بر آن بگذاريم؛ تقدير را كسي مي‌تواند نام ببرد كه تقصيري نداشته باشد.

استاد حوزه علميه قم بيان كرد: قرآن مي‌فرمايد كه هيچ مصيبتي بر شما وارد نمي‌شود مگر اينكه قبل از تولد آن براي شما مقدر شده باشد و اين در صورتي است كه انسان اختيار نيز دارد؛ ما تقدير را براي توجيه تقصيرهاي خود به كار مي‌بريم.

آيت‌الله حائري شيرازي با اشاره به تحريم‌هاي ايران از سوي غرب، گفت: همه اين تحريم‌ها به خاطر رعايت حقوق بشر است و تمام آنها به دليل حمايت از فلسطين است و ما جز اين جرمي نداريم.

وي با تاكيد بر اينكه تمام تلاش خود را به كار ببريد كه اسلام در جامعه جريان پيدا كند، گفت: بايد كاري كنيد كه نگويند اسلام علمي نيست و به هنر، زيبايي و علم معتقد نيست.

استاد درس خارج حوزه علميه با تاكيد بر اينكه اسلام مظلوم است، بيان كرد: مسئولان تمام عزم خود را به كار گيرند كه مظلوميت اسلام را رفع كنند و ديگر كسي نگويد كه اسلام به قرائن علمي و قواعد ساختمان معتقد نيست./872/د۱۰۲/ج

ارسال نظرات