۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۴۹۳۲۱۷
حجت الاسلام پناهیان:

فقدان تحلیل سیاسی سبب شهادت غریبانه امام کاظم شد

استاد حوزه علمیه فقدان تحلیل سیاسی را علت شهادت مظلومانه امام کاظم(ع) دانست و گفت: فقدان تحلیل سیاسی در نگاه شیعیان نخستین ضربه و ضرر را به خود آنان وارد می کند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان ظهر یکشنبه در مراسم سوگواری شهادت امام کاظم(ع) که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: امام صادق(ع) به عنوان موسس مذهب جعفری شاگردان فراوانی را تربیت کردند اما با وجود این تعداد زیاد از شاگردان و گسترش علم و تشیع از سوی ایشان، امام کاظم(ع) بعد از ایشان با وجود انتظار به طرز مظلومانه و غریبانه تری به شهادت رسیدند.

استاد حوزه علمیه با طرح پرسش چرایی شهادت مظلومانه امام کاظم(ع) پس از به وجود آمدن دستگاه عظیم علمی تشیع افزود: در روایت آمده است که امام کاظم(ع) در هنگام شهادت مخیر شده بودند تا مانند جدشان امام حسین(ع) فریاد «هل من ناصر ینصرنی» سردهند یا سکوت کنند که ایشان سکوت را اختیار فرمودند تا در غربت به شهادت برسند. دلیل سکوت اختیار کردن ایشان عدم توانایی شیعیان و ضعف آنان و همچنین نگاه داشتن آنان جهت افزایش نیرو و رفع نقص شان در آینده بود.

وی فقدان تحلیل سیاسی در نگاه و ذهن شیعیان آن زمان را عامل اصلی شهادت امام کاظم(ع) دانست و خاطرنشان کرد: فقدان تحلیل سیاسی در نگاه شیعیان نخستین ضربه و ضرر را به خود آنان وارد می کند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به بی خبری و بی حالی مردم در زمان حضور ائمه اطهار(ع) به ویژه بعد از امام کاظم(ع) گفت: امام رضا(ع) در حدیث سلسله الذهب خود را شرط ورود به حصن الهی دانستند اما باز هم شاهد شهادت مظلومانه ایشان از سوی مامون در میان شیعیان بودیم. مردم باید خود متوجه اشارات باشند در غیر این صورت علنی گفتن هم کاری را به پیش نمی برد. چرا که در کربلا امام حسین(ع) هم علنی یاری خواستند اما به شهادت رسیدند.

استاد حوزه علمیه با بیان یکی از موانع ظهور حضرت ولی عصر(عج) افزود: فقدان تحلیل سیاسی کافی، ناهوشیاری و عدم اراده جدی به تغییر وضع موجود مانع ظهور حضرت ولی عصر(عج) است. البته مردم ما بالاترین و بی سابقه ترین هوشیاری را در طول تاریخ داشته اند اما این میزان از هوشیاری برای ظهور حضرت کافی نیست.

وی با اشاره به انتخابات پیش رو خاطرنشان کرد: هر کس با توجه به اشارات امام خود باید به این تشخیص برسد که در انتخابات به چه کسی رای دهد./202/933/ب1

ارسال نظرات