۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۴۹۵۲۷۹
آیت الله سیفی مازندرانی:

ولایت فقیه مسأله ای عقلی و مقتضای حکمت است

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه ولایت فقیه مسأله ای عقلی و مقتضای حکمت است گقت: همان عقلی که حکم می کند خداوند باید به مقتضای لطف، انبیاء و ائمه الهی را ارسال کند همان قاعده لطف حکم می کند که حکومت بدون راهبری حجت خدا نباشد
سیفی مازندرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی، عصر سه شنبه در مراسمی که به مناسبت سالروز شهادت استاد شهید مطهری در مدرس صاحب الزمان(عج) قم برگزار شد با اشاره به مبانی و دلایل ولایت مطلقه فقیه، اظهار داشت: حقیقت ولایت فقیه ثمره انقلاب اسلامی است و در ادامه ولایت اهل بیت(ع) قرار دارد، چراکه حتی کامل ترین دین یعنی اسلام منهای ولایت علی بن ابی طالب ناقص است و خدا به چنین دینی راضی نیست.

زمان حضور ائمه که بیش از 200 سال طول نکشید ما بهره مند از حضور امامان بودیم ولی همه می دانیم که دوران غیبت چندین برابر زمان حضور است، آیا مقتضای حکمت است که در آن زمان کوتاه ائمه معصومین حدود الهی را مطرح و جاری کنند؛ ولی در عصر غیبت حجتی که مردم بتوانند به او رجوع کنند وجود نداشته باشد؟ مسلما این مسأله خلاف حکمت است.

ولایت فقیه مسأله ای عقلی و مقتضای حکمت است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: همان عقلی که حکم می کند خداوند به مقتضای لطف، انبیاء و ائمه الهی را ارسال کند همان قاعده لطف و همان حکم عقل، امروز هم هست و مگر می شود حکومت بدون راهبری حجت خدا باشد؟ البته مشخصات راهبر حکومت را ائمه معصومین مشخص کرده اند و در دو بخش خلاصه می شود که نخست شرایط مرجعیت و دوم شرایط راهبری و استمرار خط ولایت اهل بیت(ع) است.

آیت الله سیفی مازندرانی با بیان اینکه در قرآن نفی می کند که انسان سراغ طاغوت برود، ابراز داشت: امروز در کشور ما ریاست جمهور بالاترین مقام اجرایی است که در رتق و فتق امور و دخل و تصرف شؤون و سرنوشت مردم بالاترین نقش را ایفا می کند و بیت المال و اموال کلان کشور در دست او قرار دارد که همه این امور اگر به حکم ولی امر و فقیه جامع شرایط نباشد در شرع مقدس همان حکم طاغوت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه منصب مرجعیت برای شکوه و اقتدار شیعه است، خاطرنشان کرد: آیت الله تبریزی می فرمود روح و سیاق ادله مرجعیت این است که اساسا توسط ائمه تشریع شده و برای اقتدار شیعه است و با گرفتن حقوق شرعی مردم می تواند مصالح اسلام ومسلمین را تأمین کند و اساس مرجعیت همین است و جای تردید نیست که اگر حکم مرجعی موجب تضعیف کیان مذهب و شیعه شود این ادله ولایت فقیه بر منصب مرجعیت قاصر است که او را شامل شود.

ویبا اشاره به مسأله حقوق های نجومی نیز یادآور شد: قوام نظام به توزیع عادلانه ثروت است در حالی که طبق سخن امام علی(ع) ارزش حکومت شیعی به این است که زندگی رؤسای آن همچون افراد متوسط جامعه باشند حال می بینیم افرادی که زمام امور را به دست گرفته اند حقوق های آن چنانی  می گیرند و شخص مسؤول حقوق رسمی او 24 میلیون تومان به صورت ثابت در ماه باشد ولی یک کارگر در ماه باید به سختی مبلغی حدود یک میلیون تومان درآمد کسب کند.

مسأله حقوق های نجومی حل نشده است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه عمل انسان میزان ارزش انسان را نشان می دهد، ابراز کرد: یکی از ارزش های دیگر هدف از تأسیس حکومت اسلامی که با توجه به آیات قرآن همه انبیاء برای یک هدف آمدند و آن اقامه دین الهی است و ما اگر حکومت اسلامی می خواهیم برای اقامه دین است.

آیت الله سیفی مازندرانی ادامه داد: اگر روزی به اوج تمدن برسیم و در راهسازی، شهرسازی، صنعت، بهداشت و کشاورزی یکی از مدرنیزه ترین کشورهای جهان شویم ولی به اقامه دین نرسیم به اهداف انبیاء و اولیاء و امام راحل نرسیده ایم، حال اینکه مرتب بگوییم گردشگری موجب شغل در کشور می شود آیا این مسأله به صورت مطلق درست است؟ بنابراین باید بررسی شود که آیا با اقامه دین الهی در تضاد هست یا خیر و آیا این مسأله با هدف اصلی انقلاب مقابله ندارد؟.

وی با بیان اینکه یکی از اصول مهم در اسلام، نفی سبیل کفار و لزوم عزت مسلمین است، ابراز داشت: این مسأله در آیات قرآن مورد تأکید قرار گرفته است، مبنی بر اینکه هر قانونی که موجب سلطه کفار بر مؤمنان شود مشروعیت ندارد.

استاد درس خارج حوزه تصریح کرد: ارهاب و ترساندن دشمن یکی از اصول مهم قرآنی است و از همین رو تجهیز در قرآن مورد سفارش قرار گرفته است؛ بنابراین باید همیشه قوای مسلح ما در برابر دشمنان به تجهیزات روز مسلط باشند تا دشمن اجازه هیچ دخالت را به این مملکت در سر خود نپروراند.

وی با بیان اینکه ما در انقلاب و اسلام اصول مختلفی داریم که مسأله اقتصاد از جمله آن است، یادآور شد: در روایات ما اقتصاد مایه عزت شمرده شده و امروز برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی توزیع عادلانه ثروت ضروری است؛ در ولایت فقیه اگر قائل به اطلاق آن در تمام شؤون حکومت باشیم نباید از آن عقب یا جلو بیافتیم، و باید کسی زمام امور کشور را به دست بگیرد که عملا و قولا در میدان عمل ملتزم و ملازم ولایت فقیه باشد./1330/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات