۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۴۹۵۳۶۲
آیت‌الله علیدوست:

حمایت از محرومان و مستضعفان مبنای تمدن اسلامی است

آیت‌الله علیدوست گفت: حقوق، احکام اسلام، عدالت و آبادانی در کنار حمایت از محرومان و مستضعفان جهان و اخوت و اخلاق اسلامی از مبانی تمدن الگوی رسالت است.
آیت الله علیدوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علیدوست استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم امروز در افتتاحیه کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در کتابخانه ملی برگزار شد، با ارائه مقاله خود تحت عنوان «بازنگری در سند الگوی پایه»، گفت: الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت نمونه عزم راسخ برای رسیدن به الگوی مبتنی بر آموزه‌های اسلام با توجه به ظرفیت‌های کشور است.

وی درباره الگوی رسالت عنوان کرد: رسالت تعهد آگاهانه و عقلانی ملت و نظام برای حرکت به سوی آرمان‌ها و گسترش تمدن اسلامی ایرانی بر مبنای اسلام و آموزه‌های قرآن و ائمه معصومین(ع) با التزم به ایمان دینی، دانش روز، علوم انسانی اسلامی و زندگی حکمت بنیان است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: حقوق، احکام اسلام، عدالت و آبادانی در کنار حمایت از محرومان و مستضعفان جهان، اخوت و اخلاق اسلامی از دیگر مبانی تمدن الگوی رسالت است.

آیت الله علیدوست درباره عبارت رسالت تصریح کرد: در لغت فارسی رسالت به معنای اسم فاعل فرض شده و به پیامبری تفسیر شده است اما در اصطلاح شریعت به معنای انسانی است که خداوند متعال او را برای بندگان خود برانگیخته است.

وی با اشاره به تفاوت مفهوم رسالت و تعهد، گفت: زمانی که به رسالت من، شما یا نظام پرداخته می‌شود منظور مسؤولیت یا تکلیف است اما در تعهد شخص پیمان بسته و کاری را بر عهده می‌گیرد که در آن ضمانت وجود دارد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: تعهد باید با حرکتی آگاهانه و عقلانی در راستای تحقق آرمان‌های تمدن اسلامی ایرانی باشد.

آیت‌الله علی‌دوست گفت: باید نصوص دینی به ویژه آیات قرآن برای بیان اهداف خداوند باشد و این عناوین به عنوان رسالت همگان معرفی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در اینجا رسالت به معنای گفت‌وگو نیست بلکه باید با مراجعه به نصوص دینی اهداف خداوند را فهم کرد./202/807/ب1

ارسال نظرات