چرایی عدم ذکر صریح اسامی اهلبیت در قرآن کریم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام مرتضوی در محفل سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد قرآن کریم را ترسیمکننده سبک زندگی انسان در تمام ابعاد اجتماعی و فردی توصیف کرد و اظهار داشت: قرآن کریم برای بیان الگوی رفتاری شخصیتهای تاریخ با دو ادبیات متفاوت به بیان مسائل فردی و اجتماعی پرداخته است.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) بابیان اینکه قرآن کریم در مواردی بابیان اسم به تشریح شخصیت فردی و اجتماعی الگوهای موردنظر خود پرداخته است، عنوان داشت: دومین الگوی ادبی قرآن کریم در تشریح الگوهای رفتاری بیان اوصاف است که بهطور کل از اسامی این شخصیتهای بزرگ یادی نشده است؛ بر این اساس قرآن کریم با معرفی به اوصاف و بیان ویژگیها به ترسیم الگوی موردنظر خود برای مخاطبان خود پرداخته است.
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) وجود نازنین رسول گرامی اسلام را از مصادیق معرفی با اوصاف قرآنی بیان کرد و گفت: قرآن کریم وقتی با ادبیات مبین خود به معرفی ابعاد فردی و اجتماعی رسول اکرم(ص) پرداخته است چنانکه بهصراحت به متن تورات و انجیل اشاره فرموده است.
وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه 157 سوره اعراف چنین به توصیف ابعاد فردی و اجتماعی رسول اکرم(ص) پرداخته است که«الَّذينَ يَتَّبِعونَ الرَّسولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذي يَجِدونَهُ مَكتوبًا عِندَهُم فِي التَّوراةِ وَالإِنجيلِ يَأمُرُهُم بِالمَعروفِ وَيَنهاهُم عَنِ المُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيهِمُ الخَبائِثَ وَيَضَعُ عَنهُم إِصرَهُم وَالأَغلالَ الَّتي كانَت عَلَيهِمفَالَّذينَ آمَنوا بِهِ وَعَزَّروهُ وَنَصَروهُ وَاتَّبَعُوا النّورَ الَّذي أُنزِلَ مَعَهُ أُولِكَ هُمُ المُفلِحونَ؛ همانها که از فرستاده (خدا)، پیامبر «امّی» پیروی میکنند؛ پیامبری که صفاتش را، در تورات و انجیلی که نزدشان است، مییابند؛ آنها را به معروف دستور میدهد و از منکر بازمیدارد؛ اشیا پاکیزه را برای آنها حلال میشمرد و ناپاکیها را تحریم میکند؛ و بارهای سنگین و زنجیرهایی را که بر آنها بود، از دوش و گردنشان برمیدارد، پس کسانی که به او ایمان آوردند و حمایت و یاریاش کردند و از نوری که با او نازلشده پیروی نمودند، آنان رستگاراناند.»
حجتالاسلام مرتضوی بابیان اینکه در طول تاریخ تجربه دانش ادبی بشری نشان داده است که جعل اسم کاری سهل و ممکن است، ابراز داشت: توصیف به صفت الگویی از حفیظ بودن ادبیات قرآن کریم است؛ بنابراین نام هیچیک از ائمه اطهار علیهمالسلام در قرآن کریم نیامده است.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) حفاظت از خطر تحریف را از مهمترین دلایل عدم ذکر صریح نام ائمه اطهار(ع) در قرآن کریم دانست و عنوان داشت: قرآن کریم به این حقیقت صراحت دارد چراکه در آیه 9 سوره حجر چنین فرموده است«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛ حقّا که ما این قرآن را فرو فرستادیم و به یقین ما خود آن را از تحریف و نسخ و تمامیت مدت نگهداریم.»
وی ادامه داد: الگوی کنشهای تدافعی کفار و منافقین زمان نزول که در مدینه و مکه زندگی میکردند ادبیات فصیح قرآن را بهسوی الگوی معرفی به اوصاف فراخوانده است که همواره توانسته است حقیقت را به تاریخ و بشریت منتقل کند.
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) شبهه افکنی جانبدارانه را دلیل دیگر بر عدم صراحت در ذکر اسماء اهلبیت علیهمالسلام دانست و گفت: توجیه و شبهه افکنی مغرضانه نشان از انکار متن صریح قرآن کریم است چراکه باوجود نشانههای متعدد همواره معاندان به توجیه و انکار نشانهها پرداختهاند.
حجتالاسلام مرتضوی بابیان اینکه در 500 آیه قرآن کریم به توصیف حکومت عدل جهانی و وجود نازنین امام عصر(عج) پرداخته است، اظهار داشت: در کتاب معجم الایات الامام المهدی(عج) 398 آیه را مستند به مهدویت توصیف کرده است؛ این در حالی است که در منابعی دیگر از قبیل کتاب الامام المهدی فی القران والسنه به وجود نازنین امام عصر(ع) با تعداد 531 آیه قرآن توصیفشده است./837/پ۲۰۲/ج