۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۴۹۷۰۳۲
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

راهکارهای لازم برای حل مشکلات علوم سیاسی شناسایی شود

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان اینکه علوم سیاسی دچار بحران است، بر ریشه یابی و شناسایی راهکارهای لازم برای حل مشکلات آن تأکید کرد.
حجت الاسلام و المسلمین لک‌زایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در نخستین پیش همایش کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های علامه جوادی آملی که پیش از ظهر چهارشنبه در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد با تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: امیدواریم این کنگره زمینه سازی لازم را برای حل بحران ها در حوزه علوم انسانی همچنین توانمندسازی علوم انسانی اسلامی را ایجاد کند زیرا همان گونه که به علوم انسانی اسلامی نیازمند هستیم، نیازمند توانمندسازی این علوم نیز هستیم.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تصریح بر این که علوم سیاسی دچار بحران است، گفت: علوم سیاسی آن گونه که انتظار می رود نمی تواند به وظایف خود عمل کند؛ مشکلات علوم سیاسی باید ریشه یابی و راهکارهای مورد نیاز شناسایی شوند.

وی با اشاره به سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: بنابر گفته حضرت آیت الله جوادی آملی علوم سیاسی موجود بحث خود را از انسان مدنی بالطبع شروع می کند در نتیجه مستقیم به سراغ جامعه می رود اما حکمت متعالیه بحث را از انسان ناقص شروع می کند و پیش از آنکه به سراغ دولت، اجتماع و نظام رود از خانواده و حتی قبل از آن، از خود فرد بحث را آغاز می کند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی ادامه داد: بحث انسان ناقص، براساس تقسیم بندی چهارگانه موجودات است و موجودات ناقص، موجوداتی هستند که در رسیدن به کمال نیازمندی هایی دارند و خود نیز توان ندارند تا آن نیازها را بر طرف سازند بلکه یک منبع بیرونی باید به آنها یاری رساند؛ مرتبه های بعدی موجودات، مکتفی، تمام و فوق تمام است و فوق تمام خداوند است و نه تنها نیازی ندارد بلکه نیازهای دیگران را نیز بر طرف می کند که همان وحی است.

وی خاطرنشان کرد: بنابر آنچه که گفته شد حکمت متعالیه بحث را از انسان ناقص شروع می کند و راه برطرف کردن این نقص نیز وحی عقلانی و توجه به قانون الهی است که هم قانون گذار و هم قانون آزاد و خالی از مشکلات است؛ بنابر نظر آیت الله جوادی آملی افرادی که در علوم انسانی انسان و حیوان را مساوی تلقی می کنند و با آزمایش بر حیوانات  به نتایجی دست پیدا می کنند و آنها را بر انسان تطبیق می دهند کارشان از اساس اشتباه است زیرا انسان با حیوان از اساس دارای تفاوت های فراوانی است.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که انسان به غیر از طبع دارای عالم های دیگری است که برای خارج شدن از نقص باید آنها را به فعلیت رساند، اظهارکرد: انسان برای برطرف کرن نقصش باید از این عالم عبور کرده و به عالم مثال و از آن نیز به عالم عقل رود.

وی ادامه داد: علوم انسانی و علوم سیاسی نیز باید این سه مسیر گفته شده را در پیش گیرند و اگر می خواهند مشکلات بشر را برطرف سازند باید فراتر از نیازهای بشر حرکت کنند و اگر در نیازهای انسانی و حیوانی انسان بمانند به گفته حضرت آیت الله جوادی آملی به باغ وحش های منظم دست پیدا خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی ادامه اضافه کرد: در باغ وحش های منظم امنیت وجود ندارد بلکه سلطه و تبعیض وجود دارد و افراد قدرتمند بر افراد ضعیف حکم رانی می کنند و متأسفانه دیده می شود علوم سیاسی دغدغه اش قدرت است که چگونه قدرت را کسب، نگهداری و افزایش دهد؛ اگر کسی در مرحله طبیعت بماند در انتخابات در سطح طبیعت صحبت می کند و وارد مرحله دوم و سوم نمی شود تا بخواهد از اخلاق سخن گوید.

وی با تصریح بر این که از منظر علوم سیاسی طبیعی به دلیل عدم ورود به عالم مثال و عقل، هدف وسیله را توجیه می کند، ابراز کرد: چنین علوم سیاسی اعتقادی به ورود به عالم مثال ندارد و اساسا چنین موردی را برای خود تعریف نکرده است تا چه رسد بخواهد وارد عالم سوم یا عقل شود.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: اگر علوم سیاسی به عالم دوم یا سوم وارد شود به این نتیجه خواهد رسید که رهبری فقط از آن رهبران الهی است و سیاست به یکی از شؤون نبی تبدیل خواهد شد و این است که امام خمینی(ره) می گوید ولایت فقیه تصورش با عث تصدیق می شود.

وی با بیان این که علوم سیاسی موجود، نقص را برای انسان نمی پذیرد، اظهارکرد: نقطه آغازین علوم سیاسی موجود، انسان کامل به عبارت دیگر همان اومانیسم است یعنی فرد خود نیازهایش را می شناسد و خود نیز آن را تدبیر می کند و نتیجه آن روایتی است که بیان می کند در آخرالزمان اگر کسی گرگ نباشد دریده می شود و نمونه بارز آن ارتباط کره شمالی با آمریکا است که به دلیل مورد ظلم قرار نگرفتن باید به صورت ضد عمل کند و دلیل آن این است که نگاه او به انسان، خود پسند است.

حجت الاسلام لک زایی در پایان با طرح سؤالی مبنی بر چگونگی عبور از علوم سیاسی خود پسند به علوم سیاسی متعالیه، بیان کرد: باید تعریف خود از انسان را تغییر داد و بر روی انسان ناقص تأکید کرد در این صورت فقه سیاسی، اخلاق، فلسفه و کلام سیاسی مهم می شود./1324/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات