انتخابات زمینه بسط مردمسالاری دینی در احیای ارزشها است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید سجاد ایزدهی در نشست ترویجی پژوهشگاه فقه نظام که با موضوع«ماهیت و حکم شرکت در انتخابات از منظر فقه سیاسی» در محل سالن اجتماعات این پژوهشگاه برگزار شد بهنقد«ماهیت انتخابات» از منظر حجتالاسلام ملک افضلی پرداخت و اظهار داشت: از منظر فقه اسلام ماهیت هر مسأله باید بر اساس قرائن فقهی مورد بررسی فقیه و مجتهد قرار گیرد؛ بر این اساس نمیتوان با ترسیم هویت حکم و حق ماهیت فقهی مسأله انتخابات را از منظر فقه موردبررسی قرار داد.
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تصریح بر اینکه باید در مسائل نوظهور مرتبط با مبانی فقه ابتدا مشروعیت امر اثبات شود، عنوان داشت: از منظر فقه پس از اثبات مشروعیت مسائل و احکام آن از سوی فقیه ترسیم و تبیین میشود.
وی ادامه داد: از سوی حجتالاسلام ملک افضلی مسأله با این ادبیات که «اگر شرکت در انتخابات از سوی فقیه اعلم واجب شمرده شود نتیجه فقهی«حضور در انتخابات» یک «حکم» تلقی خواهد شد این در حالی است که از منظر فقه اینچنین نتیجهای قابل اسقاط و واگذاری به غیر نیست، بلکه بهعنوان یک تکلیف شرعی، بر هر مکلف دارای شرایط، واجب است که در انتخابات شرکت کنند» مطرح شد و این نمیتواند الگوی تشریح مسأله از منظر اصول فقه باشد.
حجتالاسلام ایزدهی با بیان اینکه در الگوی بحث مسأله از سوی ارائهدهنده انتخابات برمدار غایت مسأله فقهی آن مورد بررسی قرار گرفته است، ابراز داشت: اشاره صریح ارائهدهنده به«عمومات امربهمعروف و نهی از منکر» بهعنوان ادله فقهی یک ضعف علمی است چراکه انتخاب مؤمن برمدار تقوا نمیتواند از مصادیق امربهمعروف و نهی از منکر قرار گیرد.
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه انتخابات عامل مشروعیت نظام اسلامی نیست، گفت: انتخابات روش اثبات زمینه مشروعیت نظام و مقبول بودن آن از سوی مردم است که ادبیات مردمسالاری دینی را بسط خواهد داد درحالیکه حجتالاسلام ملک افضلی از «وجوب اعانه بر برّ و تقوا» را از ادله فقهی مسأله توصیف میکنند.
وی ادامه داد: ارائهدهنده در توصیف این دلیل چنین به استدلال پرداخته است که«حفظ نظام اجتماعی از این بابت که زمینهساز رشد و سعادتمندی انسان است و میتواند او را در مسیر هدایت و قرب الهی و کسب تقوا یاری دهد، از برترین مصادیق بر و تقوا محسوب میشود و شرکت در انتخابات نیز از مصادیق بارز حفظ و ارتقای نظام اجتماعی بهحساب میآید؛ چه اینکه مردم در سایة انتخابات مردم میتوانند در انتخاب افراد شایسته و واجد صلاحیت برای اداره امور کشور و واگذاری شئون کشور به ایشان، نظام اجتماعی احسن برپا کرده و در پناه آن راه سعادت را بر خود هموار سازند و برکات الهی را جلب کنند.»
حجتالاسلام ایزدهی انتخابات را مقدمه رفع شبهه استبداد حکومتی دانست و اظهار داشت: باید توجه داشت که سه الگوی کلی انتخابات در دنیا وجود دارد بر این اساس نظام غربی عمدتاً ماهیت انتخابات ارزشی را دنبال میکنند درحالیکه در دو الگوی دیگر یعنی الگوی مشروطه برمدار تهدید حاکمیت استبدادی و تبدیل آن به مشروطه و الگوی اسلامی که نقش مردم را در اجرا و احیاء ارزشهای الهی برجسته میکند.
گفتنی است اصل ارائه حجت اسلام ملک افضلی در این لینک از سوی خبرگزاری رسا منتشر شده است./837/پ۲۰۲/ی