۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۴۹۸۴۱۱
استاد حوزه و دانشگاه:

حضور در انتخابات به منزله تأیید نظام است

حجت الاسلام خان‌محمدی، حضور در انتخابات را به منزله تأیید نظام دانست و از مردم خواست به فرد اصلح رای دهند.
حجت الاسلام کریم خان محمدی

حجت الاسلام کریم خان محمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تأکید بر اهمیت حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی، بیان داشت:‌ حضور حداکثری مردم در انتخابات علاوه بر تثبیت مشروعیت یران در جهان، قدرت چانه‌زنی نظام ایران را در عرصه بین‌الملل نیز تقویت خواهد کرد.

حجت الاسلام کریم خان محمدی با بیان این که هر رأی که به صندوق انتخابات ریخته می‌شود، رأی به نظام است، ابراز داشت: کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند یا مخالف نظامند و یا نسبت به اتفاقات این نظام بی‌تفاوت هستند.

وی با تأکید بر این که حضور در انتخابات به منزله تأیید نظام است، تصریح کرد: هر شخص بر اساس تحقیقاتی که انجام می‌دهد، کاندیدای اصلح را شناسایی و بر آن رأی می‌دهد، بنابراین حضور در انتخابات به منزله تأیید نظام است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هر چند از منظر اسلامی بین مشروعیت و مقبولیت تفاوت اساسی وجود دارد، اما در معادلات بین‌المللی معمولاً مشروعیت یک نظام به مقبولیت آن بستگی دارد. از این رو در عرصه جهانی، گفتمان سکولار و نهاد‌های بین‌المللی مشروعیت یک نظام را با مقبولیت آن می‌سنجند.  

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، افزود: هر رییس جمهوری که با رأیی بالا و قاطع پیروز انتخابات شود و این پیروزی با حضور حداکثری مردم در انتخابات همراه باشد، در عرصه جهانی چنان قدرتی به رییس جمهور منتخب خواهد داد که می‌تواند در مسأیل بین‌المللی به عنوان فردی تأثیرگذار حضور داشته باشد.

مدیر گروه مطالعات اجتماعی و رصد پژوهشگاه باقر العلوم(ع)، اظهار داشت: شرکت در انتخابات حق و تکلیفی برای مسلمانان است. از منظر اندیشه‌های سکولار شرکت در انتخابات یک حق محسوب می‌شود؛ ولی در اندیشه‌ اسلامی، شرکت در انتخابات ضمن آن که یک حق محسوب می‌شود، یک تکلیف شرعی نیز هست.

وی با بیان این که انسان عاقل سرنوشت خود را به دیگران واگذار نمی‌کند، ابراز داشت: کسی که در انتخابات شرکت نمی‌کند، از حقوق شهروندی خود استفاده نکرده و به خود اجازه نمی‌دهد تا در تصمیم‌گیری‌های آینده‌ کشورش سهیم باشد.  

حجت الاسلام کریم خان‌محمدی با تأکید بر این که شرکت در انتخابات نماد عقلانیت یک نظام است، تصریح کرد: هر چه میزان مشارکت بالا باشد، میزان مشروعیت و مقبولیت نظام نیز بالاتر خواهد بود.

وی با اشاره به آفات حضور کمرنگ مردم در پای صندوق‌های رأی، خاطرنشان کرد: اگر عده‌ای در انتخابات شرکت نکنند ممکن است اقلیتی با رأی به کاندیدای غیر‌اصلح از پیروزی کاندیدا‌ی اصلح جلوگیری نمایند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه افزود: با آن که همسایگان کشور ایران در حال جنگ با تروریست‌ها هستند اما ایران از امنیت پایدار و بالایی برخوردار است، بنابراین عدم حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی، ممکن است بر امنیت جامعه لطمه‌ای جبران‌ ناپذیر وارد کند.

وی با مهم خواندن تمکین نامزد‌ها به رأی اکثرت مردم، عنوان کرد: پس از پایان انتخابات، هر نامزدی که اکثریت آراء را کسب کرده باشد، رییس جمهور همه مردم ایران خواهد بود، چه آنهایی که به وی رأی داده باشند و چه آنهایی که به دیگر نامزدی رأی داده باشند، از این رو ضروری است تا همه مردم و نامزد‌ه‌ها از رییس جمهور منتخب حمایت کنند. /878/ ۲۰۲/ص

اکتای بهمنی
ارسال نظرات