۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۴۹۹۶۷۴
سفر ترامپ به عربستان؛

ديدار تروريست ها در رياض

بدون شک ايالات متحده آمريکا و عربستان سعودي، هر دو بازيگراني مخرب در نظام بين الملل محسوب مي شوند. اين دو کشور نماد تروريسم و حمايت از ترور و خشونت و وحشت در منطقه و جهان هستند.
سفر ترامپ به عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه رسالت، بدون شک ايالات متحده آمريکا و عربستان سعودي، هر دو بازيگراني مخرب در نظام بين الملل محسوب مي شوند. اين دو کشور نماد تروريسم و حمايت از ترور و خشونت و وحشت در منطقه و جهان هستند.

ديروز دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا وارد رياض پايتخت عربستان سعودي شد.هواپيماي ترامپ در فرودگاه ملک خالد فرود آمد.سلمان بن عبدالعزيز شاه عربستان در فرودگاه از ترامپ و همسرش ملانيا استقبال کرد.اين نخستين سفر خارجي دونالد ترامپ پس از تصدي پست رياست جمهوري است. وي قرار است در رياض علاوه بر مسئولان سعودي، با شماري از مسئولان کشورهاي عربي ديدار و گفتگو کند.

روزنامه اينديپندنت در گزارشي به سفر "دونالد ترامپ"، رئيس جمهور آمريکا، به رياض اشاره کرد و نوشت: برنامه‌هايي که براي ترامپ در اجلاس رياض درنظر گرفته شده‌اند بيشتر نوعي تظاهر و رياکاري هستند و از آن بوي نفاق به مشام مي‌رسد.

در ادامه اين گزارش آمده است: ترامپ در حالي وارد رياض مي‌شود که فقط چند ساعت از بمباران نيروهاي شبه نظامي طرفدار "بشار اسد"، رئيس جمهور سوريه، در جنوب اين کشور مي‌گذرد. آمريکا به بهانه اينکه نيروهاي حامي اسد در جنوب سوريه امنيت پايگاه نيروهاي ويژه آمريکايي و انگليسي را به خطر انداخته بودند، چنين حمله‌اي را برنامه‌ريزي کرد. نيروهاي آمريکايي و انگليسي در اين پايگاه به آموزش گروه‌هاي معارض مشغول هستند. 

ساده لوحانه خواهد بود اگر تصور کنيم ميان انتخاب اين زمان براي انجام نخستين حمله بين‌المللي عليه دولت اسد و سفر ترامپ به عربستان هيچ ارتباطي وجود نداشته است. همچنين ديروز  کميته هماهنگ کننده راهپيمايي هاي يمن با مشخص کردن مکان تجمع گسترده مردمي از برگزاري تظاهرات اعتراض آميز مردم يمن در صنعا پايتخت يمن نسبت به سفر ترامپ به عربستان خبر داد.عربستان همراه با چند کشور ديگر از ششم فروردين سال 94 اقدام به تجاوز نظامي به يمن و محاصره زميني ،دريايي و هوايي اين کشور با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادي رئيس جمهور مستعفي يمن به قدرت کرد .

اين تجاوز نظامي تاکنون نتيجه اي جز کشتار بيش از 12هزار يمني و زخمي شدن ده ها هزار تن ديگر و همچنين آواره شدن ميليون ها يمني و ويراني زيرساخت هاي اين کشور نداشته است.

خبرگزاري آسوشيتدپرس با استناد به پيش‌نويس متن سخنراني رئيس‌جمهور آمريکا در عربستان گزارش داد: ترامپ قرار است در سخنراني خود، ايران را به افزايش خشونت‌ها در سوريه متهم کند. آسوشيتدپرس با استناد به پيش‌نويس متن سخنراني ترامپ گزارش داده است که رئيس‌جمهور آمريکا قصد دارد از اين سخنراني به عنوان فرصتي براي تاکيد بر لزوم اتحاد در برابر افراط گرايي در جهان اسلام، برشمردن اين چالش به عنوان نبرد ميان خير و شر و درخواست از رهبران عرب براي بيرون راندن تروريست‌ها از اماکن عبادي‌شان استفاده کند.

ترامپ همچنين قصد دارد با تکيه بر ادعاهاي واشنگتن، بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه را به جنايات عليه بشريت متهم کند و به علاوه ايران را به افزايش خشونت در سوريه متهم کند.بنا بر گزارش آسوشيتدپرس، در متن اين پيش‌نويس آمده است: تمام ملت‌هاي آگاه در خاورميانه بايد براي عقب راندن نفوذ ايران و بازگرداندن توازن قدرت با ثبات‌تر در منطقه با يکديگر همکاري کنند.

ايران و سوريه به اين نشست دعوت نشده‌اند و پادشاهي عربستان از هرگونه تلاش براي سرنگوني دولت اسد که مورد حمايت ايران و سوريه است، پشتيباني مي‌کند.چنانچه  ايسنا مطرح کرده است،  مقامات آمريکايي در حالي اين ادعاها را عليه ايران مطرح مي کنند که واقعيت چيز ديگري را نشان مي‌دهد؛ اينکه سياست‌هاي تفرقه‌افکنانه و مداخله‌جويانه آمريکا و متحدان منطقه‌اي‌اش عامل اصلي بي‌ثباتي و ناآرامي در منطقه و در نتيجه جنگ‌هاي داخلي در کشورهايي چون سوريه است، اما اين کشورها همواره تلاش مي‌کنند تا کشور ديگري از جمله ايران را مقصر جلوه دهند و توجه‌ جامعه بين‌الملل را از اين واقعيات منحرف کنند.

خبر ديگر اينکه «پاتريک استريکلند» خبرنگار ارشد شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي در صفحه شخصي خود در توييتر از سفر دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا به عربستان، انتقاد کرد.استريکلند همزمان با سفر ترامپ به عربستان در توييتر خود نوشت: در حالي  ترامپ به رياض سفر کرده كه نيروهاي سعودي به محاصره شهرک شيعه نشين العواميه در استان القطيف ادامه مي دهند./۹۶۹//۱۰۲/خ

ارسال نظرات