۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۵۰۱۷۱۲
حجت الاسلام علوی تهرانی:

تزلزل تفکر دینی در عصر کنونی بزرگترین خطر برای جوامع اسلامی است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هدف اهل بیت(ع) احیای تفکر دینی بود، گفت: در عصر کنونی تزلزل این تفکر دینی بزرگترین خطر برای جوامع اسلامی به شمار می‌رود.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، امروز در مسجد امیر(ع)، درباره رحمت الهی گفت: پیامبر(ص) می‌فرمایند: اگر چهار خصلت در وجود کسی باشد و در عین حال از فرق سر تا انگشت پا غرق در گناه باشد خداوند گناهان او را به حسنات تبدیل خواهد کرد.

وی افزود: این حدیث دارای دو ارزش است نخست ناامیدان را امیدوار کرده و دیگر اینکه سبب می‌شود انسان‌ها عاشق خداوند شوند.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه اولین تکلم خداوند با بشر از طریق واژه رحمت بوده است، ابراز کرد: زمانی که خداوند وجود مقدس حضرت آدم را خلق کرد و روح را بر او مسلط کرد اولین کلام بین خداوند و حضرت آدم سخن از رحمت بود.

استاد حوزه علمیه در تبیین اینکه رحمت الهی بی نهایت و فاقد هر گونه محدودیتی است، بیان داشت: اسباب رحمت الهی متفاوت است و با وجود رحمت الهی عدم نجات بشر جای تعجب دارد. وسعت این رحمت به گونه‌ای است که همه مخلوقات را در بر می‌گیرد.

وی آدم نشدن را بزرگترین گناه انسان بیان کرد و گفت: توهم خوب بودن بزرگترین خطر برای انسان است، خداوند خطاب به کسانی که در گناه زیاده روی کرده‌اند می‌فرماید: عذاب من شامل کسی می‌شود که من بخواهم اما رحمتم مربوط به همه انسان‌ها است؛ رحمت برای عموم و عذاب برای خصوص نشان از رحمت الهی دارد.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه رحمت الهی بر غضب خداوند پیشی و سبقت دارد، عنوان کرد: هدف اهل بیت(ع) احیای تفکر دینی بود و در عصر کنونی تزلزل این تفکر بزرگترین خطر برای جوامع اسلامی به شمار می‌رود.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه کسی حق ندارد از رحمت الهی مایوس شود، گفت: خداوند می‌فرماید: ای کسانی که در زندگیتان به نافرمانی از من زیاده روی کرده‌اید، هرگز مایوس نشوید. بزرگترین گناه یاس از رحمت الهی و روزه نابود کننده یاس و ناامیدی است.

وی در پایان با بیان اینکه رحمت خداود انسان را از کیفر باز نمی‌دارد، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند: هیچ بخششی او را از گرفتن منع نمی‌کند و هیچ خشمی او را از رحمت باز نمی‌دارد و هیچ رحمتی مانع او در کیفر نمی‌شود./807/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات