۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۵۰۲۰۱۱
سخنران حرم مطهر رضوی:

رسیدگی به محرومان روحیه قناعت و ایثار را در انسان زنده می کند

عضو اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که رسیدگی به محرومان روحیه قناعت و ایثار را در انسان زنده می کند، گفت: کسی که فاصله اش را از فقرا دور کند و مدعی باشد حال آن ها را درک می کند، ادعای نادرستی کرده است.
اسلامی فر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر اسلامی فر شامگاه سه شنبه در مراسم سخنرانی پیش از افطار حرم مطهر امام هشتم(ع) که در محل صحن جامع رضوی برگزار می شود، در ادامه تشریح سفارشات دین مبین اسلام درباره اعمال ماه مبارک رمضان، توجه به محرومان و مستضعفان را از مهم ترین سفارشات دینی به روزه داران خواند و به تبیین اثرات آن پرداخت.

عضو اتاق تبلیغ خراسان اظهار کرد: به خانه فقرا سر بزنید تا فرزندان و همسر شما شرایط زندگی محرومان را حس کنند و خانه فقرا و وضعیت زندگی فقیرانه را ببینند، این مسأله در جلوگیری از بسیاری از بلندپروازی ها مؤثر است و روحیه های قناعت و ایثار در چنین شرایطی ایجاد می شود، کسی که فاصله اش را از فقرا دور کند و مدعی باشد حال آن ها را درک می کند، ادعای نادرستی کرده است.

حجت الاسلام اسلامی فر با اشاره به روایتی مبنی بر این که ماه مبارک رمضان ماه مواسات است، گفت: مواسات یعنی وضعیت مردم در خوراک و مسائل اقتصادی شباهت عمومی پیدا کند که در نتیجه آن هم روحیه انفاق گسترش پیدا می کند و هم روحیه ایثار و روزه دار تمرین می کند که اگر سختی هایی در زندگی برایش به وجود آمد، صبور باشد چرا که می داند محروم تر از او نیز وجود دارد.

وی افزود: در روایتی از امیرمؤمنان(ع) آمده است که فرمودند «شیعیان مرا به دو خصلت امتحان کنید؛ یکی اهتمام آن ها به اقامه نماز در اول وقت و دیگری مواسات در مال با برادران دینی. اگر این دو نشانه در آن ها نبود، از شیعیان من دور هستند» از همین رو خبر گرفتن اغنیا از فقرا خیلی مهم است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان تصریح کرد: اسلام با کار، تلاش و درآمد بالا مخالف نیست و خدای متعال روزی هر کسی را برای او معین می کند اما این گونه نیست که اگر کسی درآمد بیشتری داشت نزد خدا عزیزتر باشد، تمام این تفاوت ها برای امتحان است و اگر خدای متعال به کسی مال بیشتری عنایت کند، به این معنا نیست که آن فرد می تواند مال خود را هر گونه که دلش بخواهد استفاده کند، ما حق نداریم مال خدا را که نزد ما امانت است به طور دلخواه استفاده کنیم.

حجت الاسلام اسلامی فر خاطرنشان کرد: انسان باید آن چه از اموالش اضافه می آید را انفاق کند که گاهی مانند پرداخت خمس و زکات واجب است و گاهی نیز مستحب است.

وی در پایان با تأکید بر لزوم دقت مؤمنان در مدیریت اقتصادی زندگی، اسراف را نتیجه بی تدبیری اقتصادی قلمداد کرد و گفت: گاهی انسان می شنود که سفره های افطاری میلیونی پهن می شود در حالی که می توان هزینه آن را برای پهن کردن سفره افطار در بین فقرا و محرومان خرج کرد و از برکات آن بهره مند شد./820/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات