۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۵۰۲۰۲۸
حدیث اخلاقی بزرگان(۳۹)

تأثیر روزه بر تقوا

چون روزه به مراعات کردن تقوا کمک مي‌کند، بنابراين روزه واجب شرعي شده است و انسان بعد از ماه رمضان احساس مي‌کند مثل قبل از ماه رمضان علاقه به گناه ندارد.
آیت الله خوشوقت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرحوم آیت الله خوشوقت در یکی از درس های اخلاق تأثیر روزه داری در ایجاد تقوا را مورد بررسی قرار می دهد.

آنچه که می خوانید بخشی از سخنان این استاد اخلاق است:

پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد مصطفي(ص) در آن خطبه آخر ماه شعبان که مي‌‏خواستند مسلمان‌ها را براي بهتر استفاده کردن از ماه رمضان آماده کنند، مطالبي را در بزرگداشت اين ماه فرمودند و در پايان صحبت ايشان اميرمؤمنان (ع) قيام کردند و از ايشان سؤالي کردند که يا رسول‌الله، اين‌همه فضيلت و منقبت که درباره اين ماه فرموديد بهترين اعمال در اين ماه چيست که ما آن کار را بکنيم؟، حضرت فرمودند: الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ، يعني کار حرام نکنيد. ماه به اين بزرگي، ماه عبادت، ماه توبه، ماه تلاوت قرآن، با همه خوبي‌ها بهترين عمل در آن ترک حرام و ترک گناه است، يعني اين قدر اين کار اهميت دارد. شما سعي کنيد اين رياضت را تحمل کنيد و در اين ماه گناه نکنيد، کار ديگر هم نکنيد.

البته اين يک فرض است، آدم نمي‌شود که کار ديگر نکند اما فرض است. اين‌قدر تقوا اهميت دارد که اگر شما تقوا را مراعات کردي و فقط خوابيدي جايت ته بهشت است، اين‌قدر مهم است. اين بيان پيغمبر اکرم است که فرمودند: افضل اعمال در اين ماه ترک گناه و ترک عمل حرام است.

خداوند متعال روزه را به‌عنوان عامل بزرگي که ايجاد تقوا مي‌کند، واجب شرعي کرده است. خدا اين آيه را نازل کرد که «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَيْکُمُ الصِّيامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِکُمْ»، اما در ادامه فرمود چرا روزه واجب شده است، «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»؛ به اين اميد که شما تقوا را بهتر بتوانيد مراعات کنيد، چون روزه به مراعات کردن تقوا کمک مي‌کند، بنابراين روزه واجب شرعي شده است، لذا انسان بعد از ماه رمضان احساس مي‌کند مثل قبل از ماه رمضان علاقه به گناه ندارد، اما به‌تدريج وقتي وارد ماه شوال و بعدش مي‌شود، آرام آرام برمي‌گردد و به‌سراغ گناه مي‌رود، لذا اين موضوع باعث شده که خداي متعال روزه را سالي يک ماه بر همه‌ انسان‌ها که واجدِ شرايط هستند، واجب کند.

اين رمز مسأله‌ روزه است که مائده‌ آسماني است؛ عبادت بسيار بزرگ و مهمي است، هم ضامن اصلاح بُعد مادي زندگي است و هم جامع اصلاح بُعد معنوي زندگي انسان است، به‌مقدار زيادي انسان را از گناه بازمي‌دارد و مسأله خيلي خيلي مهمي است./1324/ت۳۰۳/ی

ارسال نظرات