۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۵۰۲۱۸۹
سرمقاله؛

شکوه مردم سالاری اسلامی

روز ۲۹ ارديبهشت ۹۶  شاهد حضور گسترده ملت ايران در داخل و خارج از کشور پای صندوق های رأی برای انتخاب ریيس جمهورِ جمهوری اسلامی ايران و نمايندگان شوراهای اسلامی شهر و روستا بوديم.
روزنامه رسالت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه رسالت، روز 29 ارديبهشت 1396 هجري شمسي شاهد حضور گسترده ملت ايران در داخل و خارج از کشور پاي صندوق هاي رأي براي انتخاب رئيس جمهورِ جمهوري اسلامي ايران و نمايندگان شوراهاي اسلامي شهر و روستا بوديم.

حدود 73 درصد از واجدين شرايط موفق به انداختن رأي خود به صندوق ها شدند و برخي هم به علت گذشتن وقت، پشت درهاي بسته حوزه هاي رأي گيري مغبون از انجام اين عبادت بزرگ الهي شدند.

اما اين حضور گسترده نشان از اين دارد که ملت ايران راه مداخله صحيح در سرنوشت اجتماعي خويش را از طريق صندوق هاي رأي يافته اند و مي دانند که مي توانند از اين طريق اراده خود را در مورد سياست هاي کشور اعمال نمايند.

آرامش حضور و آرامش مواجه شدن با نتيجه انتخابات نشان از بلوغ فرهنگ سياسي اين ملت دارد که به خوبي وارد صحنه شدند، به خوبي در صحنه نقش آفريني کردند و به خوبي صحنه را براي اجراي منويات خود باز گذاشتند. اين رشد فرهنگ سياسي در طول حدود چهل سال که از حيات جمهوري اسلامي ايران مي گذرد، جاي تبريک به مردم و مسئولين کشور دارد.

از جمله زيبايي هاي قابل مشاهده در اين انتخابات جشن تلقي کردن اين حرکت اجتماعي توسط مردم بود.  آنان تا آخرين لحظه مجاز بودن قانوني تبليغات در صحنه با شادي و سرور حضور داشتند و به مجرد پايان يافتن وقت تبليغات صحنه را ترک كرده و با آرامش منتظر حضور در پاي صندق هاي رأي شدند.  

در روزرأي گيري با آرامش تمام در صف هاي طولاني، حتي در زير آفتاب، ايستادند و با آرامش رأي خود را در صندوق انداختند و با آرامي و نشاط به خانه هاي خود رفتند.  پس از اعلام نتايج، آنان که پيروز ميدان بودند به شادي پرداختند و به اصطلاح شکست خوردگان اين رقابت، به آنان تبريک گفتند.حتي کساني که موفق به انداختن رأي خوددر صندوق ها نشدند به آرامي قانون را پذيرفتند و به خانه هاي خود بازگشتند.

اين صحنه هاي باشکوه نشان مي دهد که مردم ايران بعد از انقلاب،بلوغ سياسي شرکت در انتخابات را يافته اند. علاوه بر اين مردم نشان دادند که به نظام مبارک جمهوري اسلامي ايران اعتماد دارند و علي رغم گله هايي که مي توانند از وضع خود چه در زمينه سياسي، چه فرهنگي و چه اقتصادي داشته باشند راه به سامان کردن مشکلات خود را خوب مي دانند و با درايت به آن عمل مي کنند.  

اين حضور گسترده نشان داد که مردم ايران نسبت به سرنوشت خويش بي تفاوت نيستند و نظام جمهوري اسلامي را در راستاي رفع  مشکلات خود ياري و همراهي مي کنند.  اين حضور سرشار از احساس مسئوليت را در ديگر صحنه هاي اجتماعي هم از مردم خويش ديده ايم.

اين پايمردي باشکوه پيامي هم براي خارج از ايران دارد. به آنان هشدار مي دهد که ملت ايران به دخالت در سرنوشت خويش راغب است و به ساختن آينده اي درخشان اميد دارد.او همت خويش را مصروف اين آينده اميد بخش کرده است. بنابراين کساني که چشم طمع به دارايي ها و ذخائر اين ملت دوخته اند و منتظرند تا آب رفته به جوي بازگردد و مجددا بر سر سفره غارت اين ملت بنشينند بايد حساب کار خود را بکنند و چشم طمع از اين دست اندازي بپوشند.  

دست مردم ايران به سوي هر کسي که بخواهد با آنان همکاري کند و از استعدادهاي دروني اين سرزمين به عدل و داد بهره برداري کند و موجب رونق زندگي آنان شود مي فشارند و هر دستي را که به طمع غارت دراز شده باشد خواهند گزيد.  جمع بندي مردم از ماحصل آراي به دست آمده حکايت از اين دارد که از مراودات بين المللي استقبال مي کنند اما  هوشيار منافع خويش نيز هستند.

از سوي ديگر اين انتخابات ناهنجاري هايي را هم شاهد بود.  نوع برخورد برخي از داوطلبان رياست جمهوري با يکديگر در شأن ملت ايران نبود. در جمهوري اسلامي شرکت در انتخابات و تلاش براي گرفتن منصب هاي حساس به مثابه سبقت در خيرات است.  اين سبقت در خيرات را نمي توان با تحقير، فضا سازي هاي ناروا و دروغ بستن به رقيب و شايعه پراکني هموار کرد. به عبارت ديگر در نظام اسلامي هدف وسيله را توجيه نمي کند. با مقدمات باطل نمي توان حق را جاري کرد. 

فرهنگ رقابت هاي انتخاباتي در نظام هاي ليبرال دموکرات، نشان دادن اقتدار و برتري بر حريف و ايجاد نوعي سلطه بر داوطلب مقابل است.  آنان مي خواهند به مردم ثابت کنند که درنده ترو قهارتر از رقيب خود هستند و مي تواند با زر و زور و تذوير منافع جامعه خود را تأمين کنند.  منافعي که لقمه حلال را از دهان ذي حق مي ربايد و به کف مردمي مي دهد که مي خواهند در انتخابات شرکت کنند.  

اين شيوه کسب رأي و قدرت در نظام ليبرال دموکراسي وجود دارد و توسل به اين نوع از شيوه ها در خور شخصيت رئيس جمهورِ جمهوري اسلامي ايران که مي خواهد بر اساس حق و عدل حکومت کند نيست. در جمهوري اسلامي رقابت در سبقت گرفت در خيرات و تجمع و همکاري براي برّ و تقواست.  از اين رو به نظر مي رسد کساني که داوطلب پست هاي شريفي مانند رياست جمهوري در جمهوري اسلامي ايران مي شوند مي بايد اين اصول اسلامي را رعايت کنند.

در بخشي ديگر بر گزار کنندگان انتخابات هستند.  اگر مجريان امر بر اين باور که از آراء مردم صيانت مي کنند پافشارند حضور گسترده مردم در بارهاي ديگر تداوم خواهد يافت، اما اگر خداي نخواسته شبهه تخلف از قوانين و مقررات دامنگير اين حرکت عظيم الهي و مردمي شود ريشه آن را مي خشکاند. اگر مردم بدانند که آراء آنان بدان گونه که به صندوق ريخته شده است مسير صحيحي طي نکرده و آن گونه که بايد و واقعيت دارد انعکاس نيافته است، با سلب اعتماد از برگزارکنندگان به حضور باشکوه خويش بي اعتماد خواهند شد و به آفرينش چنين حماسه هايي پايان خواهند داد.

از اين روست که مسئولين مربوطه مي بايد با جديت تمام نسبت به هر نوع تخلفي که صورت گرفته است ولو کوچک، رسيدگي کنند و صحنه برگزاري انتخابات را از آلودگي هاي چند نفر خاطي پاک نمايند.  هر چند اين پاکسازي و رسيدگي در نتيجه انتخابات اثري نداشته باشد، اما ضروري است. تا چشم طمع خاطيان به دخالت در نتيجه را کور کند.هر نظام اجتماعي به قوانين و مقررات خود پابرجاست.  شکسته شدن اين قوانين و مقررات به مثابه شکسته شدن نظام است.  

از اين رو صيانت از قانون وظيفه همگان است.  امروز دفاع از مرزهاي قانوني کشور نه تنها کمتر از دفاع از مرزهاي جغرافيايي نيست بلکه از آن هم مهم تر است.  از اين رو همه کساني که توان مقابله با قانون شکني در امر انتخابات را دارند وظيفه دارند تا اقدام قاطع خويش را انجام دهند و شبهه دخالت غير قانوني در آراء مردم را هر چند کوچک از دامن اين فعاليت با شکوه بزدايند.شکوه و شيريني اين حضور گسترده در صورتي تداوم مي يابد که مردم بدانند دستگاهي امين همه آراء آنان را جمع مي کند.  بنابراين رسيدگي به تخلفات انتخاباتي از واجبات مهم بعد از انتخابات و ضامن تداوم و بقاء اين حضور باشکوه مي باشد./۹۶۹//۱۰۲/خ

ارسال نظرات