۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۵۰۲۴۷۱
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

۸ سال دفاع مقدس تجلی «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسرا» است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: رزمنده‌های هشت سال دفاع مقدس از سختی‌های جنگ راهکارهایی ساختند که از هیچ اتاق فکر اروپا و آمریکایی بیرون نیامد و این تجلی آیه إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسرا است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام‌ والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در ششمین روز ماه مبارک رمضان در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد به تفسیر سوره «شرح» پرداخت.

وی با بیان اینکه بهترین قلوب باظرفیت‌ترین آنهاست، افزود: ظرفیت هم در کاستی‌ها هم در فزونی نعمات مهم است چون در هر صورت انسان بدون ظرفیت از عرصه عبودیت و بندگی خارج می شود؛ فقر، مصیبت، ثروت، موفقیت، جایگاه و مقام‌های اجتماعی همه نیازمند ظرفیت است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان آیه «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» را خطاب به نبی مکرم اسلام(ص) به عنوان مدیر اجتماع مطرح کرد و گفت: مدیر و رهبر جامعه اسلامی باید ظرفیت پذیرش و مدیریت هرشرایطی را داشته باشد، اگر مدیری ناتوان شود و بگوید نمی‌شود، مشکلات بسیاری در جامعه به وجود می‌آید.

شرح صدر فقط در پرتو عبودیت حاصل می شود

وی با بیان اینکه شرح صدر فقط در پرتو عبودیت حاصل می شود، خاطرنشان کرد: امروز یک سخن رهبر معظم انقلاب نه تنها ملت‌ها بلکه دولت‌ها را متأثر می‌سازد، چنانکه در حادثه منا با یک نهیب ایشان رفتار سعودی‌ها پس از ساعتی تغییر کرد ایشان لشکرکشی نکردند فقط نهیبی از موضع خداترسی داشتند.

حجت الاسلام‌ والمسلمین رئیسی تأکید کرد: «زیارت» کلاس ظرفیت‌سازی است و علت حساسیت وهابی‌ها و انگلیسی‌ها نسبت به زیارت همین موضوع است.

وی تصریح کرد: امام رضا(ع) یک عبد صالح هستند بنابراین زیارت ایشان سبب عبودیت خدا و مخالفت با طاغوتیان عالم می‌شود، ایشان نماد آمر به معروف و ناهی از منکر هستند و انسان در محضر ایشان درس مقاومت و ایستادگی می‌گیرد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) نیازی به شهادت ما ندارند، زائر طی زیارت همرنگ مزور و صبغة‌الله می‌شود در نتیجه مخالفت وهابی‌ها را برانگیخته می‌شود.

انسان‌سازی نیازمند استقامت است

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه انسان‌سازی نیازمند استقامت است، ادامه داد: آیه «الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ» به رسالت رسول اکرم(ص) اشاره دارد که باری سنگین بر دوش ایشان بود یعنی همان رسالت و هدایت انسان ها؛ اینکه از میان آدمهای جاهل و نادان عرب‌نشین که حتی به یکدیگر رحم نداشتند و دائم درحال جنگ و خونریزی بودند و دختران خود را زنده به گور می کردند، انسان‌سازی کنند.

وی تصریح کرد: حاصل رسالت ایشان انسان‌هایی چون ابوذر، سلمان، عماریاسر، سمیه‌ها به وسیله رسول اکرم(ص) شد، ایشان انسان‌های وارسته ای تربیت کردند که حاصل آنها میثم تمارها وحبیب‌بن مظاهرها شد و این همان بار سنگین است.

حجت الاسلام‌ والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: مدینة‌العرب را مدینةالنبی کردن و برپا کردن حکومت اسلامی میان قبایل کفار قریش، منافقان، ضعیف‌الایمان‌ها و شایعه‌پراکنان کار سهل و آسانی نبود.

وی افزود: خدای متعال در آیه «وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ» به پیامبر(ص) یادآور می شود که این کار سخت و مسؤولیت خطیر که بر دوش تو سنگینی می‌کرد آسان کردیم و تو را به مقصد رساندیم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به فراگیر و جهانی شدن دعوت پیامبر(ص) بیان کرد: خداوند نام و دعوت رسول خدا را بلند آوزاه کرد و این حقیقت را در آیه «وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ» به ایشان متذکر می‌شود که ما تو را بلند آوازه کردیم.

حجت الاسلام‌ والمسلمین رئیسی بیان کرد: خیلی ها در عالم سعی دارند بلندآوازه و مطرح شوند، از آنجا که این کار تنها متعلق به خداست ممکن است این موضوع مقطعی صورت گیرد ولی پایدار نیست.

وی با اشاره به آیات «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» و «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» مطرح کرد: با هر سختی یک آسانی هست در واقع درون هر سختی یک آسانی خوابیده است یعنی یک راهکار برای برون رفت از آن مشکل و سختی هست که باید آن را جست‌وجو و پیدا کرد.

فرصت‌سازی رزمنده ها در ۸ سال دفاع مقدس

وی تصریح کرد: خداوند هیچ دردی را قرار نداد مگر درمانی را درون آن نهاد، قاعده کلی زندگی انسان ها همین است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: چنان که رزمنده‌های هشت سال دفاع مقدس از سختی‌های جنگ راهکارهایی ساختند که از هیچ اتاق فکر اروپا و آمریکایی بیرون نیامد.

حجت الاسلام‌ والمسلمین رئیسی با اشاره به آیات پایانی سوره شرح «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ» و «وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ»، اظهار کرد: خداوند به پیامبر(ص) فرمود: آنگاه که از انجام کاری فارغ شدی سراغ کار دیگری برو، ای پیامبر(ص) تمام موفقیت تو  در این است که برای رسالت سنگینی که بر دوش داری جانشین معرفی کنی.

وی بیان کرد: بازنشستگی به معنای بیکاری نیست، به معنای اتمام خدمت به خلق نیست، بلکه خدمت به خلق و کارهای مهم‌تر در زندگی ادامه دارد که باید سراغشان رفت، اطاعت از پروردگار تنها منحصر به عبادت سر سجاده نیست.

گفتنی است، تفسیر موضوعی قرآن کریم از سوی حجت الاسلام‌ والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، ویژه ماه مبارک رمضان هر روز پس از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت وی در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می‌شود./۲۰۱/۹۳۴/ب۱

ارسال نظرات