صداقت کلید رشد جامعه اسلامی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلاموالمسلمین ناصر رفیعی امروز در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) پیش از مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد در بیان نکات تفسیری آیه ۷ سوره احزاب به موضوع اخذ میثاق خداوند متعال از انبیاء الهی اشاره کرد و اظهار داشت: از منظر علامه طباطبائی میثاق پیامبران امری مختص به پیامبران الهی است که با صفت نبوت آنها ارتباط دارد و با استفاده از آیات دیگر قرآن نظیر آیه ۹۲ سوره انبیاء و آیه ۱۳ سوره شوری مشخص میشود که آن میثاق عبارت است از وحدت کلمه در دین و اختلاف نکردن در اصالت امت واحده اسلام در دین است.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه بابیان اینکه در آیه ۷ سوره احزاب انبیاء اولوالعزم مورد خطاب خداوند متعال هستند، عنوان کرد: خداوند در این آیه پس از ذکر اجمالی همه انبیاء، از انبیاء اولوالعزم نام میبرد و نام پیامبر اکرم (ص) را به جهت فضل و شرف و تقدم او بر همه انبیاء، از سایرین جلوتر ذکر میکند بر این اساس آیه مبارکه در مقام تأکید میثاق مذکور میفرماید ما از آنها پیمانی بسیار محکم و غلیظ گرفتیم.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) بابیان اینکه دریافت عنوان و هدف اصلی آیه ۷ سوره احزاب در هویت میثاق موردنظر قرآن کریم را میتوان در آیات دیگر قرآن کریم جستوجو کرد، ابراز داشت: تفسیر قرآن به قرآن ابتکاری صحیح و معیار از علامه طباطبائی (ره) است بر اساس این ایدئولوژی تفسیری آیه ۸۱ سوره آلعمران عنوان میثاق موردنظر آیه ۷ سوره احزاب را ترسیم کرده است.
وی افزود: خداوند متعال در آیه ۸۱ سوره آلعمران با همین ادبیات در موضوع میثاق خود با انبیاء چنین میفرماید«وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ میثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتابٍ وَ حِکْمَةٍ ثُمَّ جاءَکُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلی ذلِکُمْ إِصْری قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَکُمْ مِنَ الشَّاهِدینَ؛ و به یاد آرید هنگامیکه خداوند از یکایک پیامبران و امتهای آنها پیمان گرفت که البته هرگاه به شما کتاب و حکمت دادم سپس در آینده تاریختان فرستادهای برای شما آمد که آنچه را در نزد شماست تصدیق نمود حتماً باید به او ایمان آورید و او را یاری دهید. آنگاه خدا فرمود آیا اقرار کردید و بر این امر پیمان مؤکّد مرا دریافتید گفتند اقرار کردیم، فرمود پس به همین مبادله پیمان گواه باشید و من هم با شما از گواهانم.»
حجتالاسلاموالمسلمین رفیعی صیانت از ساحت توحید را خط قرمز انبیاء و اهلبیت علیهمالسلام توصیف کرد و گفت: سوره احزاب در ادامه آیات خود حقیقت صداقت را موردسنجش خود قرار داده است.
وی افزود: خداوند متعال در آیه ۸ سوره احزاب در ترسیم هویت صداقت چنین فرموده است «لِیَسْئَلَ الصَّادِقینَ عَنْ صِدْقِهِمْ وَ أَعَدَّ لِلْکافِرینَ عَذاباً أَلیماً؛ تا (خداوند) راستگویان (امتها) را (در روز جزا برای دادن پاداش) از صدقشان بپرسد، و برای کافران عذابی دردناک مهیا ساخته است.»
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه ریشه اصلی اصلاح امور امت اسلام را صداقت توصیف کرد و عنوان داشت: امام صادق (ع) در ترسیم الگو صداقت و اهمیت آن در امت اسلام میفرمایند «هرگاه برای ورود بهکاری، ترس و وحشت داشتی این آیه را بخوان و اقدام کن «وَقُل رَبِّ اءَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَاءَخْرِجْنی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَناً نَّصِیراً» و بگو پروردگارا! مرا با ورودی نیکو و صادقانه وارد (کارها) کن و با خروجی نیکو بیرون آر و برای من از پیش خودت سلطه و برهانی نیرومند قرار ده»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) صداقت را کلید رشد جامعه اسلامی دانست و گفت: صداقت رمز موفقیت و کلید استواری خانواده در نظام اسلامی است.
وی در پایان به بیان مصادیق صداقت از منظر عالم برجسته اسلام، فیض کاشانی (ره) پرداخت و گفت: فیض کاشانی در کتاب محجه البیضاء که ترجمه آن تحت عنوان راه روشن منتشرشده است صداقت را بر هفت قسم تقسیم کرده است که عبارتند از صدقات در گفتار، صداقت در نیت، صداقت در عزم، صداقت در تعهدات و عقود، صداقت در عمل و صداقت در دینداری بیان شده است./۸۳۷/پ۲۰۲/ج