۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۶
کد خبر: ۵۰۲۸۷۵
حجت الاسلام صفاری:

امام خمینی مصداق و اسوه کامل توکل بر خدا بود

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه توکل در اسلام حقیقت فعال بودن مؤمن است، امام خمینی را مصداق و اسوه کامل اعتماد به خدا در عصر حاضر توصیف کرد.
حجت‌الاسلام محمود صفاری

به گزاش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود صفاری امروز در برنامه سحرگهان حرم که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد به بررسی ابعاد بندگی از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و عنوان داشت: بندگی در ساحت ولایتمداری در شرع مقدس اسلام معنای حقیقی خود را پیدا می‌کند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه ولایتمداری هویت اصیل بندگی در اسلام ناب محمدی است، اظهار داشت: در منابع آمده است امام صادق (ع) با توجه به سخت‌گیری‌های عباسیان و برای حفظ جان امام کاظم (ع)، پنج نفر از جمله خلیفه عباسی را به‌عنوان وصی خود معرفی کرد. هرچند امام صادق، بارها امام پس از خود را به اصحاب خاصش معرفی کرده بود، اما این اقدام تا حدی وضع را برای شیعیان ابهام‌آلود کرد.

وی ادامه داد: در این دوره، برخی از اصحاب برجسته امام صادق (ع) مانند مؤمن طاق و هشام بن سالم نیز دچار تردید شده بودند. آنان ابتدا به سراغ عبدالله افطح، که ادعای امامت کرده بود، رفتند و از او درباره زکات پرسیدند. اما پاسخ‌های عبدالله آن‌ها را قانع نکرد. آن دو سپس با موسی بن جعفر (ع) ملاقات کردند و با پاسخ‌های وی قانع شدند و امامت او را پذیرفتند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که مؤمن شیعه حقیقی آن‌کسی است که قبل از بیچارگی دست به دامان خداوند متعال شود، گفت: مردی از اهالی کوفه به امام حسین (ع) نامه‌ای نوشت؛ چنانکه تاریخ نقل کرده است «یا سیدی، اخبرنی به خیر الدنیا والاخرة؛ خیر دنیا و آخرت در چیست».

وی ادامه داد: امام حسین (ع) در پاسخ او کلمات قابل تاملی را نوشتند که می تواند هدایتگر مؤمن در مسیر بندگی باشد چنانکه در سند این روایت آمده است که امام حسین (ع) فرمودند«آنـكـه رضـايـت خداوند را مقدم بدارد بر رضايت مردم، خداوند امور مردم را از او كفايت مي كند و آنكه رضايت مردم را حاصل كند به سخط پروردگار، خداوند او را به مردم واگذارد».

حجت الاسلام صفاری به نکات محتمل در پاسخ امام حسین(ع) به مرد کوفی اشاره کرد و گفت: اینکه برخی خود را از ارائه عقاید به امام غنی می دانند نوعی بیماری در اصالت دین است بر این اساس شیعه حقیقی همواره خود را بر اساس و میزان امام و ولایت مورد سنجش قرار می دهد همچنان که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) چنین اقدامی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) امام خمینی را مصداق و اسوه کامل اعتماد به خدا در عصر حاضر توصیف کرد و گفت: به محض انتشار خبر ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی در روز ۱۴ خرداد ۶۸ پرچم های رسمی زامبیا به حال نیمه افراشته درآمد و در نخستین ساعات روز تعدادی از مسلمانان با سفارت تماس گرفتند و با ملت مسلمان ایران همدردی کردند و این اقدامات سراسر تامل خبر از عروج یک مرد حقیقی را در دنیا می داد که مانند خود را نداشت.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که مؤمن ولایتمدار هر اعمالی را با نام خدا آغاز می‌کند، اظهار داشت: توکل در اسلام حقیقت فعال بودن مؤمن است و بر این مدار عقلانی نیست که توکل را بهانه‌ای برای تنبلی در اعمال و افکار توصیف کنیم./۸۳۷/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات