۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۵۰۳۱۳۸
تولیت آستان قدس رضوی:

ظرفیت‌سازی در پرتو عبودیت و بندگی خدا محقق می‌شود

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه ظرفیت‌سازی در پرتو عبودیت و بندگی خدا محقق می‌شود، گفت: بزرگترین گناه، کوچک شمردن گناه است؛ بنابراین انسان به محض اینکه متوجه گناهش شد باید توبه کند.
جلسه تفسیر تولیت آستان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام‌ والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در دهمین روز ماه مبارک رمضان در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد به تفسیر سوره مبارکه «علق»، سوره 96 قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: عالم همه جنود خداست و هر آنچه داریم از خدای متعال است، همه ارکان هستی حتی اعضای بدن انسان به عنوان سربازان الهی در قیامت به اعمال ما شهادت می‌دهند.

نمونه‌هایی از افراد طغیان‌گر

وی تصریح کرد: انسان اگر در دنیا تربیت نشود ممکن است از طریق ثروت همانند قارون، به‌ وسیله قدرت مثل فرعون یا به واسطه علمش همانند بلعم‌باعورا مغرور شود و طغیان کند.

حجت الاسلام‌ والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: ممکن است قارون و فرعون تنها یک شخص در عالم باشند اما سایر مردم می توانند اخلاق و رفتار فرعونی و قارونی در خانواده یا جامعه بگیرند و سرکشی کنند.

وی با بیان اینکه فراموشی خداوند انسان را ناآرام می‌کند، عنوان کرد: آل سعود قدرتمند است سلاح‌ هسته‌ای دارد اما ناآرام‌ترین مردم در عالم هستند، آنها نفت و اموال مسلمانان را برای خرید سلاح‌ هسته ای به آمریکا می‌دهند و با اینکه ثروتمندترین و قدرتمندترین مردم هستند اما لحظه ای آرام ندارند در حالی‌که یک پدر شهید خیلی آرام است چون خدا را به یاد دارد.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: انسان باید ظرفیت هرگونه پیشرفتی داشته باشد تا در دنیا دچار کژی و طغیان نشود زیرا طغیان‌گر نه تنها خدا بلکه انسانیت را فراموش می‌کند، کارهایی می کند که نه تنها از مسلمانی بلکه از انسانیت به دور است.

اجتماعی زیستن دلیلی برای طغیان نیست

وی با بیان اینکه ظرفیت‌سازی در پرتو عبودیت و بندگی خدا محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: انسان اگر از روی ترس جزای آخرت و دوزخ از گناه پرهیز کند به یک مرحله از بندگی رسیده است اما والاترین مرتبه آن نیست.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: بزرگترین گناه، کوچک شمردن گناه است؛ بنابراین انسان به محض اینکه متوجه گناهش شد باید توبه کند زیرا اگر گناه در جان انسان نشست، کار سخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ذکر و یاد خدا می‌تواند انسان را از طغیان نجات دهد، خاطرنشان کرد: انسان زندگی اجتماعی دارد اما این دلیلی بر بی‌نیازی از خدا نیست، بلکه همه چیزها و کسانی که در دنیا کار ما راه می‌اندازند سبب هستند که مسبب همه آن‌ها خدای متعال است.

تجلی زمان‌شناسی در زندگی حضرت خدیجه

حجت الاسلام‌ والمسلمین رئیسی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به رحلت حضرت خدیجه کبری(س) در این روز، اظهار کرد: یکی از نکات و جلوه‌های مهم زندگی حضرت خدیجه(س) زمان‌شناسی است؛ ایشان کار متناسب با زمان و شرایط را انجام دادند.

وی تصریح کرد: حضرت در زمانی که هیچ کس به پیامبر اکرم(ص) کمک نمی کردند به پیامبر(ص) کمک کردند، زمانی که هیچ کس به حرف‌های پیامبر را قبول نداشت حضرت خدیجه اولین زنی بودند که پیامبر اکرم(ص) ایمان آوردند.

گفتنی است،تفسیر موضوعی قرآن کریم از سوی حجت الاسلام‌ والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، ویژه ماه مبارک رمضان هر روز ظهر در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می‌شود./۹۳۴/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات