محوریت آموزش و استاد مانع کاربردی شدن پژوهش های حوزوی
حجت الاسلام محسن افضل آبادی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تألیف اثری با عنوان «جایگاه اعتقاد در ارزیابی راویان از دیدگاه اهل سنت» که در همایش هجدهم کتاب سال حوزه نیز رتبه شایسته تحسین را کسب کرده است، اظهار داشت: اکثر روایاتی که در مورد فضایل و مناقب اهل بیت(ع) از راویان شیعه وارد شده همواره با نقض و ابهام هایی از سوی اندیشه سلفیه رو به رو بوده است.
مدیر مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد افزود: به عبارت دیگر هر راوی که شیعه بوده یا حتی در سخنان او بوی تشیع شنیده شود از سوی سلفیه انکار شده و آنها بر این عقیده اند که بسیاری از روایات مطرح شده از سوی رواة شیعه جعلی و برای ترویج تشیع مطرح شده است؛ ما در این اثر نه تنها جایگاه تشیع بلکه به صورت کلی جایگاه اعتقاد راوی را در نقل حدیث مورد بحث و بررسی قرار داده ایم و می خواهیم ارزیابی دقیقی از تأثیر اعتقاد راوی در نقل حدیث داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه سلفیه همه کسانی که در مدرسه ابن تیمیه نباشند را بدعت گذار در دین می دانند، ابراز داشت: آنها همه مذاهب اسلامی را که پیرو این تیمیه نباشد مبتدع می دانند، در حالی که ما در این اثر ثابت می کنیم سلفیت حقیقی یعنی اعتقاد به گذشته، کتاب های صحیح مسلم و صحیح بخاری است و نویسندگان این اثر روایات را از راویان مورد وثوق آورده اند و کاری به مذهب و عقیده وی ندارند.
حجت الاسلام افضل آبادی در بخش دیگری از سخنان خود مشکلات پژوهشی حوزه در دو بخش امور مدیریتی حوزه و فرد طلبه بررسی کرد و یادآور شد: در بخش حوزه این مسؤولان هستند که باید ریل گذاری دقیقی داشته باشند ولی متأسفانه امروز سیستم حوزه آموزش محور و البته استاد محور است که همین مسأله آسیب مهم پژوهش های حوزوی است.
پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: باید قبول کنیم که در بحث پژوهش، دانشگاه گوی سبقت را از حوزه ربوده است و دانشگاهیان نسبت به پژوهشگران حوزوی از قلم روان تری برخوردار هستند، آن چیزی که امروز نمی گذارد پژوهش های حوزه به سمت کاربردی شدن برود این است که یک طلبه از روز ورود به حوزه باید به دنبال سخنی باشد که از دهان استاد بیرون می آید، همان را بنویسد، در آخر امتحان بدهد و حتی نمره خوبی هم می گیرند ولی هیچ محصولی از کار طلبه دیده نمی شود.
وی با تأکید دوباره بر اینکه سیستم کلی حوزه باید از آموزش محوری به پژوهش محوری و از استاد محوری به مسأله محوری تغییر شکل پیدا کند، خاطرنشان کرد: به عقیده من یک طلبه در همین سیستم موجود حوزه نیز می تواند پیشرفت کند، همچنانکه اساتید و بزرگان دین ما در گذشته بر توانایی های خود متکی بودند و در آن دوران مرکز تخصصی و انتخاب استاد به این صورت وجود نداشت./1330/ت۳۰۲/ی