۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۵۰۳۳۵۶
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

عده‌ای هنوز به دنبال استدلال برای پذیرش انقلاب هستند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: چنانکه برخی برای پذیرش اسلام و رسول خدا به دنبال معجزه و دلیلی عینی بودند، متأسفانه در جامعه ما هنوز عده‌ای برای پذیرش انقلاب به دنبال استدلال هستند.
جلسه تفسیر تولیت آستان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در یازدهمین روز ماه مبارک رمضان در ایوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد به تقسیر سوره «البینة» پرداخت.

پذیرش اسلام و انقلاب

وی با اشاره به آیه «لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ مُنْفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ» اظهار کرد: قرآن ظرفیت هدایت تمام بشر در همه قرون و اعصار را دارد اما برخی قرآن یا رسول خدا را نمی‌پذیرفتند مانند ابوجهل که دنبال معجزه و دلیلی آشکار بودند، چنانکه امروز متأسفانه هنوز معجزه انقلاب را قبول ندارند؛ 22 بهمن را می بینند موفقیت ملت و حضور در عرصه های مختلف را نمی بینند و ایمان نمی‌آورند و همچنان در مقابل این معجزات ایستادگی می‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: خداوند در آیه «رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفًا مُطَهَّرَةً» به این مطلب اشاره می‌کند که حجت را بر همه مردم با فرستادن رسول خدا و آنچه بر قلب ایشان نازل کردیم، تمام کردیم که دلیلی روشن دارد؛ قرآن سخنی مطهر و کتابی پاک است و پیامبر(ص)، حجت خدا برای همگان است.

لازمه تفسیر؛ «علم الدراسه» و «علم‌الوراثه»

وی با بیان آیه سوم «فِيهَا كُتُبٌ قَيِّمَةٌ» به ارزش باطنی قرآن اشاره و مطرح کرد: آیات قرآن سخنان حق و نوشته‌های مطهری است که در قلب پاکان جای می‌گیرد بنابراین هر کسی نمی‌تواند مفسر قرآن باشد؛ لازمه تفسیر تنها «علم الدراسه» نیست بلکه نیازمند «علم‌الوراثه» نیز هست که «راسخون فی العلم» یعنی 14 معصوم از این ویژگی برخوردارند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی متذکر شد: حرفهایی که از سوی عده‌ای به قرآن نسبت داده‌ می‌شود اگر مربوط به غیر اهل بیت(ع) باشد حرف‌های کسانی است که تفسیر به رأی می کنند و حرف خود را می‌زنند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر علامه طباطبایی و امثال آن سخنانی در این باره گفته اند پیرشده مکتب اهل(ع) هستند و سخنانی که می‌گویند از درخانه آنها گرفته اند به همین علت برای ما قابل پذیرش است.

وی با اشاره به ارزش ظاهری کتاب‌الله عنوان کرد: آیات نورانی قرآن را نمی توان مسح کرد مگر وضو داشته و مطهر باشیم که این موضوع مربوط به ارزش ظاهری آن می‌شود.

قِوام جامعه در گرو سنّت های الهی است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز کرد: قرآن را نمی‌توان ارزش‌گذاری کرد زیرا آنقدر در این کتاب و نوشته‌های الهی قاعده‌سازی وجود دارد که قِوام و پایداری فرد و جامعه در گروِ عمل کردن به این آیات است.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: قوانین بشری که مجالس و پارلمان‌ها تصویب می کنند در حال تغییر است، قانونی که امروز هست ممکن است فردا نباشد، اما قوانین و سنت‌های الهی پایدار است هم برای زندگی فردی و هم برای جوامع اسلامی که بر اساس قرآن کریم بنا شود.

وی با اشاره به آیه چهارم «وَمَا تَفَرَّقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَةُ» اظهار کرد: کتاب خدا و رسول گرامی اسلام وحدت‌بخش جامعه‌اند اما ریشه نپذیرفتن حق و چرخش مردان الهی «هواهای نفسانی و دنیاطلبی» است؛ مقام، ثروت، رفاه طلبی و شهرت که همه ریشه در «منیت و خودخواهی» دارند، سبب شد برخی از مردان الهی از مسیر حق منحرف شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به واژه «حُنَفَاءَ» در آیه پنجم که جمع کلمه حنیف به معنای گرایش به حق و در مقابل «جنیف» به معنای گرایش به باطل است، خاطرنشان کرد: فطرت انسان هم گرایش به عبودیت پروردگار هم گرایش به دگرخواهی دارد؛ فطرت انسان شکر مُنعم را واجب می‌داند و با توجه به این آیه دستور اسلام برای شکر خدای متعال «نماز» است همه انسانها به طور فطری دگرخواه هستند، زندگی اجتماعی توجه به دیگران است، بنابراین ایتای زکات نیز براساس فطرت ما است.

تطابق باید و نبایدهای اسلام با فطرت انسان

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: یکی از دلایل ماندگاری دین، فطری بودن آن است یعنی باید و نبایدهای اسلام با فطرت انسان مطابقت دارد.

وی با بیان اینکه آیات بعد خط‌کشی خداوند بین کسانی که سخن حق را بپذیرند و کسانی که نپذیرند، است، اظهار کرد: طبق آیه «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أُولَئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ» هر کس در مقابل حجت الهی و کتاب قرآن بایستد و نسبت به آنها کفر بورزد از مشرکانند و عاقبت آنها آتش دوزخ است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی منظور از «خَيْرُ الْبَرِيَّةِ» در آیه هفتم را مردم حق‌پذیر عنوان کرد و افزود: مردمی که اتمام حجت خدای متعال را می‌پذیرند، رسول خدا و آیات نورانی الهی را قبول می کنند و تمام وجودشان عمل به آنهاست.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان یادآور شد: «أَبَدًا» در آیه پایانی این سوره نشانه تأکید است بر پاداشی که خداوند به مؤمنان در بهشت می‌دهد؛ کسانی که خشیت از خدای متعال دارند؛ کسانی که هم آنها از خدای متعال راضی و هم خداوند نسبت به آنها رضایت دارد.

گفتنی است، تفسیر موضوعی قرآن کریم از سوی حجت الاسلام‌ والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، ویژه ماه مبارک رمضان هر روز ظهر در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می‌شود./201/934/ب1

ارسال نظرات