۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۵۰۳۵۳۴
رییس ستاد اقامه نماز:

اصل و کلیت دین، بحث تعلیم و تربیت است

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت در نگرش اسلام و مبانی قرآن، گفت: اصل و کلیت دین، بحث تعلیم و تربیت است.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا در مشهد، یازدهمین جلسه از سلسله جلسات مهارت های تبلیغی در قرآن با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، به همت معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علمیه نواب برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید بر اهمیت تعلیم و تربیت گفت: اصل و کلیت دین، بحث تعلیم و تربیت است، امام می گفت معلمی شغل انبیاء است اما معلمی نه تنها شغل انبیا است بلکه طبق بیان قرآن از شئونات خداوند متعال نیز هست، چنانچه در قرآن می خوانیم «الرحمن علم القرآن» پس خدا نیز معلم است.

آنچه نجات دهنده دنیاست تربیت و تزکیه است نه سواد

وی ادامه داد: آنچه که امروز ما با آن به عنوان مشکل دست و پنجه نرم می کنیم مسأله سواد نیست بلکه مسأله تربیت است، آمریکا باسواد بسیار دارد، بسیاری از مسؤولانش نخبه علمی اند، اما آن چیز که مشکل است تربیت آن هاست، آنچه نجات دهنده دنیاست تربیت و تزکیه است نه سواد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه افزود: خداوند گاهی در قرآن یک قسم می خورد مانند «والعصر» گاهی دو قسم «والتین و الزیتون» گاهی بیشتر اما فقط یک جای قرآن است که خداوند برای بیان آن یازده بار قسم یاد می کند تا شاید ما آن را باور کنیم و بعد از یازده بار قسم می گوید «قد افلح من زکها» یعنی اینکه آنچه که نجات دهنده است القاب نیست، مدرک نیست، سواد نیست بلکه تزکیه نفس است، گاهی خداوند در قرآن می گوید: «لعلکم تفلحون» یعنی امکان دارد و قطعی نیست، اما در دو جا و در کنارهم می گوید «قد افلح المؤمنون» و در ادامه می گوید «قد افلح من تزکی» این نشان دهنده قطعی بودن رستگاری برای مؤمن اهل تزکیه است و در صورتی که این دو تحقق پیدا کنند رستگاری قطعی می گردد و از سوی دیگر نشان دهنده ی این است حقیقت ایمان و مؤمن بودن همان تزکیه و تربیت است.

سواد نداشت ولی تربیت شده خدا بود

وی در ادامه خاطر نشان کرد: خدا بخواهد کسی را تربیت کند منتظر کلاس اخلاق و در حوزه و دانشگاه نیست، کسی تعریف می کرد دنبال کارگری روز مزد بودم جایی رفتم و کسی را گفتم بیاید برای کار او گفت به کنار دستی من بگویید که بیاید اندکی هم به او پول بیشتری بدهید متعجب از او پرسیدم چرا خودت نمی آیی؟ جواب داد من از صبح دو بار رفته ام اما این بنده خدا امروز باری نبرده است کمی به او بیشتر هم بدهید تا به اندازه من کار کرده باشد، خب این فرد سواد نداشت ولی تربیت شده ی خدا بود.

مفسر قرآن کریم در ادامه تصریح کرد: ابزار تربیت بسیار زیاد است، جالب است که هیچ مرکز و دانشکده علوم تربیتی مسأله تربیت را از لقمه شروع نکرده است و بیشتر آن ها بحث تربیت را از کودکی و یا در نهایت از انتخاب همسر آغاز می کنند، ولی در تربیت قرآنی داستان متفاوت است چنان که اصحاب کهف پس از بیدار شدن از خواب طولانی خود گفتند: «ایها ازکی طعاما» یعنی در هر شرایطی به دنبال لقمه حلال بودند آن هم بعد آن همه سال، نقل مشهوری است که امام حسین(ع) در روز عاشورا و در برابر لشگر دشمن گفت: «قد ملئت بطونکم عن الحرام» یعنی تا به این حد لقمه حرام در زندگی تأثیر دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: یکی از مهمترین استعاذه هایی که می گویند به خدا ببرید این است: «اعوذ بک من علم لاینفع» خیلی مهم است این مطلب که حواسمان باشد که چه چیز را یاد می گیریم و چه چیز را یاد می دهیم، به مردم چیزی بگوییم که به ایشان نفع برسانیم و تلاش کنیم تا خرافات و آداب و رسوم غلط را از بین ببریم./202/863/ب1

ارسال نظرات