۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۵۰۴۵۸۲
حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد:

عملی بدتر از کوچک شمردن گناه نیست

کارشناس برنامه تلویزیونی سحرگاهان حرم با بیان این‌که عملی بدتر از کوچک شمردن گناه نیست، گفت: کوچک شمردن عمل و کوچک شمردن گناه دو غفلت جدی است.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد امروز در برنامه سحرگاهان حرم مطهر حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد با اشاره اینکه بدبینی به ساحت اقدس الهی نوعی شرک است، اظهار داشت: مؤمن باید توجه داشته باشد که بدبینی به نفس می‌تواند زمینه خداجویی او باشد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این‌که بدبینی انسان به نفس خود مقدمه خوش‌بینی به ساحت اقدس الهی است، عنوان داشت: امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه ثمالی می فرمایند «فَیَا مَنْ رَبَّانِی فِی الدُّنْیَا بِإِحْسَانِهِ وَ تَفَضُّلِهِ به فضله وَ نِعَمِهِ وَ أَشَارَ لِی فِی الْآخِرَةِ إِلَی عَفْوِهِ وَ کَرَمِهِ مَعْرِفَتِی؛ ای آن‌که مرا در دنیا به احسان و فضل نعمت هایش پرورید و برایم در آخرت به گذشت و کرمش اشاره کرد.»

کارشناس برنامه تلویزیونی سحرگاهان حرم با اشاره به این‌که بزرگ‌ترین گناه بدبینی به خداوند متعال است، ابراز داشت: امام علی (ع) در حکمت ۲۰ نهج‌البلاغه که در ترسیم تقویت خوش‌بینی‌ها در رفتارهای فردی و اجتماعی است می‌فرمایند «مَنْ ظَنَّ بِکَ خَیْراً فَصَدِّقْ ظَنَّهُ؛ کسی که به تو گمان نیکی برد گمان او را تصدیق کن (نیکی که از تو چشمداشت دارد بجا آور زیرا اگر گمان او را نادرست جلوه دهی دیگران به تو گمان نیک نبرند و این بسیار ناشایسته است)».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد در ادامه برنامه سحرگاهان حرم با اشاره به اینکه امروز سالگرد تأسیس مسجد جمکران است، اظهار داشت: مسجد جمکران مکانی مقدس است که در آن اقامه نماز تحیت و نماز حضرت ولی‌عصر (عج) توصیه‌شده است این در حالی است که در کتاب نجم الثاقب آمده است که امام زمان (عج) فرمود «هر کس این دو نماز را (به این نحو) انجام دهد گویا در کعبه نماز خوانده است».

وی در تشریح وقایع احداث این مسجد مقدس افزود: شیخ فاضل، حسن بن محمد بن حسن قمی، معاصر شیخ صدوق، در کتاب «تاریخ قم» آورده است که «شب سه‌شنبه، هفدهم ماه مبارک رمضان ۳۹۳ هجری،  در سرای خود خفته بودم که جماعتی به در سرای من آمدند. نصفی از شب گذشته بود. مرا بیدار کردند و گفتن برخیز و امر امام محمدمهدی صاحب‌الزمان، صلوات‌الله‌علیه، را اجابت کن که ترا می‌خواند؛ حسن بن مثله می‌گوید من، برخاستم و آماده شدم؛ چون به در سرای رسیدم، جماعتی از بزرگان را دیدم. سلام کردم. جواب دادند و خوش آمد گفتند و مرا به آن جایگاه که اکنون مسجد (جمکران) است، آوردند».

وی در ادامه بیان این روایت تصریح کرد: به ایشان امر شده است که به حسن بن مسلم بگو «اینجا، زمین شریفی است و حق‌تعالی این زمین را از زمین‌های دیگر برگزیده و شریف کرده است، تو آن را گرفته به زمین خود ملحق کرده‌ای خداوند، دو پسر جوان از تو گرفت و هنوز هم متنبه نشده‌ای اگر از این کار بر حذر نشوی، نقمت خداوند، از ناحیه‌ای که گمان نمی‌بری بر تو فرومی‌ریزد» حسن بن مثله عرض کرد «سید و مولای من مرا دراین‌باره، نشانی لازم است; زیرا، مردم، سخن مرا بدون نشانه و دلیل نمی‌پذیرند».

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) داستان بَنای مسجد جمکران را خواندنی توصیف کرد و گفت: مؤمنان مشتاق بهتر است این داستان را با تمام نکات آن مطالعه بفرمایند.

کارشناس برنامه تلویزیونی سحرگاهان حرم در پایان با بیان این‌که هیچ گناهی بالاتر از کوچک شمردن آن گناه نیست، گفت: مؤمن توجه داشته باشد که کوچک شمردن عمل و کوچک شمردن گناه دو غفلت جدی است که شیطان معمولاً برای به ثمر نشاندن حربه‌های خود از آن بهر می‌گیرد./۸۳۷/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات