زنده بودن زمین به یاد خدا و برقراری عدالت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد، شب گذشته در تفسیر آیه 17سوره حدید در مسجد بعثت خرم آباد، گفت: موضوع این آیه زنده کردن زمین است.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات پیچیده در جهان آفرینش حیات و ممات است، افزود: حیات به معنای زندگانی، نفس کشیدن و حرکت داشتن است.
نماینده ولی فقیه در لرستان عنوان داشت: در قرآن کریم واژه حیات 76 بار به کار رفته است و یکی از صفات خدا صفت حی است، یعنی خداوند زنده است، در قرآن زنده کردن و میراندن به خدا نسبت داده شده است.
وی با بیان اینکه آفرینش حیات و ممات به دست خداوند است، افزود: حیات به دو قسم حیات مادی و حیات معنوی تقسیم می شود؛ رشد، حرکت و نفس کشیدن را حیات مادی می گویند.
حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با بیان اینکه شهید مطهری در کتاب خود حیات انسانی را به دو قسم تقسیم می کند، حیات حیوانیِ انسانی شامل خوردن، خوابیدن، کار کردن و پوشیدن است.
وی با اشاره به اینکه به تعبیر دیگری از شهید مطهری حیات انسانیِ انسان قسم دوم آن است، خاطرنشان کرد: حیات انسانیِ انسان به منظور حیات معنوی است؛ ما شهدا، علما و پیامبران را زنده می دانیم با وجود اینکه از دنیا رفته اند، به گفته شهید مطهری اینها از حیات معنوی برخوردارند.
توبه باران رحمت الهی است
نماینده ولی فقیه در لرستان حیات معنوی را در یاد خدا، ایمان و توبه دانست و گفت: در قرآن می فرماید هرگاه انسان گناه کند همچون مرده است و توبه باران رحمت الهی است و انسان را زنده می کند.
وی توبه، ایمان، تقوا، یاد خدا و تفکر را عامل حیات انسانی عنوان کرد و افزود: انسانی که تفکر نداشته باشد زنده نیست و به معنای این است که حیات معنوی ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی در ادامه موعظه، حکمت، معرفت، علم و ولایت را موجب حیات دانست و خاطرنشان کرد: جامعه ای که ولایت در آن نباشد آن جامعه مرده است.
وی با بیان اینکه قرآن حیات را به دو قسمت اخروی و دنیوی تقسیم می کند، اظهار کرد: حیات پاک و صداقت حیات طیبه است و حیاتی که یاد خدا در آن نباشد و فقط مشغول خوردن و خوابیدن باشد حیات حیوانی است.
امام جمعه خرم آباد در ادامه با اشاره به اینکه زمین می میرد و زنده می شود، افزود: آیه 16 سوره حدید مربوط به زنده شدن زمین است، عنوان کرد: در ترجمه این آیه آمده است که بدانید خداوند زمین را پس از مردنش زنده می کند.
وی با بیان اینکه این آیه یک تفسیر ظاهری و تفسیری حقیقی دارد، گفت: در تفسیر ظاهری زمین به واسطه آمدن باران زنده می شود و طبیعت شکوفا می شود و زنده شدن زمین به آب و باران است.
حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با بیان تفسیر حقیقی و باطنی آیه 16 سوره حدید، ادامه داد: زمین و کوه دارای شعور است و در این صورت زنده بودن و مرده بودن زمین معنای دیگری پیدا می کند.
وی ادامه حیات زمین را به ذکر و عبادت خدا و عدالت خواند و افزود: ممات زمین به غفلت از خدا، کفر و شرک و ظلم و جور است./9459/۲۰۲/ب2