۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۷
کد خبر: ۵۰۵۰۶۸
امام جمعه موقت پردیسان مطرح کرد؛

احیای سیره نبوی مهمترین وصیت امام علی

حجت الاسلام حامدی ازدواج آسان، کسب و کار حلال، پرهیز از اسراف و تجمل و حمایت از مظلوم را مهمترین سنت های پیامبر(ص) برشمرد که در جامعه کمرنگ شده است.
محمدرضا حامدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا حامدی، امام جمعه موقت پردیسان قم، در مراسم احیای شب 19 ماه مبارک رمضان که در مسجد فاطمه زهرا(س) پردیسان برگزار شد، اظهار داشت: از آداب دعا کردن این است که انسان ابتدا نعمت هایی که خدا به ما داده است را ذکر کنیم و بعد در خواست خود را از خدا بخواهیم.

وی با اشاره به خطبه 149 نهج البلاغه خاطرنشان کرد: این خطبه در فاصله ضربه خوردن امام علی(ع) و شهادت ایشان ایراد شده است و موضوع خطبه هم وصیت همراه با پند و اندرز است.

حجت الاسلام حامدی با بیان این که پیامبر(ص) در روایتی خود و حضرت علی(ع) را دو پدر امت دانسته اند، گفت: حضرت علی در جایگاه پدر امت نزدیک به 50 وصیت کرده اند که در سه بخش حقانیت مرگ، توصیه ها و اندرزها و وصایایی در رابطه با شخص خودشان خلاصه می شود.

وی به دو نکته و فراز مهم و اساسی در وصیت نامه حضرت علی(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: رکن اول توحید و رکن دوم احیای سنت پیامبر(ص) است؛ توحید شاخه های مختلفی از جمله توحید ذاتی و صفاتی دارد ولی آن شاخه ای که مورد غفلت است توحید افعالی است به این معنی که در این عالم هیچ اثرگذاری جز خدا وجود ندارد.

امام جمعه موقت پردیسان با بیان این که اگر دارو درمان می کند به اذن خداوند است، افزود: به سراغ اسباب مادی رفتن لازم است ولی نباید از سبب اصلی غفلت کنیم؛ باید توجه داشته باشیم که اگر می خواهیم در میان مردم عزت داشته باشیم و مردم به ما رأی دهند این خدا است که محبت انسان را در دل ها قرار می دهد نه وعده و وعیدهای بی اساس.

وی رکن عمل به سنت پیامبر(ص) را هم بسیار مهم دانست و افزود: سنت پیامبر(ص) بنا بر تصریح خود ایشان در خطبه حجة الوداع مجموعه ای کامل برای سعادت انسان است و اگر به مصادیق سنت عمل شود جامعه دچار مشکلات نخواهد شد.

حجت الاسلام حامدی یکی از مهمترین سنت های نبوی را ازدواج عنوان کرد و گفت: بنا بر سنت پیامبر(ص) باید ازدواج ها آسان و با مهریه پایین باشد در حالی که امروز جامعه ما بر عکس عمل می کند و تشریفات و تجملات به قدری شده است که این سنت مهم نبوی را ضایع کرده است و سن ازدواج را بالا برده است که مفاسد زیادی را به دنبال دارد.

وی افزود: سنت کسب و کار حلال هم از مواردی است که امروزه با بانکداری غیر اسلامی که در کشور وجود دارد ضایع شده است و به گفته آیت الله مکارم شیرازی گردی از ربا بر روی زندگی همه افراد جامعه وجود دارد.

امام جمعه موقت پردیسان ادامه داد: پرهیز از افراط و تفریط، پرهیز از اسراف و تجمل، رعایت حجاب و عفاف، حمایت از مظلوم و ایستادن در برابر ظالم از دیگر سنت های پیامبر(ص) است که در جامعه امروز ما کمرنگ شده است و حتی برخی شعارهایی بر علیه آن هم مطرح می کنند و سنت پیامبر(ص) را که در وصیت حضرت علی(ع) امر به احیای آن شده است را ضایع می کنند.

وی تصریح کرد: شب قدر شب بیدار ماندن نیست بلکه شب بیدار شدن است و انسان باید از خواب غفلت بیدار شود و به خدا توجه کند./843/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات