۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۵۰۵۱۷۰
استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه تشریح کرد؛

ولایت تکوینی و ولایت تشریعی

آیت الله ناصری گفت: بیش از یک ثلث قرآن کریم صریح در ولایت است، همه چیز در ولایت نهفته است و ما باید هرقدر که می‌توانیم خود را با ولایت تطبیق دهیم و اعمالمان با ولایت مطابقت داشته باشد.
 آیت الله ناصری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه، ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان، با بیان اینکه بیش از یک ثلث قرآن کریم صریح در ولایت است، گفت: ما مسلمان شیعه و تابع ولایت هستیم ولی عامل نیستیم، آنچه که فرمودند را عمل نکرده‌ایم، ولی با این وجود ائمه معصومین(ع) چندین برابر پدر مهربان برای فرزند به ما علاقه دارند، محبتی که بسیار زیاد است و ما با نافرمانی ایشان و خداوند موجب ناراحتی اهل بیت(ع) می‌شویم و آنطور که باید اهل عمل باشیم نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت اصول دین از فروع دین بیشتر است، آنقدر که راجع به ولایت تأکید شده راجع به هیچکدام از اصول دین و احکام الهی تأکید نشده است، همه چیز در ولایت نهفته است و ما باید هرقدر که می‌توانیم خود را با ولایت تطبیق دهیم و اعمالمان بیشتر با ولایت مطابقت داشته باشد، هرقدر این تبعیت و اطاعت بیشتر باشد ما بیشتر مورد توجه و محبت ائمه معصومین(ع) خواهیم بود.

متأسفانه در عمل کردن به ولایت تشریعی ضعیف هستیم

آیت الله ناصری با اشاره به نظارت و اطلاع اهل بیت(ع) نسبت به اعمال انسان، تصریح کرد: ولایت بر دوقسم است، یکی ولایت تشریعی است و دیگری تکوینی است، ولایت تشریعی همان احکام پنجگانه یعنی واجبات، مستحبات، محرمات، مکروهات و مباحات است، از این پنج حالت، ولایت تشریعی خارج نیست و دستور مستقیم خداوند هم هستند که در روایات اهل بیت(ع) ذکر گشته است و فقها و مراجع آنها را برای ما بیان می‌کنند.

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با تأکید بر لزوم پذیرش و عمل کردن به احکام و دستورات ولایت تشریعی، عنوان کرد: متأسفانه ما در عمل کردن به این احکام ضعیف هستیم، هر قدر که اهل عمل باشیم یه خدا نزدیکتر خواهیم شد، خداوند بر عمل کردن به این دستورات پنجگانه و اهتمام به ولایت تشریعی تأکید بسیار کرده اند.

وی با بیان اینکه ولایت تکوینی از سوی خداوند به ائمه معصومین (ع) عطا شده است، اظهار کرد: همه موجودات تحت ولایت و تحت امر ولایت هستند و اهل بیت(ع) بر همه آنها احاطه دارند، همه موجودات باید تابع ولایت باشند و بین آنها فرقی وجود ندارد، این موضوع در روایات بسیاری از اهل بیت(ع) ذکر شده است، ولایت تکوینی ذاتی است که مختص به چهارده معصوم (ع) و یک مرتبه پایین‌تر آن به بعضی از امامزادگان عطا شده است و گفته شده است یک مرتبه بسیار نازلی از آن هم در اختیار برخی علما قرار گرفته شده است.

گناهان ما موجب ناراحتی ائمه معصومین(ع) می‌شود

آیت الله ناصری با اشاره به عظمت بی حد فضائل امام علی(ع) و عدم توان درک آن از سوی مخلوقات، تصریح کرد: روح ولایت قائم به امام علی(ع) است و روح عصمت قائم به حضرت زهرا(س) است، ائمه معصومین(ع) اختیار بر هرکاری دارند و هرچه که بخواهند خواهد شد و این حاصل ولایت تکوینی است، امروز این ولایت در اختیار امام زمان(عج) قرار دارد و ایشان آگاه و مسلط بر همه چیز است.

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به روایتی پیرامون زنده شدن تنی چند از محبان و شیعیان اهل بیت(ع) از سوی امام علی(ع) اظهار کرد: ولایت کلی که امام علی(ع)، دارند ایشان را مسؤول تمام عالم قرار داده است، ایشان بر همه چیز ما و بر همه مسائل و امور ما آگاه هستند، تمام اهل بیت(ع) چنین هستند، محبت ایشان می‌تواند گناهان ما و سیئات ما را از بین ببرد به شرطی که ما ایت محبت ولایت را در عمل هم داشته باشیم و تابع ایشان باشیم.

وی گناهان شیعیان را موجب آزردگی خاطر چهارده معصوم (ع) عنوان کرد و گفت: ارتباط قوی بین ما دوستداران اهل بیت(ع) و ایشان وجود دارد و به همین جهت گناهان ما موجب ناراحتی و آزردگی خاطر ایشان می‌شود، وقتی که ما گناهکار باشیم ایشان خجالت زده می‌شوند و خجالت می‌کشند دائم شفاعت گناهان ما را بکنند. در هنگام افطار برای ظهور امام زمان (عج) و رفع دشمنی‌ها و خطرات از مملکتمان دعا کنیم./201/1304/ب1

ارسال نظرات