۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۵۰۵۳۵۵
در ادامه سلسله جلسات تفسیر کلام نور صورت گرفت؛

پاسخ استاد قرائتی به شبهات وهابیت پیرامون «توسل به اولیای الهی»

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: عقیده وهابیت مبنی بر این که «اگر کسی فوت کند مانند سنگ و چوب است و نمی توان به او سلام داد»، غلط است.
قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی شامگاه چهارشنبه در هجدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر کلام نور که در محل صحن جامع رضوی بارگاه منور امام هشتم(ع) برگزار شد، به بیان پاسخ شبهات وهابیت نسبت به عقاید تشیع پرداخت.

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: وهابیت می گوید انسان مؤمن فقط باید «یا ألله» بگوید و مدد گرفتن از غیر خدا با تعابیری مانند «یا حسین(ع)»، «یا أبالفضل(ع)» و «یا فاطمه الزهرا(س)» غلط است، چرا که شرک محسوب می شود. ما هم در پاسخ آن ها می گوییم «توسل به غیر خدا اشکال ندارد کما این که حضرت موسی(ع) برای رفتن به سوی فرعون از خدا خواست که برادرش هارون او را کمک کند.»

وی افزود: به فرموده قرآن کریم ائمه(ع) و شهدای اسلام زنده هستند. از طرف دیگر خداوند به کسانی که زنده نباشند، سلام نمی کند؛ در حالی که در قرآن به انبیا(ع) سلام می فرستد و می فرماید «سلام علی المرسلین.» پس این عقیده وهابیت که می گوید «اگر کسی فوت کند مانند سنگ و چوب است و نمی توان به او سلام داد»، غلط است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به آیه شریفه «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله أمواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»، تأکید کرد: این حیاتی که خداوند به آن اشاره فرموده، به معنای زنده ماندن اسم شهدا نیست؛ شهدا واقعا زنده هستند و رزق می خورند و به فرموده قرآن «یستَبشِرونَ بنِعمهٍ مِن الله» هستند و حتی با یکدیگر گفت‌وگو دارند و از آینده خبر دارند که چه کسانی به آن ها ملحق خواهند شد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: موحدان بر اساس آیه شریفه «ما یمسکهن إلا الرحمن» معتقدند پرندگان را فقط خداوند در آسمان نگاه داشته است اما با این وجود در قرآن آیه ای داریم که فرموده «وَلَا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُم» یعنی خدا هم کار خود را با استفاده از ابزارهایی انجام می دهد پس این دو مسأله با یکدیگر منافاتی ندارند. کما این که به فرموده قرآن وقتی انسان بیمار شود، خدا به او شفا می دهد اما همان قرآن می فرماید «در عسل شفا وجود دارد.»

وی در پایان افزود: قوم موسی(ع) به ایشان گفتند «هر اندازه معجزه برای اثبات سخنانت بیاوری، ما به تو ایمان نمی آوریم.» خداوند به موسی فرمود «ما برای این قوم طوفان نازل کردیم و زندگی شان را پر از ملخ و موجودات مختلف کردیم و همین که این اتفاق را دیدند، گفتند ای موسی برای ما دعا کن.» این آیه نیز نشانه ای بر صحت توسل به اولیای الهی است./202/820/ب1

ارسال نظرات