۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۵۰۵۳۹۵
حجت الاسلام نبوی مطرح کرد؛

خودشناسی مهم‌ترین عامل در استفاده از برکات شب قدر

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه های پیام نور تهران گفت: معرفت یابی و خودشناسی در شب قدر سبب استفاده از برکات این شبها می شود.
حجت الاسلام سید محمود نبوی

حجت الاسلام سید محمود نبوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به فضایل شب های قدر عنوان کرد: شب قدر به عنوان شب رقم خوردن مقدرات یکساله انسان از اهمیت بالایی برخوردار است که درک آن سبب استفاده از برکات این شب می شود.

وی افزود: توصیه های عملی فراوانی برای این شب ها وجود دارد که به عنوان مهم‌ترین آنها می توان به چند مورد اشاره کرد که توجه به آنها و انجام این اعمال می تواند در بهره گیری بهتر از این شب ها مؤثر باشد.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه های پیام نور تهران تصریح کرد: توجه به اهمیت شب قدر موضوعی بسیار مهم است که درک نزول قرآن و رقم خوردن مقدرات انسان در شب قدر و استفاده از برکات این شب که برابر با هزار ماه عبادت است، می تواند انسان را به قله های کمال و تعالی برساند.

وی توبه را از دیگر اعمال این شب ها دانست و خاطرنشان کرد: بهترین کار در ماه مبارک رمضان و به ویژه شب های قدر توبه است و توبه واقعی و نصوح سبب می شود تا انسان زمینه دریافت برکات را در خود ایجاد کند.

حجت الاسلام نبوی تأکید کرد: دعا و مناجات و راز و نیاز با خدا از دیگر اعمال این شب ها است و در شب قدر که شب بازگشت از بیراهه به صراط مستقیم الهی است فرصتی فراهم می شود تا انسان خدا را صدا زده و با بهره گیری از دعا و مناجات، با خدا ارتباط برقرار کند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: استغفار در شب قدر مورد تأکید قرار گرفته است و اگر انسان از گناهانی که انجام داده واقعاً نادم و پشیمان شود، می تواند ظرفیت حرکت در مسیر الهی را در خود به وجود آورد.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه های پیام نور تهران اضافه کرد: تلاوت قرآن در این شب ها که زمان نزول قرآن است باید در رأس برنامه ها قرار گیرد و تلاوت این کتاب آسمانی که بهترین عهدنامه با پروردگار است اگر با تدبر و تأمل همراه باشد می تواند زمینه درک مفاهیم و معارف قرآن و عمل به این کتاب آسمانی را فراهم کند.

وی ابراز کرد: شب زنده داری و بیداری حقیقی و دوری از غفلت از دیگر اعمالی است که در این شب ها مورد تأکید قرار گرفته و اگر این بیداری همراه با آگاهی و تنبه باشد، تمام برکات در پرتو احیای شب قدر در مسجد و به میزبانی خداوند متعال و در میان بندگان پاک خدا بر انسان نازل می شود.

حجت الاسلام نبوی در پایان خاطرنشان کرد: معرفت یابی و خودشناسی و بازنگری در اعمال و عزم جدی در ترک گناهان و همچنین تلاش در جهت آمادگی قلبی برای شناخت و درک بیشتر برکات این شب موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد تا ان شاءالله در سایه آن بتوانیم مقدرات یک ساله خود را به بهترین شکل رقم بزنیم./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات