۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۵۰۵۶۷۵
حجت الاسلام بیگدلی تبیین کرد؛

احکام اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان

کارشناس احکام شرعی به بیان احکام اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: عمده ترین شرط اعتکاف این است که انسان قصد عبادت، قربت و اخلاص کند.
حجت الاسلام بیگدلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام زین العابدین بیگدلی کارشناس مسائل دینی و احکام شرعی در برنامه بیان احکام نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت امام علی(ع) تأکید کرد که همه شیعیان باید تابع واقعی ایشان باشند و به دستورات حضرت عمل کنند.

وی افزود: از سنت های پیامبر گرامی اسلام در دهه آخر ماه مبارک رمضان که اصطلاحا دهه مغفرت گفته شده این است ایشان اعتکاف به جا می آوردند، خوشبختانه به برکت انقلاب شکوهمند و نظام اسلامی هر ساله مردم در مساجد معتکف می شوند که یکی از این موارد ایام البیض ماه رجب است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که به روزهای 13، 14 و 15 هرماه قمری ایام البیض می گویند، اظهار داشت: بر این اساس ایام البیض تنها مربوط به ماه رجب نمی شود، در ایام البیض ماه رجب مردم در سراسر کشور سنت حسنه اعتکاف را انجام می دهند و حتی امروز مسأله اعتکاف بین المللی شده است.

وی ادامه داد: اعتکاف در هر زمانی ممکن است اما آنچه سنت پیامبر اسلام به شمار می رود اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان است، در مسجد اعظم قم در یکی از شبستان ها این اعتکاف برگزار می شود که مردم در آن شرکت خواهند کرد.

حجت الاسلام بیگدلی با اشاره به احکام اعتکاف ابراز داشت: اعتکاف بدان معنا است که انسان در مسجد به قصد عبادت بماند، اقل ماندن 3 روز است که اگر بیشتر هم باشد عیبی ندارد اما شرط آن عبادت با قصد قربت است؛ بنابراین صرف ماندن در مسجد اعتکاف محسوب نمی شود.

وی عنوان کرد: حضرت امام در کتاب تحریرالوسیله در انتهای احکام روزه بحث اعتکاف را آورده است، ایشان می فرماید اعتکاف عبارت از ماندن در مسجد برای عبادت است و اگر قصد عبادت دیگری خارج ازاعتکاف ضمیمه شود مخل به قصد اعتکاف نخواهد بود مثلا در حال اعتکاف قرآن و نماز قضا بخواند.

کارشناس مسائل دینی و احکام شرعی خاطرنشان کرد: در اعتکاف شرایطی وجود دارد که عمده ترین شرط این است که انسان قصد عبادت، قربت و اخلاص کند، شرط دیگر توانایی روزه داشتن حداقل سه روز است از این رو کسانی که در سفر هستند نمی توانند معتکف شوند./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات