۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۵۰۵۷۱۱
امام جمعه موقت كاشان:

ريشه و اساس همه فضائل علم است

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه ريشه و اساس همه فضائل علم است، گفت: روايت است انسان جاهل يا اهل افراط و يا اهل تفريط است و در صراط مستقيم حركت نمي‌كند.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب، در جلسه تفسير قرآن در مسجد آيت الله رضوي كاشاني، با اشاره به اينكه اخلاق نقش مهمي در هدايت انسان دارد، گفت: يكي از تفاوت هل بين انسان و حيوان در داشتن اخلاق انساني و الهي است.

وي عامل واقعي حيات بشر را اخلاق خواند و افزود: استحكام خانواده و عاقبت به خيري وابسته به داشتن اخلاق است و روز قيامت نيز انسان به شكل اخلاق خودش ظاهر مي شود و براساس روايات، اخلاق عامل اصلي رسيدن انسان به بهشت است.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به عوامل و راه هاي رسيدن انسان به اخلاق انساني و  الهي، گفت: يكي از عوامل تحصيل ادب و اخلاق خوب، علم و آگاهي است و انسان براي انجام هر كاري نيازمند علم و آگاهي است چرا كه بدون علم نمي توان موفق بود.

به گفته وي، براي داشتن اخلاق نيكو نيازمند شناخت اخلاق نيكو و اخلاق ناپسند است، اما برخي كه آگاهي ندارند جاي اخلاق نيكو و ناپسند را با يكديگر عوض مي كنند.

وي افزود: براي انجام وظيفه واجب امر به معروف و نهي از منكر ابتدا نياز به شناخت از امر به معروف و نهي از منكر است تا بتوان اين فريضه را درست انجام داد در غير اين صورت جاي آن را عوض خواهيم كرد.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه اميرمؤمنان(ع) مي فرمايد «العلم ذو فضائل»، گفت: ريشه و اساس همه فضائل علم است و روايت است كه انسان جاهل يا اهل افراط و يا اهل تفريط است و در صراط مستقيم حركت نمي‌كند.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: اميرمؤمنان(ع) به امام حسن(ع) مي فرمايد، هر گامي كه بر مي داري بايد براساس آگاهي و دانش باشد، بنابراين انگيزه براي كسب اخلاق خوب و ترك اخلاق بد نيازمند آگاهي است، از اين رو به هر اندازه كه بر علم انسان افزوده شود به همان ميزان بر ادب انسان نيز افزوده خواهد شد.

وي يكي از راه هاي تحصيل اخلاق خوب را دوستي با خوبان دانست و گفت: جوانان و نوجوانان بايد در انتخاب دوستان خود دقت كنند چرا كه نشست و برخواست با دوست، بر اخلاق انسان تأثير مستقيم دارد.

امام جمعه موقت كاشان اظهار داشت: اصحاب حضرت عيسي(ع) از حضرت سؤال كردند با چه كساني دوستي و نشست و برخواست كنيم، حضرت عيسي(ع) فرمود، با افرادي نشست و برخواست كنيد كه با نگاه به چهره معنوي آنها شما را به ياد خدا بيندازد و صحبت هاي او به گونه اي باشد كه شما را به عمل صالح ترغيب كند و عمل او سبب شود شما به ياد آخرت باشيد.

به گفته وي، اعمال و رفتار برخي از افراد سبب مي شود تا افراد ديگر دنياپرست شوند، اما اعمال و رفتار برخي ديگر سبب مي شود جاذبه هاي دنيا او را فريب ندهد و به دنبال آخرت باشد.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: در روايات است كه براي تحصيل اخلاق خوب، ارتقاي سطح علم و آگاهي و توجه به زشتي امور زشت، انسان با صالحان و مؤمنان نشست و برخواست و دوستي داشته باشد، چرا كه اين افراد انگيزه تحصيل صفات الهي و انساني را به انسان آموزش مي دهد./1307/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات