ابعاد روانی پیامهای بازرگانی ماهواره بر زوجین
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مفهوم سلامت روان، شامل آسایش ذهنی، احساس خود توانمندی، کفایت شناخت تواناییهای خود در برآوردن ظرفیتهای عقلی و هیجانی خویش است.
عملکرد روانی، به طور بنیادی با عملکرد فیزیکی و اجتماعی در ارتباط است. مثالا افسردگی عاملی برای بسیاری از بیماریهایی همچون سرطان و بیماریهای قلبی و عروقی است.
یکی از ابعاد مورد توجه پیامهای بازرگانی، اختلال در روان مخاطب و گرایش آن به علایق و سلایق مورد نظر است.
شبکههای ماهوارهای به ویژه شبکه های فارسی زبان، به طور عمده به دنبال آن هستند تا بازیگران پیامهای بازرگانی فقط به دلیل جذابیتهای ظاهری و زیباییشان جلوی دوربین ظاهر میشوند و لذا تمام احساسات جنسی و شهوانی مخاطب را به صورت غیر مستقیم تحریک میکند تا ذهن مخاطب را درگیر کند و یا او را ترغیب نماید برای این مسائل باشند.
استفاده از مدلهای جنسی و دیگر جاذبههای جنسی، فن رایجی در تبلیغات است و این نوع تبلیغات در حال افزایش است.
این گونه تبلیغات، به ویژه بر زوجین اثرات نامطلوبی بر جای میگذارد. کمترین اثر این مسأله، آن است که روابط زوجین، کم رنگ شده و دیگر رضایت جنسی از همدیگر نخواهند داشت، لذا یک ناآرامی و ناامنی و بیاعتمادی به همدیگر در خانواده ایجاد خواهد شد و این وضعیت، گام نخست بحران خانواده است./۹۹۸/ت303/س
منبع: فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی