۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۵۰۶۱۶۴
رییس انجمن حدیث حوزه:

مراجعه به مجتهدان به معنای رجوع به اصول علم ائمه است

حجت الاسلام مسعودی با بیان اینکه مراجعه به مجتهدان به معنای رجوع به اصول علم ائمه است، گفت: اگر اصول را داشته باشیم می توانیم استنباط و استخراج حکم کنیم.
حجت الاسلام مسعودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عبدالهادی مسعودی رییس انجمن حدیث حوزه علمیه قم شامگاه یکشنبه در برنامه شهرباران که از شبکه اول سیما پخش شد، با بیان این که اهل بیت(ع) طاغوت زمان خود را تأیید نکردند، گفت: انسان باید به طاغوت و شیطان کفر بورزد.

وی در پاسخ به این که آیا عصمت اهل بیت(ع) اجباری بوده یا اختیاری محسوب می شود؟ افزود: عصمت ترکیبی از این دو مسأله است که شامل تینت ابتدایی قدرتمند و تلاش بیش از حد معمول می شود، وجود باید قابلیت را داشته باشد و سپس تبدیل به فعلیت شود.

قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث با بیان این که پیامبر اسلام دینی برای همیشه بشریت و همه جای کره خاکی آورده است، اظهار داشت: در این صورت همواره مسائل جدیدی پدید می آید که اعلام موضع نسبت به آن ها نیازمند هدایتگر است.

وی ادامه داد: هر قومی یک هدایتگر می خواهد، یک قانون اساسی وجود دارد اما مجلسی هم نیاز است که مسائل نو را پی ریزی و برنامه ریزی کنند، از نظر تاریخی یک دوره 250 ساله امام بوده است، بسیاری از الگوهای کاری دراین زمان ها ترسیم شده اما کامل و تمام نیست و به همین دلیل در این روزگار باید از غیبت امام عصر(ع) نالان باشیم.

حجت الاسلام مسعودی با بیان این که غیبت امام خسارتی برای انسانیت است، ابراز داشت: به دلیل این که بشر آمادگی ندارد یا خطراتی امام را از ناحیه حکومت ها تهدید می کند امکان ظهور وجود ندارد وگرنه حتما انسان ها نیازمند هستند، دستان انسان خالی نیست و می تواند در حلقه های نو پدید می تواند اقتباس کند.

وی عنوان کرد: ائمه طاهرین(ع) متوجه دوران غیبت بودند و برای آن زمینه سازی کردند، بخشی از این توجهات هشدار به رخ دادن این اتفاق است، بخش دیگر القاءالاصول است یعنی ائمه یک دسته راویانی درست کردند که اصول مبانی و قواعد اساسی را از ایشان گرفتند و به عصر اجتهاد انتقال دادند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تأکید بر مراجعه به مجتهدان به معنای مراجعه به اصول علم ائمه  است که به روایان و فقیهان رساندند، اگر اصول را داشته باشیم می توانیم استنباط و استخراج حکم کنیم، البته صد درصد نیست و در برخی جاها باید احتیاط کرد و در جایی هم باید اقرار به جهل کنیم.

وی اضافه کرد: انسان دو جهت درونی و  بیرونی دارد که شامل عقل و امام می شود، اگر عقل بشری منحرف نشود و انسان خود را فریب ندهد در بسیاری از موارد می تواند راه را پیدا کند، خداوند به انسان فرموده که باید تلاش کند اما اگر حجت تمام شد همان تکلیف می شود، حجت این است که در کارشناسان دین به کسی که بهتر می فهمد و خبره تر است مراجعه شود./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات