۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۵۰۶۴۵۱
از سوی سخنگوی دستگاه قضا؛

برنامه های هفته قوه قضاییه تشریح شد

حجت الاسلام محسنی اژه ای به تشریح برنامه های دستگاه قضا در سال گذشته پرداخت و با اشاره به آغاز هفته قوه قضاییه، گفت: فعالیت‌های این قوه با عنوان«قوه قضاییه و امنیت همه جانبه» اعلام شده است.
حجت الاسلام اژه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا و معاون اول قوه قضاییه در نشست خبری «هفته قوه قضاییه» که ظهر امروز سه شنبه برگزار شد به برنامه های هفته قضاییه پرداخت و گفت: هفته قوه قضاییه از ابتدای تیرماه آغاز و تا روز شهادت 72 تن از یاران صدیق انقلاب و شهید بهشتی پایان می پذیرد، در این هفته فرصتی وجود دارد تا دستگاه قضا مروری داشته باشد به اقدامات خود در سال گذشته و با مردم سخن گفته و سخنان آنان را بشنود و توجه داشته باشد به مسائل خود در سال قبل و بعد بپردازد.

در این راستا فعالیت های قوه قضاییه بررسی می شود، «قوه قضاییه و امنیت همه جانبه» نام این هفته است، قوه قضاییه برای مبارزه با تمامی مظاهر فساد مامور به انجام وظیفه است. قوه قضاییه حمایت از تولید و اشتغال، قوه قضاییه و خدمت بهتر و آسانتر به مردم و تکریم ارباب رجوع، قوه قضاییه و تجدید میثاق با ارمان های جمهوری اسلامی و امام راحل(ره)، ولایت مداری و بصیرت انقلابی، ازجمله نام های روزهای هفته قوه قضاییه است.

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به اقدامات دستگاه در هفته قوه قضاییه، تاکید کرد: تجلیل از شهدا و ایثارگران و خدمتگزاران در دستگاه قضا، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران، حضور مسؤولان در حرم امام(ره) و تجدید میثاق با ایشان، نهم تیرماه حضور همه روسای دادگستری ها و مسؤولان در نمازهای جمعه و سخنرانی در نماز جمعه، یازدهم تیرماه برگزاری همایش سراسری با حضور همه مسؤولان عالی کشوری و لشگری، دوازدهم تیرماه دیدار با رهبری  و چهاردهم تیرماه مصاحبه رییس دستگاه قضا با رسانه ملی پس از خبر ساعت21 از جمله اقدامات در هفته قوه قضاییه است.

معاون اول دستگاه قضا بااشاره به موارد مهم مورد تاکید دستگاه قضا در سال گذشته، گفت: آموزش و ارائه خدمت هرچه بهتر و علمی تر به مردم یکی از مسائلی مورد توجه این قوه است در همین راستا ۸۴ هزار و ۸۰۸ نفر ساعت به ضابطین قوه قضاییه در سال 95  آموزش داده شد.

همچنین دو میلیون ۹۰۵ هزار و ۴۳۸  نفر ساعت نیز به کارمندان اداری قوه قضاییه در بخش های مختلف آموزش داده شده است، و در دو میلیون و ۴۳۰ هزار و ۴۳۳ هزار  نفر ساعت نیز به اعضای شورای های حل اختلاف در سراسر کشور  آموزش داده شده است.

حجت الاسلام اژه ای، تصریح کرد: تخصصی کردن رسیدگی به پرونده های حقوقی و کیفری در سال گذشته بیشتر از سال های قبل مورد توجه قرار گرفت، تلاش شد شعبه های دادگستری تا حد امکان در راستای رسیدگی به قاچاچ کالا، مواد مخدر، منابع طبیعی، مسائل مربوط به محیط زیست، امور دریایی، فضا، هواپیمایی و  مسائل پولی و بانکی به صورت تخصصی رسیدگی شود.

وی اظهار داشت: توجه و تقویت هرچه بیشتر نظارت، دادستانی کشور نظارت خویش بر دادسراها پس از اجرایی شدن قانون جدید بر زیرمجموعه های خود افزایش داده اند. افزایش نظارت دیوان عدالت کشور بر محاکم نیز مورد توجه قرار گرفت، سال گذشته این نظارت تقویت شده است و ادامه خواهد داشت.

سخنگوی قوه قضاییه، افزود: نظارت هرچه بیشتر اطلاعات قوه قضاییه مورد توجه قرار گرفت، این نظارت به طور گوناگون توسعه و تقویت شده است، در این راستا بیش از 50 قاضی و کارمند و وکیل متخلف  بازداشت شده و بیش از 185 نفر از دلالان و افرادی که با جعل عنوان قضایی از مردمد کلاه برداری می کردند دستگیر شدند.

وی افزود: ازجمله کارهای که در سال گذشته اهتمام بیشتری بر آن داده شد تسهیل انجام امور ارباب رجوع است، شهریورماه سال گذشته ابلاغ الکترونیکی آغاز شد. ثبت الکترونیکی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گسترش یافته است، بیش از 92 درصد از گزارشاتی که به مردم در سال گذشته اعطا شد به صورت الکترونیکی بوده است. تعداد 12958115 مورد ثبت سند الکترونیکی درسال گذشته وجود داشته است.

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به حذف دفاتر املاک ثبتی در سازمات ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: مشکلات فراوانی در این دفاتر وجود داشته و این دفاتر حذف شده و به صورت الکترونیکی تبدیل شده است.

وی با اشاره به مساله پیشگیری از وقوع جرم، گفت: همه شنیده  و گفته ایم که پیشگیری مقدم بر درمان است، پیشگیری از وقوع جرم حتما هزینه کمتری دارد، در سال  گذشته 186 برنامه ملی و 1329 برنامه پیشگیری استانی از سوی دستگاه قضا انجام شد.

حجت الاسلام اژه ای، افزود: 9 درصد کاهش در ورودی پرونده های دعاوی خانواده، توقف نرخ رشد تلاش توافقی و یک درصد نیز کاهش پیدا کرد، 57درصد از دادخواست هایی که از سوی افراد برای مطالبه نفقه وجود داشت کاهش پیدا کرد. افزایش 8درصد صلح و سازش زوجین در سال گذشته نیز از جمله این اقدامات بوده است.
 
وی با اشاره مشکلات مواد مخدر و امار کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضا، گفت: در سال گذشته حدود 8600 مورد پرونده ورودی مواد مخدر کمتر شده است، 4درصد پرونده سرقت های خورد کاهش پیدا کرد.

حجت الاسلام اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در مساله زندان مشکلات متعددی از قبیل کمبود کارمند بودجه و فضای نگهداری داریم، پس از اصلاح قانون اعاده دادرسی که به قوه قضاییه اجازه داد شد که مجازات های جایگزین تعبیه کند، براین اساس ناظرانی قرار داده شد تا اینکه مجازاتی به جای حبس قرار داده شود.

وی افزود: استفاده از دستگاه های الکترونیکی برای کنترل محکوم به حبس در خارج از زندان از جمله اقدامات در این زمینه است.

حجت الاسلام اژه ای با بیان اینکه در سال 95 ما 39791 مورد مشمول عفو داشتیم، تصریح کرد:  جز موارد استثنا افرادی که رفتار زندانی مناسب بود مشمول عفو شدند.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه در مرخصی ها 2.45 درصد افزایش داشته ایم، گفت: از افرادی که از مرخصی استفاده می کنند تقاضا داریم به موقع به زندان برگردند که اگر اینچنین نشود برای خود آنان مشکل ایجاد می شود.15757 نفر نیز در سال گذشته از آزادی مشروط استفاده کردند. فراگیری قرآن و حفظ آن، فراگیری فنون مختلف نیز ازجمله اقدامات سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: حدود 90 دارالقران در زندان ها تشکیل که در سال گذشته به این تعداد رسیده است، 829 مورد مسابقه قرآن و 1783 محفل انس با قرآن و 383 کتابخانه در زندان ها ایجاد شده است. 4960 نفر از جمله افرادی هستند که توانستند مورد قبول نهضت سوادآموزی قرار گیرند که سال گذشته به این تعداد رسید.

معاون اول قوه قضاییه، افزود: 1070 نفر قاضی در سال گذشته و 1017 نفر کارمند جذب دستگاه قضا شدند، 313 قاضی نیز از دستگاه قضا و 686 کارمند منفصل شدند. در دیوان اداری 259 مصوبه از دستگاه های مختلف در سال گذشته ابطال شد

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضا برای معوقات بانکی اقدامات مناسبی انجام داده است، گفت: 48500 میلیارد ریال در سال 95 توسط اجرایات سازمان ثبت که معوقه بود وصول شده است.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه اقای حیدری از قضات پرونده کهریزک محکوم شده است، محکومیت وی چقدر است، گفت: وی دو پرونده دارد و یکی از آن در دادسرا است، در پرونده قبلی او محکومیتی برای وی وجود دارد و آن 15 سال حبس است.

وی در بخش دیگی از سخنان خود، اظهار داشت: قوه قضاییه دولت و مجلس در مقام مبارزه با مفاسد بوده و تلاش می کنند، اما آیا می توانیم بگوییم فساد اقتصادی اجتماعی نداریم؟ خیر، جلسات مبارزه با مفاسد نسبت به گذشته بیشتر تشکیل می شود./۸۱۱/  ۲۰۱/ص

 

ارسال نظرات