۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۵۰۸۵۸۷
دبیر کل جمعیت توحید و تعاون:

تشکیل حزب نباید صرفا برای به دست آوردن قدرت باشد

بهشتی گفت: در کشور ما هر دو حزب قدرتمند جز احزابی هستند که فقط به دنبال کسب قدرت هستند، بنابراین حزبی که برای کسب قدرت می‌جنگد قطعا فلسفه اصلی حزب را نمی‌داند و در نهایت با شکست روبرو می‌شود.
علیرضا بهشتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا بهشتی دبیر کل جمعیت توحید و تعاون در نشستی با عنوان «بهشتی و امروز ما» به مناسبت گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله بهشتی و شهدای هفتم تیر که بعدازظهر امروز در خانه موزه شهید بهشتی برگزار شد با اشاره به اینکه در دنیای سیاست کلیه احزاب به دو دسته تقسیم می‌شوند اظهار داشت: ما می‌توانیم احزاب دنیا را به دو بخش نوع اول و دوم تقسیم کنیم و ویژگی‌های آنها را در این دو قالب رصد کنیم.

وی ادامه داد: احزاب در نوع اول همیشه دولت ساخته بوده به این شکل که برای بدست آوردن قدرت به دنبال تشکیل حزب هستند، در این نوع حزب افراد تا قبل از تشکیل حزب هیچ منافع مشترکی با هم نداشتند و تنها برای کسب قدرت در کنار هم می‌ایستند، در مقابل احزاب گروه دو به دنبال دولت‌سازی هستند و پیش از اینکه به قدرت برسند تشکیل حزب می‌دهند.

بهشتی یادآور شد: احزاب نوع اول به نوعی در یک فصل خاص فعالیت دارند، در سایر صحنه‌های کشور هیچ‌گونه انتقاد یا نظری ندارند، بنابراین تصمیمات آنها در قدرت سیاسی کشور کمرنگ است، در مقابل احزاب گروه دوم در شرایطی کاملا رسمی هستند، آنها سعی می‌کنند موضع خود به همراه نظراتشان را در مورد دولت و سایر دستگاه اعلام کنند و از این رو آگاهی لازم را برای مردم ایجاد می‌کنند.

دبیر کل جمعیت توحید و تعاون تاکید کرد: احزاب گروه اول به دلیل ناهماهنگی ائتلافی شکننده دارند، از این رو زمانی هم که به قدرت می‌رسند دعوا بر سر کسب آن است، در ازای آن احزاب گروه دوم از پایداری و استحکام برخوردار هستند، در واقع این گروه بیشتر به دنبال رسیدن به قدرت نیستند و بیشتر قرابت فکری برای آنها مهم است.

وی افزود: در احزاب گروه اول رای تاکتیکی یا سلبی مطرح است، در واقع این گروه در تلاش هستند به یک گروه یا لیست خاص رای بدهند و عده‌ای خاص روی کار بیایند، در مقابل احزاب گروه دوم به دنبال ارائه برنامه و رای ایجابی هستند تا به اهداف مشخص برسند.

بهشتی با اشاره به اینکه احزاب گروه اول دارای مواضع فکری مشخصی نیستند و پس از رسیدن به قدرت تازه شروع به برنامه‌ریزی می‌کنند، خاطرنشان کرد: احزاب گروه دوم در تلاش هستند که با برنامه مشخص وارد کار شوند زیرا با هدف مشخص روبرو هستند.

دبیر کل جمعیت توحید و تعاون عنوان کرد: احزاب گروه اول به دلیل نداشتن برنامه مشخص سعی می‌کنند روزانه کار خود را به جلو ببرند و هر روز تئوری جدیدی ارائه می‌کنند، احزاب گروه دوم در راستای یک هدف در چهارچوب مشخص فعالیت می‌کنند و حرکت روبه جلو می‌روند.

وی ابراز داشت: احزاب در گروه اول همیشه در تلاش هستند احساسات مردم را تحریک کنند و هیچ برنامه‌ای در شعار آنها نمی‌توان مشاهده کرد، در مقابل احزاب گروه دوم همیشه در حال بسیج کردن افکار عمومی هستند و با توجه به اصولی که از قبل اعلام کرده‌اند کار خود را جلو می‌برند.

بهشتی بیان کرد: از آنجایی که احزاب گروه اول برنامه خاصی را اعلام نمی‌کنند بنابراین شفافیت در دستور کار آنها دیده نمی‌شود، از این رو مردم نمی‌توانند تشخیص بدهند که این گروه به اهداف خود عمل ‌کنند، در این حالت این حزب پاسخگو مردم نخواهد بود، در ازای این امر احزاب گروه دوم به علت اعلام برنامه در مقابل هر اقدامی باید به مردم جواب بدهند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در احزاب گروه اول مسؤولیت‌پذیری و شایسته‌سالاری به ندرت دیده می‌شود، تصریح کرد: در این احزاب واقعا کنگره یا مجموعه‌ای را نمی‌توان دید که آنها بتوانند پس از مدتی جایگزین خود کنند، در حالی که در احزاب گروه دوم حزب پس از مدتی شروع به تغییر و تحول می‌کند و افرادی که شایسته هستند سعی می‌کنند جایگزین افرادی حاضر شوند.

دبیر کل جمعیت توحید و تعاون ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما احزاب در نوع اول خلاصه می‌شوند و احزاب متکی به فردی خاص است، از این رو نمی‌توانند نیروی خاصی را تربیت کنند و در آینده خود با مشکل مواجه می‌شوند.

وی در پایان گفت: در کشور ما هر دو حزب قدرتمند جز احزاب گروه اول هستند، همانگونه که شواهد هم نشان می‌دهد ما در هیچکدام از این دو حزب نیروی کارآمد جدیدی را نمی‌بینیم، بنابراین حزبی که برای کسب قدرت می‌جنگد قطعا فلسفه اصلی حزب را نمی‌داند و در نهایت با شکست روبرو می‌شود./816/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات