۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۵۰۹۰۷۸
پس از پایان مهلت ده روزه؛

سناریوهای احتمالی چهار کشور عربی علیه قطر

مهلت ده روزه ائتلاف سعودی به قطر برای پذیرش ۱۳ خواسته آنان و اجرائی کردن آن به عنوان شرطی برای لغو محاصره و تحریم های اقتصادی و سیاسی از این کشور به پایان رسیده و احتمال اتخاذ پنج گام پیش روی قطر وجود دارد.
قطر

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، «رأی الیوم» در مقاله ای به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: پاسخ قطر محکم و مقاومت آمیز بوده و از سوی این کشور رد شد؛ مطالباتی که هدف از آن مبارزه با تروریسم نیست بلکه برای کاهش حق حاکمیت قطر است.


این سرسختی قطر تعجب آور نیست و توپ رابه زمین دشمنان آن می اندازد. در حقیقت قطر موضع سخت و آمادگی خود برای مواجهه با هر نوع اقدام احتمالی را به دشمنان القا کرده و آنان را برای انتخاب و اجرای گزینه های خود مخیر می کند.


مخالفان قطر برای انتقال به مرحله دوم بسیار عجله دارند بنا بر این انتظار نمی رود که در قبال تمام تهدیدها و هشدارهایی که خود به راه انداخته اند، دست روی دست گذارند. احتمال آن می رود که به یک طرح مورد اتفاق نظر جمع متوسل شوند که می توان در نکات زیر خلاصه کرد:


نخست: لغو عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس. «عادل جبیر» با تاکید بر قریب الوقوع بودن موضع جدائی قطر به صراحت از این نکته سخن گفت.


دوم: لغو اشتراک شبکه «الجزیره» و دیگر شبکه های ماهواره ای قطر از ماهواره «عرب ست» در ریاض و «نیل ست» در قاهره» جمله «عبر ست»و درست همان گونه که عربستان سعودی در قبال شبکه های ماهواره ای ایران و سوریه انجام داد.  


سوم: ارائه اسناد به دادگاه جنایی بین المللی در مورد مشارکت چهره های قطری و برخی از اعضای خاندان حاکم در تامین مالی گروه های تروریستی.


چهارم: درج نام دولت قطر در لیست تحریم های اقتصادی بر اساس عملکرد کشورهای عربی در قبال اسرائیل  قبل از مرحله معاهدات صلح اسرائیل و نیز مخیر کردن شرکت های بین المللی در دو گزینه  تعامل با قطر و یا ارتباط با ائتلاف چهارگانه کشورهای مخالف قطر (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر).


پنجم: خارج کردن سپرده های امارات متحده عربی و عربستان سعودی از بانک های قطر (18 میلیارد) و بلوکه کردن سپرده های قطر در چهار کشور.


اقدامات احتمالی مذکور در زمره اقدامات آشکار قرار می گیرد اما جنبه سری و مخفیانه اقدامات آنان در گام نهائی یعنی  احتمال انتخاب گزینه نظامی در صورت مقاومت قطر در مقابل تحریم ها و مجازات ها نهفته است.


دلیل تخمین احتمال توسل به گزینه نظامی این است که نیروهای ترکیه که «انورعشقی» از ژنرال‌های سابق نیروهای مسلح عربستان در صحبت های خود به صورت تلویحی به آن اشاره کرد و گفت هدف از حضور نیروهای ترکیه در قطر برای مداخله نظامی خارجی نیست و بلکه برای مقابله با آشوب های داخلی است اما از این حرف بوی برنامه های توطئه مآبانه و کودتای سرخ و سفید توسط یکی از افراد نزدیک به خاندان حکومتی بر می آید.


تفسیر دیگری یعنی حمایت لجستیک و سنگین نیروهای ترکیه و توافق سه جانبه کشورهای ترکیه، ایران  و قطر در خصوص بحران قطر و عربستان وجود دارد.


رهبران قطر به خوبی می دانند که روزهای سختی را پیش رو دارند اما در عین حال «سند تسلیم» و بندهای سیزده گانه آن را نپذیرفتند. بنا بر این به زودی سناریوهای آشکار و مخفیانه مورد انتظار در روزهای آینده را خواهیم شناخت. اما نکته مورد تأکید اینکه شاهد بی ثباتی در خلیج فارس خواهیم بود./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات