۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۵۰۹۱۹۴

امت وسط رسول خدا و ائمه معصوم هستند

کارشناس دوره های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که شاهدان قیامت کسانی هستند که بر باطن و نیت های پنهان و رفتار مردم آگاه هستند، گفت: به استناد این کلام، امت وسط اهل بیت و ائمه معصومه(ع) هستند.
تأسی به اهل بیت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام قاسمی، کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) امروز در شبستان نجمه خاتون(س) در اشاره به نکات تفسیری قرآن کریم گفت: آیه 143 سوره بقره می فرماید« وَ كَذَ'لِكَ جَعَلْنَـاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَی النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا».

وی افزود: این آیه می فرماید که ما شما را امت میانه و گواه بر سایر امت ها قرار دادیم.

کارشناس دوره های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) تصریح کرد: در اینجا منظور از امت وسط، امتی است که در کارها افراط و تفریط نداشته باشد و میانه رو باشد.

حجت الاسلام قاسمی ادامه داد: در اینجا منظور از امت وسط مردم و یا مسلمانان نیست بلکه منظور ائمه معصوم(ع) و اهل بیت(ع) هستند که علامه طباطبایی در تفسیر این آیه به آن اشاره کرده اند.

وی افزود: به این علت مردم نمی توانند امت وسط و گواه بر سایر امت ها باشند که گواه بودن و شاهد دارای شرایطی است؛ یکی از شرایط شهادت این است که فرد گواه بر نیت و رفتارها و انگیزه های پنهانی طرف مقابل باشد و از آن جایی که مردم نمی توانند از انگیزه ها و نیت های پنهان یکدیگر آگاهی داشته باشند بنابراین در اینجا منظور از امت وسط اهل بیت(ع) و ائمه معصوم هستند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین یکی از خصلت های مردم این است که در کارهای مختلف افراط و تفریط دارند و در حال حاضر ما در جامعه اسلامی می توانیم این افراط و تفریط ها را مشاهده کنیم.

وی افزود: عده ای برای اینکه این تفسیر علامه را ردکنند، بیان می کنند که در اینجا امت وسط با لحن «کم» یا شما بیان شده است که در پاسخ به این افراد باید بیان شود که در قرآن بعضی از خطاب ها اختصاص به گروه و عده ای خاصی اشاره دارد اما همگی را مورد خطاب قرار داده است که از این جمله می توان به آیه 20 سوره مائده اشاره کرد.

حجت الاسلام قاسمی ادامه داد: این شهادت برای قیامت است و در ادامه آیه بیان شده است که شما ( اهل بیت(ع)) شاهد بر مردم هستید و رسول خدا(ص) شاهد و ناظر اعمال شماست.

وی با بیان این که خداوند برای مسلمانان یک قبله قرار داده است، گفت: علت این موضوع این است که امت و افرادی که از رسول خدا(ص) پیروی می کنند در مقایسه با سایر افراد شناسانده شوند و به این ترتیب مسلمانان از پیروان سایر ادیان جدا شوند و به عبارت دیگر شاخصه پیروان رسول خدا(ص) این است که رو به سوی یک قبله واحد نماز می خوانند و از رسول خدا(ص) تبعیت محض دارند./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات