۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۵۰۹۴۰۸
در حرم حضرت معصومه تبیین شد؛

اصول و احکام اقامه نماز مستحبی از منظر فقه

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که برخی از مکلفان واجبات نماز مستحب را رعایت نمی‌کنند، گفت: بر مؤمن لازم است که تمام احکام نماز را به‌درستی بداند و برای آموختن آن هر اقدامی که لازم است را انجام بدهد.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام داد سرشت تهرانی امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه بیان احکام نماز به بیان نکاتی فقهی در موضوع نمازهای مستحبی پرداخت و عنوان داشت: بسیاری از مکلفان در مسائل نمازهای مستحبی در برخی از احکام فقهی دچار اشتباهاتی هستند که باید به آن توجه جدی شود.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که باید نماز مستحب مانند نماز واجب با وضو اقامه شود، اظهار داشت: لازم است که مؤمن در نماز مستحب سوره فاتحه را بخواند؛ این در حالی است که در نماز مستحب می‌توان سوره توحید را نخواند و یا بجای آن سوره‌ای دیگر خوانده شود، اما نماز مستحب بدون قرائت سوره فاتحه صحیح نیست.

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که برخی از مکلفان واجبات نماز مستحب را رعایت نمی‌کنند، گفت: برای مثال دیده‌شده است که برخی از مکلفان پس از سجده اول بدون آنکه بنشیند مجدد به سجده رفته و سجده دوم را ادا می‌کند؛ این در حالی است که شرع مقدس اسلام چنین جوازی را نسبت به نماز مستحب قائل نشده است.

حجت‌الاسلام داد سرشت تهرانی با اشاره به این‌که خواندن نماز مستحبت منوط بر رعایت واجبات نماز از سوی شرع مقدس اسلام مورد مدح قرار گرفته است، اظهار داشت: بر مؤمن لازم است که تمام احکام نماز را به‌درستی بداند و برای آموختن آن هر اقدامی که لازم است را انجام بدهد.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به تشریح احکام رکوع و سجده نماز مستحبی در حال حرکت پرداخت و عنوان داشت: مؤمن در چنین نمازی برای ادای سجده و رکوع می‌تواند با ایما و اشاره عمل کند؛ بر این اساس برای اقامه رکوع می‌تواند سر را مقداری پایین آورده و پس‌ازآن که بالا آورد برای سجده به نشانه سجده بیشتر پایین آورده و نماز مستحبی خود را اقامه کند.

حجت‌الاسلام داد سرشت تهرانی با اشاره به این‌که مؤمن اگر در مکانی ثابت مستقر است و می‌خواهد نماز مستحبی اقامه کند باید تمام شرایط و ظواهر نماز واجب را رعایت کرده و بر آن ملتزم باشد، ابراز داشت: در نماز مستحب از سوی شرع مقدس اسلام استثنائاتی نیز جایز شمرده‌شده است برای مثال مؤمن می‌تواند در هواپیما، کشتی و خودرو می‌تواند نماز مستحب اقامه کند این در حالی است که در حال حرکت بخواهد نماز مستحب بجا آورد می‌تواند روبه‌قبله نیز نباشد./837/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات