۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۵۰۹۸۹۹
نخست وزیر اسبق پاکستان:

عربستان به اختلافات در جهان اسلام دامن می‌زند

نخست وزیر اسبق پاکستان گفت: عربستان به دنبال اختلاف‌افکنی بین عرب و عجم همچنین شیعه و سنی است بنابراین اسلام آباد نباید در این زمینه ریاض را همراهی کند.
جمالی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، «ظفرالله خان جمالی» نخست وزیر اسبق پاکستان در اسلام آباد گفت: عربستان به دنبال دعوای بین عرب و عجم همچنین شیعه و سنی است بنابراین اسلام آباد نباید در این زمینه ریاض را همراهی کند.

وی افزود: اختلاف عربستان با قطر نشان داد ریاض برای سرکوب مخالفان به دنبال بهانه جویی است و ارتباط با یک کشور اسلامی مانند ایران نباید سبب تحریم دوحه می شد.

جمالی تأکید کرد: سرانجام منازعه عربستان و قطر به پایان می رسد اما دوحه به صراحت اعلام کرده در نوع ارتباط با تهران آزادانه تصمیم می گیرد و اعتراض ریاض در این زمینه به معنای دخالت در امور داخلی یک کشور مستقل می باشد.

ظفر الله خان جمالی اظهار داشت: قطر به شدت با تعطیل شدن شبکه خبری الجزیره مخالفت کرد و چنین اقدامی  را منافی منافع ملی و استقلال این کشور می داند.

وی افزود: عربستان تصور می کرد با تحریم قطر ظرف یک هفته این کشور را به زانو در می آورد اما کمک ایران،‌ پاکستان و سایر کشورهای دوست سبب شد اقدامات ریاض بی اثر شود.

جمالی گفت: عربستان باید به فکر اتحاد بین کشورهای اسلامی باشد نه اینکه خود به ریشه اختلاف بین شیعه و سنی همچنین عرب و عجم تبدیل شود.

وی تصریح کرد: تخریب اماکن مقدسه مانند قبرستان بقیع و جلوگیری از زیارت بارگاه پیامبر اقداماتی است که مانند زخم کهنه مسلمانان را می آزارد و به خوبی نظریه آل سعود درباره مقدسات را مشخص می کند.

ظفر الله خان جمالی ادامه داد: عربستان باید از اوضاع سوریه، عراق و یمن عبرت بگیرد و بفهمد که با جنگ نمی تواند به اهداف خود برسد بلکه باید از طریق مذاکره اختلاف با سایر کشورها را حل کند.

نخست وزیر اسبق پاکستان گفت: تروریسم دشمن مشترک کشورهای اسلامی است و عربستان به جای حمایت از برخی گروه های تندرو و تکفیری بهتر است برای برقراری امنیت با سایر کشورها همکاری کند.

جمالی اظهار داشت: تروریست ها دشمن اسلام و انسانیت هستند بنابراین چطور ممکن است عربستان بتواند با کمک آنها به اهداف خود برسد.

وی افزود: پاکستان بهتر است به جای حمایت از اقدامات بی منطق عربستان با پیروی از رهنمودهای امام خمینی(ره) در راستای همبستگی و اتحاد بین کشورهای اسلامی همراهی کند.

جمالی گفت: اشاره آیت الله خامنه ای رهبر ایران به حل مسئله کشمیر نشان می دهد ایشان از مسائل جهان اسلام به ویژه مردم مظلوم کشمیر غافل نیستند که این موضوع اهمیت زیادی برای پاکستان دارد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات