۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵۱۰۷۰۳
آیت‌الله مهمان‌نواز:

نداشتن اخلاص آفت فعالیت و خدمت است

عضو چهار دوره مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه آفت عمل نداشتن اخلاص است، گفت: اخلاص روح فعالیت و خدمت‌رسانی به مردم بوده و اگر این روح نباشد کار و عمل انسان قیمتی ندارد.
آیت الله مهمان نواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز، نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری امروز در دیدار شماری از مسؤولان استان، اظهار کرد: هر کاری احداث آن از ابقای آن آسان‌تر است، نگهداری از تأسیس مشکل‌تر است، انقلاب کردن آسان، انقلابی ماندن مشکل، کار خوب انجام دادن آسان است اما آن کار خوب را حفظ کردن و خراب نکردن مشکل خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت اخلاص در عمل و خدمت‌رسانی به مردم، اضافه کرد: امام صادق(ع) در این زمینه می‌فرماید «الإبْقاءُ علی العَمَلِ حتّی یخْلُصَ أشَدُّ مِن العَمَلِ»؛ باقی ماندن بر کار خوب تا خالص بماند سخت‌تر از انجام آن است.

آیت‌الله مهمان‌نواز ادامه داد: قرآن مجید در این زمینه هشدار می‌دهد که «لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَیٰ...»؛ صدقات خود را با منّت و آزار، باطل نکنید.

وی افزود: قرآن کریم در ادامه در قالب یک مثال چگونگی بطلان را این‌گونه تبیین می‌کند که همانند کسی که مال خود را برای نشان دادن به مردم انفاق می‌کند و به خدا و روز واپسین ایمان نمی‌آورد، عمل او همچون قطعه‌ سنگی است که بر آن قشر نازکی از خاک باشد و بذرهایی در آن افشانده شود و رگباری بر آن ببارد و همه خاک‌ها و بذرها را بشوید و آن را صاف و خالی از خاک و بذر رها کند.

آیت‌الله مهمان‌نواز با اشاره به اینکه آفت عمل نداشتن اخلاص است، خاطرنشان کرد: هر پدیده‌ای در معرض آفت و آسیب‌هایی قرار دارد، کار و عمل ما نیز از این قاعده و قانون مستثنی نیست، ممکن است بذر سالم باشد، زمین مساعد باشد، کشاورز ماهر باشد، اما لشکر ملخ مزرعه سرسبز را نابود سازد.

وی ادامه داد: چه‌ بسا غفلت و عدم مراقبت، عمل صالح انسان را به اندک چیزی بر باد دهد؛ زیرا به رخ کشیدن و یادآوری کار خیر برای خودنمایی، عمل نیک را کم‌ارزش می‌کند.

آیت‌الله مهمان‌نواز با بیان اینکه اخلاص روح عمل بوده و اگر این روح نباشد کار و عمل انسان قیمتی ندارد، افزود: امام علی(ع) می‌فرماید «العَملُ کلُّهُ هَباءٌ إلاّ ما اُخْلِصَ فیهِ»؛ اعمال همه بر باد است مگر آنچه از روی اخلاص باشد و «ضاعَ مَن کانَ لَهُ مَقصَدٌ غَیرُ اللّهِ»؛ هر که مقصدی جز خدا داشته باشد تباه می‌شود./9314/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات