۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۵۱۱۲۶۶
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

کارآمدی مسؤولان نظام اسلامی درگرو نقدپذیری است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: کارآمدی یک مدیر و مسؤول در هر مجموعه‌ای درگرو آن است که نقدپذیر و پرحوصله و دریادل باشد تا بتواند به‌آسانی و راحتی مدیریت کند و کارایی خود را به منصه ظهور برساند.
حجت الاسلام قدیمی

حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به برخی اظهارات نسنجیده مسؤولان، اظهار کرد: حلم و بردباری یکی از ملزومات پذیرش مسؤولیت در نظام اسلامی است؛ از این‌ رو انتظار می‌رود مسؤولان در بیان اظهارات خود جانب عدالت را رعایت کنند.

وی افزود: یکی از شرایط کارآمدی آن است که مسؤولیت‌پذیران و مدیران و کارکنان انسان‌های پرحوصله و دریادل باشند، آستانه تحملشان بالا باشد، زود از کوره در نروند و بتوانند خشم و غضب خود را مدیریت کنند.

حجت‌الاسلام قدیمی ادامه داد: این شاخصه و مؤلفه آن‌قدر در مدیریت اهمیت دارد که حضرت موسی(ع) در آغاز کار آن را از خدا طلب می‌کند «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیسِّرْ لِی أَمْرِی؛ پروردگارا، سینه گشاده و حوصله بسیار به من ده و کارم را آسان ساز».

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شاید بتوان این نکته را برداشت کرد که شرح صدر زمینه‌ساز تسهیل امور و باز شدن گره‌ها و آسان‌سازی کارهای سخت و سنگین است؛ به همین دلیل موسی در آغاز نبرد نفس‌گیر با فرعون آن دو را از خداوند درخواست می‌ کند.

وی اضافه کرد: امام علی(ع) هم می‌فرماید «آلَةُ الرئاسةِ سَعَةُ الصَّدرِ؛ وسیله ریاست حلم و بردباری است»؛ بنابراین کارآمدی یک مدیر و مسؤول در هر مجموعه‌ای درگرو آن است که نقدپذیر و پرحوصله و دریادل باشد تا بتواند به‌آسانی و راحتی مدیریت کند و کارایی خود را به منصه ظهور برساند.

حجت‌الاسلام قدیمی با اشاره به آسیب و آفت کارگزاران، اظهار کرد: آنچه یک مدیر و مسؤول را در جامعه از چشم‌ها می‌اندازد، ناکارآمدی و ناتوانی او در حوزه مدیریت است.

به گفته وی، مدیری که در حوزه کاری خود نمی‌تواند کارشناسی کند و همواره دیگران به او خط و جهت می‌دهند و به دیگر سخن «عقل منفصل» در کنار خود دارد و از خرد و هوش و استعداد مدیریت بهره چندانی ندارد نمی‌تواند مدیر و کارگزار موفقی باشد.

حجت‌الاسلام قدیمی افزود: ناکارآمدی کارگزاران به دلیل آن است که کاربلد نیستند و در فضای غالب سیاسی و بر اساس روابط و نه ضوابط گزینش شده‌اند که این‌گونه نگرش در مدیریت جامعه، فاجعه و فلاکت اجتماعی به وجود می‌آورد، سرمایه‌های انسانی کارآمد به هر بهانه‌ای کنار زده می‌شوند و انسان‌های ناکارآمد و ناشایسته بر سر کار گمارده می‌شوند و برای کشور و نظام مشکل ایجاد می‌کنند./9314/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات