۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۵۱۱۹۴۷
آیت الله طه محمدی در پیامی به پویش حمایت از مبلغان:

آیت الله مظاهری نمونه بارز جهاد علمی تبلیغی است

امام جمعه همدان گفت: امروز کسانی در جامعه کلیسای خانگی راه انداخته و شیعیان ضعیف الاعتقاد را به سوی خود جذب می کنند و به مسیحیت تبشیری وارد می کنند باید حداقل کار مقابل آنها را انجام دهیم و در برابر هجمه آنها ایستادگی کنیم.
امام جمعه همدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، آیت الله غیاث الدین طه محمدی امام جمعه همدان در پیامی به پویش مبلغان حوزه علمیه قم درباره ضرورت اعزام مبلغان به بلاد اظهار داشت: باید مطالبی در این باره تبیین شود که نخست باید به دوران ترویج بابی گری و بهایی گری در ایران اشاره کرد که به نام دین بهایی گری را ترویج کردند و الان هم هر چه در ایران و خارج کشور افرادی بهاییت را به عنوان دین پذیرفته اند یادگار آن زمان است و باید این نکته را مورد توجه قرار داد که در آن زمان هر روستایی که یک عمامه به سر داشت هر چند که از نظر سطح علمی هم خیلی پایین بود اما بهاییت نتوانست در آنجا نفوذ کند در مقابل هر روستایی که در آن روز دارای روحانی نبود آنها نفوذ کرده و بهاییت را به خورد مردم دادند.

مساله مهمتر آن است که در زمان منحوس رضاخانی مرحوم آیت الله حائری موسس حوزه علمیه قم به یک آقایی فرمود که شما باید در فلان شهر بمانید و آن فرد می گوید مساجد و حسینیه ها که بسته اند و نماز جماعتی هم که در کار نیست و عزاداری و منبر هم که تعطیل است پس در این شرایط بود و نبود من در آنجا چه تاثیری دارد و آن مرجع بزرگوار فرمودند که شما لباس روحانیت را بر تن کن و در شهر حضور فعال داشته باش و مردم این لباس را می بینند و خود این لباس بزرگترین تبلیغ است.

امروز اسرائیل گفته است که باید کاری کنیم که مردم لباس روحانیت را در موزه ها ببینند بنا براین در شرایط کنونی بودن یک روحانی در یک روستا خیر برکت فراوانی دارد و البته ممکن است که از ده بیست نفر یک نفر اصلا صلاحیت نداشته باشد ولی او نباید معیار قرار گیرد ولی اگر یک طلبه معمولی که کاری اشتباهی نکند که مردم نسبت به روحانیت بدبین بشوند بسیار موثر خواهد بود اخلاق، امر به معروف و نهی از منکر، اثر گذاری در قشر جوان بسیار پر اهمیت است و این مساله یکی از ضرورت ها است که اگر نباشد فاجعه ای بزرگ رخ می دهد چرا که امروز مردم ضعیف الایمان از تشیع به وهابیت گرایش پیدا می کنند و به مسیحیت، تسنن و اهل حق گراییده شد یکی از معضلات امروز جامعه است و در این شرایط و اوضاع نشستن و تماشا کردن گناهی نابخشودنی است.

رسا - تاثیر علمای بلاد در ارتقای فرهنگ معنوی جامعه با اشاره به آیات و روایات را بیان کنید؟

باید دید چرا به تجارب ارزشمند نسل های گذشته توجه نمی کنیم و امام فرمود که ما در یک شهری می رویم و مشاهده می کنیم که مردم مودب به آداب الهی هستند و دستورات و رسومات دینی را اجرا می کنند و نسبت به حلال و حرام توجه ویژه دارند این مردم معالات و ازدواجشان اسلامی است و این خود به خود نیست و حتما باید دید که یک روحانی ایثار کرده است و یک عمر از حیث اعتقادات و از حیث عمل به روایت امام صادق(ع) که فرمود کونوا دعا الناس بغیر السنتکم عمل کرده است و اخلاق مردم را ساخته و واجبات مردم را ساخته است و اخبار و روایات فروان در این زمینه موجود است است.

امروز کسانی در جامعه کلیسای خانگی راه انداخته و شیعیان ضعیف الاعتقاد را به سوی خود جذب می کنند و به مسیحیت تبشیری وارد می کنند باید حداقل کار مقابل آنها را انجام دهیم و در برابر هجمه آنها ایستادگی کنیم.

رسا - آیا هجرت و تبلیغ در قشر پایین علمای حوزه باید باشد یا در سطوح بالاتر نیز امکان پذیر است؟

در زمانی حدود 70 سال قبل یکی از روستاهای اطراف همدان به نام امزاجرد بسیاری از افراد بهایی بودند و مسلمانان هم ویروس بهائیت در جان شان نفوذ کرده بود در این شرایط یک روحانی متعهد بالله به نام شیخ محمود انواری زندگی خود را از همدان جمع کرد و به آن روستا کوچ کرد و بهائیت را در آن روستا ریشه کن کرد و باید علما و بزرگان متناسب با شخصیت به شهرها و استان ها رفته و این مساله هیج اشکالی ندارد مثلا اگر کسی مجتهد، استاد و یا درس خارج گو هم باشد از وظیفه او نسبت به جامعه چیزی تغییر نمی کند و نباید به این امر دلخوش بود در حالی که مردم یخرجونه عن دین الله افواجا باشند نهایت کار چیست؟

این را باید دانست که اگر بخواهیم در فتنه های اخر الزمان با مشکلات مقابله کنیم باید علمای بزرگ با علمیت و عقلانیت به استان ها و شهرستان ها اداره کنند و گرنه طلاب با سطح علمی و جایگاه محدود خود نمی توانند در جامعه اثرگذار باشند در این همدان آخوند ملاعلی علی معصومی هفتاد سال تمام فشارها و سختی ها را تحمل کرد ولی در طول این مدت اعتقادات همه مردم را بیمه کرد امروز تمام مردم استان همدان هر چه دارند از برکت این عالم روحانی دارند.

تازه اگر دیگر روحانیان دیگر هم خدماتی می دادند به دلیل حمایت و هدایت آن عالم بزرگوار بود و علمای بزرگ حضورشان در جامعه از همه واجب تر است مثلا امروز در مرکز حوزه علمیه قم بیش از 500 درس خارج وجود دارد و باید دید تا چه میزان کارایی دارد و باید سی چهل درس خارج در قم دایر باشد و ما بقی به استان ها بروند قرآن هم می گوید ولینذروا قومهم اذا رجعوا الیه.

امروز ینذروا قومهم به یقیموا مبدل شده است و اگر هزاران عالم تراز اول در قم بمانند چه اتفاقی خاصی روی می دهد؛ امکان دارد سرنوشت حوزه علمیه قم به سرنوشت حوزه علمیه نجف منجر شود.

در حوزه نجف پنج شنبه ها که تعطیل می شدند برای استراحت به کار خود می پرداختند یک طلبه بود که در این یام تعطیل پاشنه را می کشید و در میان عشایر تبلیغ می کرد و با تبلیغ این طلبه 150 هزار نفر به تشیع گرایش پیدا کردند و باید دانست که حوزه نجف تبلیغ نکرد و حتی برخی که به تبلیغ می رفتند را توبیخ می کردند که فلانی بی سواد است و فلانی روضه خوان است و تبلیغ و روضه خوانی برای آنها یک افت بود.

امروز اگر اصول عملیه را دراز کنیم به طول هزار سال، این را هنر می دانیم و یک نمونه این جهاد علمی تبلیغی آیت الله مظاهری است که اگر ایشان به اصفهان نمی رفت این خلا را چه کسی پر می کرد؟ امروز آقایان باید به استان ها هجرت کنند و حداقل مراکز استان ها را داشته باشند

رسا - در جهت علمی شدن علمای بلاد چه توصیه ای دارید؟

یکی از راه های علمی بودن حضور علما در شهرستان ها این است که اگر یک عالم فقیه مجتهد در یک استان حضور داشته باشد حوزه درس تشکیل می دهد و طلاب ضمن تبلیغ انجام وظایف درس هم می خوانند من در سال 61 امام جمعه فامنین شدم و در مقام نخست حوزه علمیه دایر کردیم و امروز از آن حوزه علمیه 600 نفر طلبه خوب و مفید تربیت شده اند این طلاب الان در مواقع درس امور علمی خود را انجام می دهند و در کار تدریس و تبلیغ موفق هستند.

طلبه باید هم امور تبلیغی خود را انجام دهد و هم سطح علمی خود را افزایش دهد هر اندازه عالم بزرگ شهر علمیت بالایی داشته باشد به همان اندازه طلاب شهر را ارتقای علمی می دهد و این با یک تیر دو نشان زدن است./979/404/ب۱

 

ارسال نظرات