۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۴
کد خبر: ۵۱۲۳۶۱
حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح عاملی:

یکه‌تازی در عرصه تعلیم و تربیت پاسخگوی نیازهای حوزه علمیه نیست

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه یکه‌تازی در عرصه تعلیم و تربیت طلاب پاسخگوی نیازهای حوزه نیست، گفت: همراهی و همکاری مدیر و شورای عالی حوزه همراه با اساتید و فضلا می‌تواند خروجی قابل قبولی را به دنبال داشته باشد.
آیت‌الله سید مصباح عاملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، سه‌شنبه، در نشست هم‌اندیشی اساتید ممتحن دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه عالی نواب، از اساتید ممتحن برای حضور فعال در حوزه امتحانات و برگزاری دقیق آن قدردانی کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: کمبودها و ضعف‌های فعالیت‌های تحولی یک‌ساله حوزه باید مورد نقد دوستان باشد و برای استمرار نقاط قوت هم دلگرمی دهند تا این مسیر را با تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای دستیابی به خروجی‌های موفق و مورد نظر ادامه دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح عاملی تصریح کرد: اگر بنا به شکل‌گیری حرکت اجتهادی و فقاهتی در حوزه علمیه باشد باید این تغییر و تحول از همان پایه اول و در مرحله گزینش طلاب صورت گیرد.

ضرورت برگزاری نشست‌های فصلی جهت رایزنی با اساتید دروس خارج

وی نسبت به رایزنی با اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان به صورت متناوب و فصلی در طول سال به‌منظور دریافت راهکارها و ارائه نقطه نظرات برای پیشرفت حوزه ابراز امیدواری کرد و گفت: استفاده فصلی از نظر اساتید به صورت مستمر، متناوب و دائمی برای ما سرمایه بزرگ و ارزشمندی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح عاملی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های کمی و کیفی حوزه علمیه خراسان در یک سال اخیر، اظهار کرد: پس از صدور حکم رهبر معظم انقلاب با تبادل نظر با اساتید گران‌قدر و فضلای برجسته حوزه علمیه خراسان فعالیت‌های حوزه به 3 سه دسته تقسیم شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: بخش نخست مرتبط با فعالیت‌های متداول و رایج حوزه بود که هم به لحاظ کمی و هم کیفی نیازمند ساماندهی در طول سال است، در بخش دوم تلاش شد تا حدود 10 فعالیت مورد تأکید رهبری را در قالب حلقه‌های علمی تعریف کرده و در این راستا از نظر، همراهی و مساعدت اساتید و طلاب هم استفاده شد.

وی بخش سوم را فعالیت‌های خلاقانه مدارس دانست و با بیان اینکه در این حوزه از ابتکارات، نوآوری و استعدادهای خلاقانه اساتید و فضلا در مدارس علمیه استفاده شد، افزود: به این ترتیب نوعی تحول کاری ایجاد شد تا مدارس مقلد پرورش پیدا نکنند و ساماندهی این نگاه تحولی در فعالیت‌های خلاقانه مدارس به نتایج مثمر ثمری رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح عاملی با بیان اینکه نخستین اقدام برای رسیدن به این حرکت تحولی ارزیابی و سطح‌بندی مدارس بود، خاطرنشان کرد: کانون این حرکت تحولی مدیران مدارس و اساتید در حال تدریس و طلاب مشغول به تحصیل هستند و تلاش شد تا بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب در مدارس از مدیران انقلابی، توانمند و علمی با نگاه ژرف اندیشانه استفاده شود.

زیربنایی‌ترین نقش جریان تعلیم و تربیت بر دوش اساتید حوزه است

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به وجود 155 مدرسه علمیه در سطح استان خراسان اظهار کرد: مدیریت مدارس به عنوان کار گسترده، وسیع و جمعی بر دوش همه است؛ اما مسئله مهم تعلیم و تربیت بر عهده اساتید قرار دارد و نظام آموزشی هم رسالت‌هایی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ هم بزرگ‌ترین و زیربنایی‌ترین نقش جریان تعلیم و تربیت مربوط به اساتید بوده و هست، اضافه کرد: یکه‌تازی در این عرصه پاسخگوی نیازهای حوزه نیست؛ در حالی که همراهی و همکاری مدیر و شورای عالی حوزه همراه با اساتید و فضلای گران‌قدر می‌تواند خروجی قابل قبولی را به دنبال داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح عاملی با بیان اینکه گام‌های تحولی خوبی در آموزش، پژوهش و نظام سازی در مسائل تربیتی سیاسی و اجتماعی برداشته شده است، اظهار کرد: به‌زودی کارنامه عملکرد یک‌ساله هر یک از معاونان هم منتشر می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه بر اساس تفاهم و تعامل حوزه با نهادهای زیرمجموعه همچون دفتر تبلیغات اسلامی، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش اقدام به جذب دانشجویان و دانش آموزان نخبه شد، تصریح کرد: دانشجویان و دانش آموزان باید آگاهانه وارد حوزه شوند و امسال هم پس از طی شدن مراحل جذب دانش آموزان و دانشجویان، معدل بالای ورودی‌های حوزه به‌خوبی بیانگر حضور افراد باانگیزه، مستعد و توانمند در حوزه است.

وی ادامه داد: امسال بالغ بر 400 نفر از مقطع کارشناسی و بالاتر جذب حوزه شدند که حوزه علمیه هم باید با ظرفیت‌سازی، به‌خوبی پاسخگوی اینان باشد.

استقبال بی‌سابقه حوزه از دانشجویان و دانش آموزان

وی با بیان اینکه امسال استقبال حوزه از دانشجویان و دانش آموزان غیرقابل پیش‌بینی بود، گفت: امسال از مجموع 12 هزار نفر ثبت‌نام کننده برای ورود به حوزه علمیه، شش هزار نفر پذیرفته شدند که حوزه باید در این راستا ظرفیت‌سازی کند که در این راستا امروز با حمایت و همت خیرین 15 مدرسه در سطح استان راه‌اندازی می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حوزه عمدتاً نقش نظارتی و انگیزه بخشی دارد، اضافه کرد: معاونت پژوهش حوزه پس از تفکیک از معاونت آموزش به شناسایی پژوهشگران مستعد، ساماندهی آنها و راه‌اندازی حلقه‌های پژوهشی مورد نیاز جامعه و نظام اهتمام خاصی ورزید که درنهایت خروجی آن تولیدات پژوهشی به‌روز و کارآمد در راستای پاسخگویی به نیازهای روز نظام اسلامی بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب بود.

ضرورت تسهیل در متون بدون فرو کاستن از محتوا در نظام جامع حوزه

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح عاملی در ادامه شناسایی و ساماندهی تخصصی مبلغان و تولید نرم‌افزارهای تبلیغی را اهم فعالیت‌های معاونت تبلیغ پس از تفکیک از معاونت تهذیب دانست و با اشاره به تنظیم نظام جامع آموزشی، گفت: امتیاز نخست این نظام جامع آموزشی تسهیل در متن بدون فرو کاستن از محتوا و امتیاز بعدی نیز آزادی در انتخاب عناوین است.

وی با بیان که در نظام جامع آموزشی برنامه‌های قرآنی مورد نیاز طلبه در متن فعالیت‌های او وارد شده است، اظهار کرد: متأسفانه در برخی از برنامه‌های تنظیم شده برای طلاب، مباحث قرآنی به حاشیه رانده می‌شود؛ اما در برنامه نظام جامع آموزشی مباحث قرآنی به شکل زیبا و شیوایی به متن آورده شده و همه چیز سر جای خودش حفظ شده است.

نگاه محوری به مباحث قرآنی در نظام جامع آموزش حوزه

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: بر اساس برنامه نظام جامع آموزشی قرآن از سطح یک برای طلبه آغاز شده و به صورت فعال در مدارس دنبال می‌شود، همچنین در طول این برنامه چهارساله طلبه از پایه اول تا چهارم یک دور کامل قرآن را با معنا و ترجمه و رویکردهای تفسیری دنبال می‌کند که این اهمیت و تأکید به قرآن در نظام جامع آموزشی درخور توجه است.

ضرورت ساماندهی دروس خارج حوزه‌های علمیه همچون اجتهاد و فقاهت

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح عاملی با اشاره به ضرورت ساماندهی دروس خارج همچون اجتهاد و فقاهت به عنوان اصل الاصول حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: امسال خروجی اجتهاد و فقاهت حوزه‌های علمیه مورد تأکید است و باید این برنامه‌ها به صورت منظم دنبال شود.

وی با بیان اینکه مطالعات مقدماتی برای ساماندهی نظام جامع در حال انجام بوده و حرکت مناسبی در این راستا آغاز شده است، گفت: اساتیدی که بنا به حمایت دارند باید از سطحی‌نگری پرهیز کرده و به‌سوی اجتهاد و فقاهت حرکت کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در ساماندهی دروس خارج باید از سطحی‌نگری پرهیز کرد و همه اقدامات معطوف به فقاهت و اجتهاد باشد، از اساتیدی که عناوین کارآمد و روزآمد حوزه را ارائه دادند قدردانی و اظهار کرد: امروز اصل کارآمدی و روزآمدی حوزه، اصل اساسی است، ازجمله اینکه امروز باید به فقه حکومتی در این فضا پرداخته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح عاملی با اشاره به ضرورت تأکید بر مسائل مستحدثه در راستای روزآمدی و کارآمدی حوزه علمیه خراسان، اظهار کرد: اینکه شما امروز قصد دارید نظام سازی کنید، شرط تحقق این مهم آن است که تأکید شما تنها معطوف به طرح ناچیز مسائل مستحدثه در حوزه نباشد؛ بلکه همواره جامعیت در فقاهت را به عنوان اصلی اساسی در نظر داشته باشید./۸۶۴/پ201/ب1

ارسال نظرات