۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۵۱۲۶۲۸
رحیمپور ازغدی:

افتخار به روابط آزاد میان زن و مرد از شاخصه های جاهلیت است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تأکید اسلام نسبت به حضور اثرگذار زن در جامعه گفت: جامعه زنان مومن، آگاه، فرهنگی و انقلابی مانند نقش آفرینی که در انقلاب داشتند، اکنون نیز باید در صحنه باشند.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته در سلسله نشست های فرهنگی اجتماعی برهان با موضوع «بانوان رهروی انقلاب اسلامی» که در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزار شد، گفت: ملاک و معیار ارزش انسان ها به ایمان آن ها است نه مرد و زن بودن.

مردان و زنان مؤمن نسبت به یکدیگر ولایت دارند

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که بر ولایت داشتن مردان و زنان مؤمن نسبت به یکدیگر در زمینه های مختلف اجتماعی تأکید دارد، افزود: اغلب رسالت های اجتماعی در اسلام برعهده یکایک زنان و مردان است و هرگز تفاوتی در این زمینه میان زن و مرد وجود ندارد؛ از جمله فریضه امر به معروف و نهی از منکر که به معنای نظارت و اشراف مردان و زنان مومن بر عرصه های مختلف اداره جامعه است.

استاد دانشگاه ادامه داد: از دیگر وظایف اجتماعی، حفظ خانواده به عنوان پایه و اساس جامعه است که اسلام آن را هم وظیفه زن می داند و هم وظیفه مرد.

رحیمپور ازغدی با اشاره به تأکید اسلام نسبت به حضور اثرگذار زن در جامعه گفت: جامعه زنان مومن، آگاه، فرهنگی و انقلابی مانند نقش آفرینی که در انقلاب داشتند، اکنون نیز باید در صحنه باشند.

برخی به دنبال حضور  بُعد جنسی زن در جامعه هستند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: خیلی ها از اول انقلاب دنبال حذف نقش آفرینی زنان بودند، گروه های فاسد نیز دنبال حضور بدن زن و بعد جنسی او در جامعه بودند چنانکه در زمان طاغوت زن اینگونه در جامعه حضور داشت نه به عنوان یک انسان فعال و اثرگذار.

شروط اسلام برای حضور اجتماعی زن

وی با بیان اینکه درباره حضور اجتماعی زن در اسلام، آیات و روایات متعددی وجود دارد، گفت: متأسفانه عده ای در تبیین نظر اسلام نسبت به حضور اجتماعی زن، تنها به بخشی از این آیات و روایات توجه کرده و گزینشی برخورد می کنند و جایگاه و مخاطب این آیات و روایات را تشخیص نمی دهند.

رحیمپور ازغدی اضافه کرد: این عده به نام دیانت، زن را از حقوق و وظایف اجتماعی اش محروم می کنند در حالی که اسلام تنها دو شرط عدم فساد در اخلاق جنسی و آسیب ندیدن کانون خانواده را برای حضور زن در جامعه مطرح کرده است.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه زن حقوق اقتصادی دارد ولی وظیفه اقتصادی ندارد، افزود: اسلام با فعالیت اقتصادی بانوان مخالف نیست؛ همسر پیامبر(ص) یک فعال درجه یک اقتصادی اجتماعی و تاجر بین المللی بود با  وجود این پیامبر(ص) حتی یک بار نه تنها علیه این نکته سخنی نگفت بلکه آن را تجلیل هم کرد.

افزایش طلاق و تجاوزهای جنسی نتیجه عدم رعایت حریم زن و مرد در جامعه

وی خاطرنشان کرد: اسلام برای حضور در اجتماع به زن توصیه می کند با اعتماد مطلق با مردان صحبت نکند و نیز از رسیدگی به خانواده غفلت نداشته باشد؛ چرا که به فرموده قرآن، برخی مردان، مریض و دنبال لذتجویی از زنان هستند و افزایش طلاق و تجاوزهای جنسی به  دلیل عدم رعایت این دو نکته است.

رحیمپور ازغدی با تاکید بر اینکه بشر پس از قرن ها نسبت به مسائل جنسی نه تنها مقاوم تر نشده بلکه بسیار ضعیف تر شده و این ضرورت وجود حریم میان زن و مرد را بیشتر می کند، افزود: غریزه جنسی، نیرویی فطری و خدایی، بسیار قوی و ضروری است؛ اما اگر مدیریت نشود تبعات جبران ناپذیری برای جوامع دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رابطه زن و مرد ولو با عناوین کار فرهنگی، تشکلی، دانشجویی و بدون غرض، در صورت عدم رعایت حریم ها، ناسالم و آلوده به گناه می شود، یادآور شد: کنترل رفتار جنسی و کنترل نگاه هم نسبت به زن و هم مرد سفارش شده است.

هیچ جای اسلام نیامده که زنان در خانه بنشینند

وی با اشاره اینکه سازندگی اجتماعی در درجه اول از خانه و خانواده شروع می شود اما با این حال هیچ جای اسلام نیامده که زنان در خانه بنشینند و فعالیت اجتماعی نداشته باشند، گفت: به عنوان مثال پیامبر اسلام(ص) در بزرگترین میادین معارضه مانند مباهله، دخترشان حضرت فاطمه(س) را در خط مقدم عرصه احتجاج بزرگ دینی با خود همراه می کنند.

رحیمپور از غدی ادامه داد: همچنین در زمینه بیعت مسلمین با پیامبر(ص) برای اهمیت بیعت زنان آیه نازل می شود و خداوند خطاب به پیامبر(ص) می فرماید بیعت زنان مؤمن را بپذیر و از خداوند برای آنان استغفار و برای گناهان گذشته شان بخشش طلب کن.

افتخار به روابط آزاد میان زن و مرد از شاخصه های عصر جاهلیت است

استاد دانشگاه اظهار کرد: در زمان جاهلیت هم مانند امروز، آسیب های اجتماعی مانند زنا، فحشا، قمار، خشونت و جنگ، رباخواری، روابط آزاد و دوست دختر و پسری وجود داشت و حتی آن را مایه به روز بودن و فخر می دانستند.

وی اضافه کرد: در آن زمان ازدواج و تک همسری دائمی رایج نبود؛ زن یا در عرصه نبود یا اگر بود فقط ابزار جنسی بود و مردان در همه دنیا از ایران و چین و عربستان و غیره هر چه ثروتمند تر بود زنان بیشتری داشتند؛ اما اسلام با فرهنگ حرمسرا مخالفت کرد.

رحیمپور ازغدی یادآور شد: تاریخ نشان داده  زنانی همچون مادر و خواهر حضرت موسی و همسر فرعون نه تنها به عنوان زنان با تقوای سیاسی اجتماعی فعال، ماموریت الهی می یابند بلکه جزء اولیاءالله و به عنوان الگوی مردان و زنان مردان معرفی می شوند./930/پ۲۰۱/ب۱

 

ارسال نظرات