۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۵۱۴۸۴۸
آیت الله ممدوحی:

آزادی با وجود ولایت فقیه تحقق می‌یابد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه دموکراسی و آزادی که اندیشمندان غرب آن را غیرممکن می‌دانند، اسلام با نظام ولایت فقیه این آزادی را به بشر هدیه داده است.
ممدوحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات دانش افزایی اساتید و طلاب با موضوع «حکمت حکومت فقیه» در مدرسه علمیه سلیمانیه با اشاره به آیه شریفه «لاحکم إلا لله....» گفت: خداوند این حکمرانی و ولایت خود را توسط انبیا به بشر ابلاغ کرده است چرا که همه بشریت، عبد خدا هستند و امتیازی بر هم ندارند که بخواهند بر یکدیگر مسلط شده و حکمرانی کنند.

وی با بیان اینکه این اصلی قرآنی پذیرفته شده در اسلام و نیز واقعیت مصداقی خارجی است، افزود: خداوند بندگانش را حر و آزاد قرار داده در حالی که مدرن ترین شیوه های حکومتی دنیای امروز هنوز ازاعطای این آزادی به بشر عاجز است و حتی نتوانسته معنای دموکراسی راارائه دهد.

آیت الله ممدوحی ادامه داد: نهایت ادعای دموکراسی غربی این است که رأی 50 به علاوه یک بر رأی 50 منهای یک برتری دارد و گروه دوم باید به حکمرانی گروه اول تن دهد در غیر این صورت از حقوق شهروندی محروم خواهد شد.

دموکراسی دسیسه ای برای فشار بر مردم مستضعف دنیاست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  اظهار کرد: روسو به عنوان پدر حقوق غرب معتقد است بشر باید آرزوی آزادی را با خود به گور ببرد از این رو خودرا به آزادی نسبی که از مجصور کردن رأی گروه غیراکثریت حاصل می شود، دلخوش کرده اند و البته آن را دسیسه ای برای فشار بر مردم مستضعف دنیا در هر کجا که دلشان بخواهد قرار داده اند.

تساوی حقوق در اسلام، کیفی است نه کمی

وی با تأکید براینکه تساوی حقوق امری غیرممکن و کاملا غلط است، خاطرنشان کرد: برابری انسان ها به معنای برابری کیفی یا همان عدالت است و عدالت به معنای اعطای لایق به شأن افراد است.

زن مسلمان در خانه همسر، سلطنت می کند

آیت‌الله ممدوحی با بیان اینکه برخلاف دیدگاه غربی به زنان، زن مسلمان در خانه همسر، سلطنت می کند، افزود: اگر زن با وجود همه مشغله ای که در خانه دارد همراه مرد بیرون منزل شاغل شود، تربیت فرزند دچار اختلال شده و سال ها بعد که بزرگ شود، ترجیح می دهد به جای نگهداری از والدین آن ها را به خانه سالمندان بسپارد یعنی دقیقا همان کاری که والدینش با او در کودکی انجام دادند.

وی بار دیگر نگاه غربی به زن را مورد نقد قرار داد و تصریح کرد: تساوی کمی ر که از غرب برای زن و مرد القا  می کند تا مردم را فریب دهد، یکی از فلسفه های آن این است که با بیرون کشیدن زن از خانه و بیگاری گرفتن از او به نفع سرمایه داران  بهره بگیرد نه اینکه آزادی را برای زن تامین کند.

ولایت فقیه یعنی ولایت فقه و فقه همان قوانین موردنیاز بشر است

وی با بیان اینکه دموکراسی و آزادی که اندیشمندان غرب آن را غیرممکن می دانند، اسلام با نظام ولایت فقیه به بشر هدیه داده است، یاداور شد: در این نظام، ولایت مربوط به شخص نیست بلکه حیثیت فقیه بودن است که ولایت دارد و فقه یعنی همان قانون و احکام شرع که مصالح فرد و جامعه را در نظر گرفته است.

آیت الله ممدوحی اضافه کرد: احکام شرعی احکامی است که انسان به آن ها جهل دارد و شارع آن را مقرر کرده تا خواست و نیاز واقعی بشر را تأمین کند؛ مانند کودک مریضی که طلب بستنی می کند اما والدین چون به نفع او نیست به جای او میوه برایش تهیه می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  ادامه داد: دین، نگهدارنده بشر است و مطابق فطرت بودن دین نیز به همین معناست؛ خداوندی که خالق ما و به همه نیازهای ما واقف است، این احکام را قرار داده تا منافع ما تأمین شود وگرنه خود هیچ نیازی به عمل ما ندارد.

وی تأکید کرد: اگر می گوییم ولایت فقیه، مطلقه است برای پاسخ به نیاز و خواست واقعی خود انسان است زیرا فقه در واقع خواست تکوینی بشر و ولایت آن، ولایت خواست و فطرت بشر بر بشر است. از سوی دیگر فهم فقیه نزد خدا حجت است و او کاری جز هدایت به حکم خدا ندارد./930/ ۲۰۱/ص

 

 

ارسال نظرات