۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۵۱۵۰۴۸
تحلیلی کوتاه بر سخنان اخیر رهبر انقلاب؛

«برائت‌ اقتصادی» ثمره حج معنویت‌گرا

بازارگردی حاشیه‌ای است که در سال‌های گذشته تبدیل به متن شده بود، با توجه به تلنگر آشکار رهبر انقلاب، ضرورت دارد حجاج از این اقدام پرهیز کنند؛ آنچه که همیشه یافت می‌نشود و قدر آن را باید دانست، «کعبه» است.
دیدار کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی با کارگزاران حج دیداری داشتند که در این میان، جایگاه اقتصاد مقاومتی نیز در آن نمایان بود که می توان از روزنه‌ای اقتصادی نیز به آن توجه داشت. خرید از بازارهای داخلی ایران یکی از ویژگی‌های «اقتصاد بنیان محور»، «اقتصاد مقاومتی» و « تقویت اقتصاد داخلی»  است که حتی در فریضه مهمی مانند حج باید به آن توجه کرد.

مسئله برائت‌جویی از مشرکان را از منظری اقتصادی نیز می توان نگاه کرد و آن زمانی است که بدانیم واردات عربستان بیشتر از کشورهایی است که در «شِرک» آنها شکی نیست. عربستان از کشورهایی واردات دارد که مخالف اسلام، مسلمین و اقتصاد مسلمین‌اند؛ از جمله این کشورها می توان به آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و حتی شرکت‌های وابسته به این کشورها تولیدکننده بسیاری از اقلام آنها هستند.

فرض کنید از 86 هزار حاجی که امسال از ایران وارد عربستان می‌شوند، به طور میانگین حداقل نفری یک میلیون تومان خرید داشته باشد و  اگر این مقدار خرید در داخل ایران صورت گیرد، مبلغ 86 میلیارد تومان پول وارد چرخه اقتصادی کشور ایران می شود که البته این فقط حاصل یک خرید دسته‌جمعی توسط زائرانی است که برای برائت از «مشرکین» به حج می روند.

حجاج می‌توانند به صورت اقتصادی برائت‌ خود  از مشرکین را اعلام کنند. همان‌طور که ذکر شد بسیاری از اقلامی که در عربستان وجود دارد توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی و استکبار وارد این کشور می شود.

به نظر می‌رسد اصل حج همان‌طور که رهبر انقلاب به آن توجه دارند و شاید دیگر در دسترس حاجیان قرار نگیرد- وجود کعبه، مسجدالحرام و مسجدالنّبی در رفتن به این سفر مقدس است؛ بنابراین در  سفر روحانی حج، بیشتر از هر چیز دیگری باید حاجیان ذوب در عبادت و زیارت شوند، همچنان که رهبر انقلاب تأکید کردند «حاجی باید به فکر این باشد که خود را پالایش کند، دل را پالایش کند، روح را پالایش کند، بتواند ان‌شاءالله به نتایج معنوی بزرگی دست پیدا کند؛ اگر این[طور] شد، آن‌وقت، آن نتایج اجتماعی هم به توفیق الهی حاصل خواهد شد.»

نکته دیگر اینکه پولی که نصیب آل سعود می‌شود مقداری از آن حاصل همین خریدهای حجاج است و شاید مسئولان عربستانی بگویند پول حجاج صرفاً صرف زیرساخت می‌شود، اما باید گفت این‌گونه نیست و اگر چنین بود حج که یک فریضه وحدت‌بخش است، میلیاردها تومان کمک به انشقاق بین مسلمین نمی شد؛ اختلافی که امروزه از آمریکای شمالی شروع شده و به جنوب شرق آسیا می‌رسد؛ از این رو توصیة اکید به حجاج توجه داشتن به مسئله برائت حداقل از منظر اقتصادی است. 

بر این اساس می توان گفت نیاز امروز جامعه اسلامی «معنویت گرایی» است، اگر معنویت گرایی و نیاز به عبادت و توحید برای حجاج به عنوان مسأله اول این سفر نورانی تبدیل شود آن وقت جامعه ای مطلوب را باید به انتظار نشست، رهبر انقلاب دقیقا بر این نکته تأکید داشته و فرمودند: «حجّاج محترم به نمازهای جماعت اهمّیّت بدهند؛ به نماز اوّل وقت اهمّیّت بدهند؛ در نمازهای جماعت مسجدالحرام و مسجدالنّبی شرکت کنند. به تلاوت قرآن - در این روزهایی که موفّق هستند به حضور در حرمین شریفین- و به اعمال عرفه و روز عرفه خیلی اهمّیّت داده بشود».

و پایان این که بازارگردی حاشیه ای است که در سال های گذشته تبدیل به متن شده بود، با توجه به تلنگر آشکار رهبر انقلاب، ضرورت دارد حجاج از این اقدام پرهیز کنند چرا که «بازار» در تهران نیز وجود دارد و آنچه که همیشه یافت می‌نشود و قدر آن را باید دانست، «کعبه» است./۹۰۱/پ۲۰۰/س

هادی ترکی

 

ارسال نظرات