۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۵۱۵۴۱۶
رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب:

ریشه‌های تقریب در قرآن کریم است

آیت الله تسخیری گفت: خداوند در قرآن کریم و امامان معصوم(ع) در احادیث و روایات همیشه به اتحاد و وحدت بین مسلمانان اشاره داشته و مسلمانان را به برادری با یکدیگر ترغیب می‌کردند و درواقع باید گفت که ریشه‌های تقریب در قرآن کریم است.
تسخیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری با شرکت شاعرانی از کشورهای خارجی از جمله عراق، آذربایجان و ... و شاعران داخلی سه شنبه شب در سالن همایش‌های شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی در ارومیه برگزار شد.

در این مراسم آیت الله محمدعلی تسخیری مشاور رهبرمعظم انقلاب و رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب، علی‌رضا رادفر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی، محمدباقر کریمی مدیر کل ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی، مصطفی قلی‌زاده علیار عضو هیئت داوران و حجت‌الاسلام علی شاملو مبلغ مذهبی کاروان خدام رضوی در کاروان زیر سایه خورشید سخنرانی کردند.

آیت الله محمدعلی تسخیری در این مراسم ضمن اشاره به اینکه امامان اهل سنت نیز اراده خاصی به اهل بیت(ع) داشتند، اظهار داشت: امام حنیفه که خود یکی از مریدان اهل‌بیت(ع) بود یکی از شاگران امام صادق(ع) است که همیشه به این موضوع افتخار می‌کرد و هم‌چنین عشق و ارادت خاص امام شافعی به اهل‌بیت(ع) هم در بین برادران اهل سنت و مسلمانان مثال‌زدنی و مشهور است.

وی با اشاره به اینکه امروزه عده‌ای با اصل تقریب مشکل دارند، افزود: خداوند در قرآن کریم و امامان معصوم(ع) در احادیث و روایات همیشه به اتحاد و وحدت بین مسلمین اشاره داشته و مسلمانان را به برادری با یکدیگر ترغیب می‌کردند و درواقع باید گفت که ریشه‌های تقریب در قرآن کریم است.

رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب ادامه داد: به طور کلی تقریب یعنی کم کردن اختلافات و نزدیک شدن اندیشه‌ها به یکدیگر است و نباید اختلافات جزئی را بزرگ‌نمایی کرد درحالی که اشتراکات بسیاری بین مذاهب وجود دارد و با این کار زمینه سوءاستفاده دشمن را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه تنها باور به اینکه همه مذاهب اسلامی با یکدیگر برادر و دوست هستند کافی نیست، خاطرنشان کرد: باید وحدت و و باور به تفکر برادر بودن مسلملنان با یکدیگر را در عمل و به عینه نیز نشان داد و در این راستا باید تلاش‌های زیادی از سوی علما صورت بگیرد.

آیت الله تسخیری با اشاره به اینکه رفتار ائمه برای همه مسلمانان یک سرمشق است، عنوان کرد: ائمه اطهار(ع) با همه افراد از جمله دشمنان خود رفتار خوبی داشته و هرگز به کسی بی‌احترامی نمی‌کردند و این اخلاق الهی آنان سبب نفوذ محبت اهل‌بیت(ع) در قلب همه پیروان مذاهب دیگر شده است.

زبان ادبیات و شعر بهترین وسیله برای انتقال و ترویج ارزش‌ها است

علی‌رضا رادفر در این مراسم با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی ۱۲ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، اظهار داشت: همه جوامع بشری احترام و ارج ویژه‌ای به ارزش‌های خود دارند و در جمهوری اسلامی ایران که ارزش‌های معنوی و دینی در کشور حاکم است همه باید نسبت به نهادینه کردن آنها در کشور گام بردارند.

وی با بیان اینکه زبان ادبیات و شعر بهترین وسیله برای انتقال و ترویج ارزش‌ها است، افزود: شاعران در انتقال و ترویج ارزش‌ها و تبدیل آنها به فرهنگ نقش مؤثری دارند به گونه‌ای که موضوعی که شعرا با زبان هنر بیان می‌کنند هیچ هنر دیگری قادر به بیان ظرافت‌های آن موضوع به زیبایی شعر نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: امیدواریم با استمرار چنین برنامه‌هایی زیبایی شعر هر چه بیشتر به مردم شناسانده شود و همانگونه که مقام معظم رهبری توصیه می‌کنند مسئله اصلی کشور امر فرهنگ باید باشد برگزاری چنین مراسماتی به اعتلای فرهنگ کشور بی‌انجامد.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال جاانداختن دیانت فرهنگی در کشور است، تصریح کرد: ما بر خود وظیفه داریم تا جایگاه شعر مکتبی را در کشور نمایان کرده و برای حفظ و ترویج ارزش‌ها تلاش کنیم.

کمبود معرفت در شعرها یکی از نقاط ضعف شعرهای این دوره بود

مصطفی قلی‌زاده علیار در این مراسم با اشاره به اینکه در این دوره ۳۵۰ شعر مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: با وجود آنکه برخی از شعرها از سطح بالایی برخوردار بودند ولی بقیه عنصر نوبودن و از دیدگاه جدیدی به موضوع نگاه کردن را نداشتند.

وی افزود: کمبود معرفت در شعرها یکی از نقاط ضعف شعرهای این دوره بود و شاعران بیشتر به موضوع آهو و گنبد طلایی در شعرهای خود می‌پردازند درحالی که ادبیات باید با موضوعات روز جامعه نیز همراه باشد و برای امروز نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

عضو هیئت داوران جشنواره ادامه داد: من به شاعران توصیه می‌کنم که کتاب ۲۵۰ ساله مقام معظم رهبری را مطالعه بکنند و حتما با برگزاری کارگاه‌های شعر به ارتقای شعر شاعران جوان کمک شود.

استقبال شاعران خارجی از جشنواره شعر رضوی در این دوره رشد ۱۰۰ درصدی داشته است

محمدباقر کریمی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این دوره از نظر کمی تعداد آثار با رغبت بیش‌تری از سوی شاعران خارجی مواجه شده است، بیان داشت: امسال در بخش آثار داخلی رشد ۵۵ درصدی و در بخش خارجی رشد ۱۰۰ درصدی داشتیم.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره شعر رضوی، ادامه داد: در این جشنواره شاعران به زبان ترکی آذری ارادت خود را به امام رضا(ع) نشان داده و نقش موثری را در بیان ویژگی‌های این امام(ع) دارند.

محوری‌ترین پیام کاروان زیر سایه خورشید این است که از راه دور هم می‌توان امام رضا(ع) را هر روز زیارت کرد

حجت‌الاسلام علی شاملو با بیان اینکه تنها زیارت از راه نزدیک امام رضا(ع) مهم نیست بلکه می‌توان ایشان را از راه دور هم زیارت کرد، گفت: محوری‌ترین پیام کاروان زیر سایه خورشید مورد توجه قرار دادن زیارت امام رضا(ع) به صورت روزانه در زندگی مردم از راه دور با خواندن صلوات خاصه و زیارت امین‌الله است.

در پایان این مراسم از برگزیدگان جشنواره بلال کمالی از تبریز، مهناز صابونی از تهران، حسن قلی‌پور از چایپاره، روزبه صمدی از اردبیل، سجاد صافی‌کوهی از ارومیه، عاصی نصرت آغااوغلو و صادق بشیری از عراق با اهدای لوح تندیس جشنواره تقدیر به عمل آمد و هم‌چنین در راستای ترویج فرهنگ رضوی از محمد میلانی از ارومیه، عمر اسدی‌‌پور از پلدشت و وحید طلعت از ارومیه تجلیل شد./۹۳۶/پ۲۰۰/ب۱

ارسال نظرات