۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۵۱۵۶۰۲
حجت‌الاسلام ربانی:

پس انداز پول برای سفرهای زیارتی خمس ندارد

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به تشریح احکام فقهی مسافرت پرداخت و گفت: پس انداز پول برای سفرهای زیارتی خمس ندارد.
حجت الاسلام سید جعفر ربانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید جعفر ربانی در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح احکام سفرهای زیارتی از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و عنوان داشت: بر اساس دستورات شرع مقدس اسلام در سفرهای زیارتی همچون دیگر سفرهای حلال، مؤمن باید نمازهای خود را شکسته ادا کند.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) بابیان این‌که اگر مؤمن قصد سفر  10 روز و اقامت 10 روز کامل در اماکن مذهبی دارد، نماز او کامل است، عنوان داشت: مسجدالحرام، مسجدالنبی، حرم امام حسین(ع) و مسجد کوفه از استثنائات فتاوای علمای بزرگ اسلام در ادای نماز کامل در حالت مسافرت است؛ بر این اساس مؤمن می‌تواند در این اماکن نماز خود را کامل ادا کند یعنی مخیر است که نماز چهار رکعتی را کامل و یا به‌صورت دورکعتی ادا کند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که پول هزینه شده برای سفرهای زیارتی خمس ندارد، گفت: چون پول پس‌انداز شده بری مسافرت اگرچه زیارتی مستحبی هم باشد به این دلیل که هزینه می‌شود خمس ندارد.

حجت‌الاسلام ربانی افزود: فرزند اگر به حد بلوغ رسیده باشد؛ اگر راهی سفر واجب است اجازه گرفتن از والدین برای این سفر لازم نیست برای مثال اگر مستطیع حج است لازم نیست که از پدر و مادر خود اجازه بگیرد این در حالی است که اگر بخواهد سفری مستحب برود لازم است از پدر مادر اذن سفر بگیرد بر اساس این الگو، اگر فرزند قصد عزیمت سفری مستحبی دارد، اما پدر و مادر از این جریان ناراحت هستند بر اساس دستور شرع مقدس اسلام او نباید به این سفر عزیمت کند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که احکام زنان برای عزیمت به سفر بر اساس شرع مقدس اسلام نسبت به شوهر مانند فرزند نسبت به والدین است، ابراز داشت: اگر زن مستطیع سفر واجب است اجازه شوهر در شرع مقدس اسلام شرط نشده است این در حالی است که در سفرهای مستحبی اذن شوهر اساس حلیت سفر را تضمین می‌کند./837/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات