منطق اهل بیت در مقابل باطل تکیه بر استدلال و روشنگری بوده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام منصور جابری نژاد، معاون تبلیغ حوزه های علمیه استان ایلام، امروز در مراسمی به مناسبت ولادت امام رضا در مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) ایلام اظهار داشت: اهل بیت عصمت و طهارت همواره با باطل و انحراف مبارزه می کردند و هیچگاه سر سازگاری با اهل باطل نداشتند.
وی افزود: منطق اهل بیت در راه مبارزه با باطل همواره تکیه بر روشنگری و استدلال و برهان بوده است و آن بزرگواران هیچگاه از راه های باطلی همچون توهین و دشنام و تخریب مخالفانشان استفاده نکرده اند.
حجت الاسلام جابری نژاد خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) نیز در دوران ولایتعهدی با وجود آنکه هیچ خطری ایشان را تهدید نمی کرد و کسی نمی توانست با ایشان برخورد عملی کند همین سیره و روش را ادامه دادند و با آنکه گزارش های بسیاری از گفتوگو و مباحثه ایشان با علمای اهل سنت به دست ما رسیده است ولی حتی یک مورد را نمی توان یافت که ایشان توهینی به عقاید اهل سنت کرده و یا با سخنانشان تعصب و دشمنی را برانگیخته باشند.
معاون حوزه علمیه استان ایلام تصریح کرد: این گفت و گوها همه در حالی است که شخص خلیفه یعنی مامون نیز در مجالس عام و خاص اظهار تشیع می کرد و حتی به مباحثه با علمای اهل سنت درباره اثبات ولایت اهل بیت علیهم السلام پرداخته و انتقاداتی را نسبت به خلفای اهل سنت بیان می کرد از همین رو اگر امام رضا(ع) روش دیگری را در برخورد با اهل سنت طلب می کردند چه بسا از ناحیه مامون مورد استقبال قرار می گرفت.
وی با بیان اینکه متاسفانه امروز دشمنان شیعه و اهل بیت برای اینکه به فضای تعصب دامن بزنند و مسلمانان را از پیشوایان واقعی اسلام یعنی ائمه اطهار دور کنند، گفت: دشمنان همواره درصددند منطق شیعه و اهل بیت را منطق دشنام و توهین جلوه دهند در حالی که اهل سنت و عالمان آنها همواره با اهل بیت مراوده داشته و با آنها همنشین بوده اند همچنانکه بسیاری از شاگردان و راویان احادیث ائمه از اهل سنت به شمار می آیند.
حجت الاسلام جابری نژاد بیان کرد: درباره پذیرش ولایتعهدی مامون از جانب امام رضا سخنان فراوانی گفته شده است در این میان این موضع روشن است که امام رضا(ع) با وجود میل باطنی ولایتعهدی مامون را پذیرفتند اما نکته ای که در این رابطه نباید از آن غفلت کرد این است که امام در پذیرش اکراه گونه ولایتعهدی همچون دیگر ائمه شیعه مصلحت امت اسلامی را نیز در نظر گرفتند و حتی در این مسیر خرده گیری ها و نکوهش بعضی افراد ساده دل و مقدس نمای شیعه را نیز تحمل کردند.
وی ادامه داد: حقیقت اینکه امام با شرط کردن عدم دخالت در امور حکومتی برای قبول ولایتعهدی از تایید رفتارهای حکومت مامون برائت جستند ولی در ضمن این فرصت را فراهم ساختند تا امت اسلامی از وجود پر برکت ایشان بهره ببرد.
حجت الاسلام جابری نژاد گفت: نکته دیگر اینکه امام رضا(ع) با قبول ولایتعهدی این شایعه را خنثی کرد که ائمه تنها به امور دینی شیعه می پردازند و کار فقهی انجام می دهند اما به خیر و شر امور مسلمین کاری ندارند از این جهت است که امام در پاسخ محمد بن عرفه که دلیل قبول ولایتعهدی را پرسید فرمودند؛ به همان دلیلی که جدم امیرمومنان داخل شدن در شورای شش نفره را پذیرفت من هم ولایتعهدی را پذیرفتم./۸۷۹/پ202/ب1