۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۵۱۷۰۱۳
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

انس با اساتید اخلاق مهم ترین عامل دوری طلاب از راحت طلبی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی آملی با بیان این که اگر طلاب به عافیت طلبی منفی رو آورده اند برای این است که از بزرگان حوزه علمیه استفاده نکرده اند، تصریح کرد: طلاب از آغاز تحصیل خود باید با اساتید و بزرگان حوزه علمیه ارتباط داشته باشند تا از تجربه آنها استفاده کنند.
حسینی آ‌ملی

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی حسینی آملی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه عافیت طلبی و راحت طلبی از منظر اسلام گفت: در مرحله نخست باید عافیت طلبی و راحت طلبی را معنا کرد؛ فطرت انسان الهی است بنابراین راحتی حقیقی او در مسیر الهی صورت می گیرد و فاصله گرفتن او از مسیر الهی موجب عذاب است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: این که گفته می شود انسان فطرتا راحت طلب است، راحت طلبی به درستی معنا نشده است بلکه تن پروری و تنبلی با عافیت طلبی  و راحت طلبی متفاوت است؛ این که گفته می شود اولیای الهی در مسیر الهی زحمت های فراوانی را تحمل می کرده اند صحیح نیست زیرا از منظر ما تکلیف شرعی، از ریشه کُلفَت یعنی زحمت و بار سنگین است اما آنها تکلیف را به تشرف معنا می کرده اند؛ اولیای الهی خطاب یا ایهاالذین آمنوا خداوند را نامه دعوت و مایه لذت می دانند زیرا نشان می دهد که خداوند به انسان ها احترام گذاشته است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انسان عافیت طلب است و عافیت طلبی در ذات او وجود دارد این که انسان برای نمازشب بیدار می شود یا در گرمای تابستان روزه می گیرد نوعی عافیت طلبی است و عافیت طلبی به معنای این است که انسان به فکر قیامت و زندگی پس از مرگ باشد.

وی ادامه داد: انسان حتی در امور دنیوی نیز عافیت طلب است به عنوان مثال کشاورز برای برداشت محصول باید مقدمات را فراهم کند و زحمات فراوانی را متحمل شود که این زحمات کشاورز نوعی عافیت طلبی است یعنی این که پس از برداشت محصول با استفاده از درآمد آن، زندگی راحت تری خواهد داشت اما فردی که فعالیتی نداشته باشد گرچه ممکن است اکنون سختی نکشد اما در آینده با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد.

شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی با تصریح بر این که برخی تنبلی و تن پروری را با عافیت طلبی هم معنا می دانند، گفت: هم معنا دانستن عافیت طلبی و تن پروری خطای در تطبیق است زیرا عافیت طلبی همان آمادگی برای زندگی آینده است که چنین موردی مغایر با تن پروری است.

وی با بیان این که امروزه برخی از طلاب به راحت طلبی روی آورده اند، تصریح کرد: حتی برای به دست آوردن دنیا نیز باید تلاش های فراوانی انجام داد؛ یک طلبه باید چندین سال تلاش کند و زحمت های فراوانی را متحمل شود تا نتیجه درس خواندن خود را ببیند اما اگر تنبلی کند در آینده با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد که این یک بی عافیتی است زیرا برخی طلاب گرفتار خطای تطبیق شده اند و تن پروری را با عافیت طلبی اشتباه گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: تربیت صحیح مهم ترین عامل دوری از راحت طلبی است به گونه ای که طلاب از آغاز تحصیل خود باید با اساتید و بزرگان حوزه علمیه ارتباط داشته باشند تا از تجربه آنها استفاده کنند؛ برخی طلاب می خواهند در همان آغاز تحصیل تمامی امکانات را در اختیار داشته باشند در نتیجه عافیت طلبی را با راحت طلبی اشتباه می گیرند که این گونه افراد باید تربیت لازم را به دست آورند تا از این اشتباه خارج شوند.

این استاد حوزه ادامه داد: به طورکلی اگر طلاب به عافیت طلبی منفی رو آورده اند برای این است که از محضر بزرگان حوزه علمیه استفاده نکرده اند./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات