۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۵۱۷۰۳۷
حسین کچوئیان بررسی کرد؛

ماهیت اعتراضات خیابانی سال ۸۸ از منظر علوم اجتماعی

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از انقلاب‌های مخملی به عنوان یک دستاورد بزرگ علوم اجتماعی نام برد و ماهیت اعتراضات خیابانی سال ۸۸ را از این منظر بررسی کرد.
حسین کچوئیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین کچوئیان در کلاس آموزشی «ماهیت جامعه‌شناختی علوم انسانی مدرن» که در سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی برگزار شد، فضای مبهم علوم اجتماعی را سبب بلاتکلیفی افراد خواند.

وی که در بررسی کارکردهای علم جهان مدرن سخن می‌گفت، افزود: کسانی که از علم مدرن دفاع می‌کنند در واقع از کارکردهای ایدئولوژیک علم مدرن و در واقع از بخش الاهیاتی آن دفاع می‌کنند، چراکه جهان اجتماعی را در دل علم مدرن نمی‌توان تبیین کرد و توضیح داد.

استاد دانشگاه تهران با طرح این سؤال که آیا کارکردهای علم مدرن به جایی رسیده است که بتواند چیزی را به عنوان خروجی ارائه دهد، اظهار داشت: همه حرف‌هایی که درباره دموکراسی و جامعه مدنی گفته می‌شود برای دفاع از بخش الاهیاتی علمی است که کارکردهای  آن کامل نیست.

وی با بیان اینکه جهان اجتماعی غیر از این علوم نمی‌تواند در جاهای دیگر توضیح داده شود، نزول علوم اجتماعی در دهه هفتاد را معلول همین مسأله دانست و گفت: علوم اجتماعی نمی‌گوید آنچه را باید بگوید و آن وعده‌ای را که به اصطلاح قرار بود بدهد نمی‌دهد.

کچوئیان در ادامه از انقلاب‌های مخملی به عنوان دستاورد بزرگ علوم اجتماعی نام برد و افزود: انقلاب یک حادثه و رخداد عظیم است که در شکل گیری، پیدایش، تحقق و به کمال رسیدن آن، الزامات، پیش‌نیازها، معایب و فرایندهای عجیب و غریب اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اعتراضات خیابانی سال 88، گفت: شعار نترسید نترسید ما همه با هم هستیم که در این اعتراضات مطرح می‌شد نشان داد بخش مهمی از این اطلاعات روانی است و افرادی که وسط آمدند اقلیت هستند و می‌خواهند حرکت‌هایی انجام دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: با توجه به حرکت‌هایی که در انقلاب‌ها صورت می‌گیرد این فکر و تلقی ایجاد می‌شود که با وقوع انقلاب، اکثریت به عنوان اعتراض در خیابان‌ها حضور دارند، و همینطور که پیش می‌رود این اکثریت هم اتفاق می‌افتاد.

وی با بیان این که انقلاب محل ظهور و بروز شجاعانه‌ترین رفتارها و عملکردها است و ترس در آن راه ندارد، گفت: شعار نترسید نترسید ما همه با هم هستیم، نشان می‌دهد که نیروی اقلیت معترض مرد انقلاب نیستند و تنها برای فلان مشکل حجاب و مانند آن به خیابان آمده‌اند./920/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات