۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۵۱۷۱۴۹
استاد دانشگاه امام صادق:

راه‌حل تحول علوم انسانی بازگشت به بنیاد فکر اسلامی است

استاد حقوق دانشگاه امام صادق(ع) بازگشت به بنیاد فکر اسلامی را راه‌حل تحقق تحول در علوم انسانی و حرکت به سمت علم دینی دانست.
بیگدلی

عطاءالله بیگدلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب و دلسوزان نظام مبنی بر ضرورت بومی‌سازی علوم انسانی، گفت: رسیدن به اجماع آغاز تحول در علوم انسانی و حرکت به سمت علم دینی است.

وی با بیان این که برای تحول در علوم انسانی تنها یک مانع داریم، گفت: اگر بخواهیم علم را متناسب با جامعه اسلامی خودمان بسازیم به ناچار نیازمند بنیاد تفکری هستیم و راه‌حل آن بازگشت به بنیاد فکر اسلامی است.

استاد حقوق دانشگاه امام صادق(ع) افزود: اگر به تفکر اسلامی در ساحت توده دانشگاهیان بازگردیم امکان کشف و فهم علم دینی مهیا می‌شود، در غیر این صورت آنچه در حوزه تمدن رخ می‌هد، برای ما کارساز نخواهد بود.

وی با بیان این که مشکل ما در حوزه علم فقدان ضوابط تمدنی نیست بلکه فقدان بنیاد تفکری است، تصریح کرد: برای تحقق امر تحول علوم انسانی باید یک سری تحولات فرایندی صورت گیرد، اما مهم‌تر از آن ایجاد یک انقلاب علمی است.

بیگدلی گفت: اینکه باید تحول به تدریج انجام شود و یا ناگهانی صورت گیرد نمی‌دانم اما تجربه نشان داده است که تحولات غالبا تحول هستند، یعنی فرایند و برنامه‌ریزی شده نیستند و ناگهان اتفاق می‌افتند.

وی با بیان این که تحول انقلاب‌های علمی و صنعتی در غرب براساس یک فرایند تاریخی و در یک لحظه رخ داده است، اظهار داشت: یک سری تحولات فرایندی باید شکل بگیرد اما آن لحظه نجات بخش دست ما نیست.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به این که انقلاب‌ها قاعده علی و معلولی ندارند و قاعده‌های دیگری بر آنها حاکم است، تحقق هر انقلابی را به دست خدا دانست و گفت: ممکن است انقلاب علمی جمهوری اسلامی زمانی رخ دهد که ما در اوج ناامیدی باشیم.

وی افزود: اگر پاسخ عادی‌تری بخواهیم به مسأله دهیم که کمی متعارف‌تر هم باشد به نظرم مشکل کسانی که در حوزه علم دینی کار می‌کنند این است که به نقاط وفاق و اجماع کمتر رسیده‌اند و دچار تشتت داخلی هستند و بروز و ظهور بیرونی این تشتت نیز آنها را ضعیف می‌کند.

بیگدلی با بیان این که اجماع و گفتگوی علمای تراز در عرصه علوم انسانی کم است، گفت: اندیشمندان حوزه علوم انسانی که دغدغه تحول در این علوم و حرکت به سمت علم دینی را دارند باید بیشتر به هم نزدیک شوند.

وی اظهار داشت: اگر علما و اندیشمندان با دغدغه کلی تحول در علوم انسانی و حرکت به سمت علم دینی، گفتگوی بیشتری با هم انجام دهند فکر می‌کنم ظرف هشت تا 10 سال آینده قابلیت طرح امور مورد وفاقی را داریم که قابلیت کار تبلیغی و جذب در دانشگاه را نیز داشته باشد./920/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات